به گزارش
حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "دیمیتری مزنتسف" روز چهارشنبه در نشستی در دفتر مطالعات وزارت امور خارجه در جمع کارشناسان و پژوهشگران این مرکز با تاکید بر اینکه این اعتراضات مردمی و ملی نیست، اظهار داشت: تجربه صدور انقلاب نارنجی و لالهای در جهان وجود دارد و ما درک میکنیم که این انقلابها بر اساس ایجاد شکاف بین منافع ایجاد میشود.
این کارشناس روسی تبار به کتاب بازی شطرنج سیاست برژینسکی نظریهپرداز و تحلیلگر آمریکایی اشاره کرد و گفت: وی در این کتاب هدف اصلی آمریکا را جدایی اوکراین و بلاروس میداند.
وی که ریاست موسسه روانشناسی سیاسی سن پیترزبورگ را بر عهده دارد، افزود: این اعتراضات مردمی و ملی نیست بلکه سازمان یافته شده از خارج از کشور است.
مزنتسف با بیان اینکه اتحادیه اروپا ۵ میلیارد یورو برای توسعه دمکراسی در اوکراین اختصاص داده است، گفت: شاید پدران و مادران ۸۸ کشته و بیش از ۷۰۰ زخمی این ناآرامیها، از این دمکراسی استقبال کنند.
مزنتسف درباره نقش کلیدی روسیه در سازمان همکاری شانگهای و منطقه، گفت: فدراسیون روسیه سعی میکند تا بین نظرات و آرای کشورهای عضو توازن برقرار کند؛ شاید برخی نقش شوروی سابق را برای این کار تداعی کنند، اما شرایط جدید و بازیگری جدیدی برای روسیه فراهم شده است.
وی یادآور شد: روسیه جدید کمی بیش از ۲۰ سال دارد و با توجه به فشارهای خارجی و داخلی شاید برخی فکر کنند که برخی تصمیمات روسیه فشارهایی را در منطقه و کشورهای اسلو ایجاد کند.
دبیرکل سازمان همکاری شانگهای درباره ورود این سازمان به اختلافات مرزی تاجیکستان و قرقیزستان نیز گفت: اگر این سازمان به عنوان یک آتش سیاسی وارد مناقشات دوجانبه شود، از هدف اصلی خود باز میماند.
مزنتسف یادآور شد که این مناقشه از سال ۱۹۸۸ و زمانی آغاز شد که شوروی سابق روی کار بود و سازمان همکاری شانگهای نیز تاسیس نشده بود.
دبیرکل سازمان همکاریهای شانگهای در پاسخ به سوال دیگری درباره شرایط تبدیل عضویت ناظر کشورها به عضویت دایم در این سازمان، گفت: سازمان میتواند جذابیتهایی را برای اینکه اعضای ناظر به اعضای ثابت تبدیل شوند، ایجاد کند.
وی افزود: ما از کشورهای ناظر میخواهیم که نقش پررنگتری را در اقتصاد، فرهنگ و گردشگری ایفا کنند تا دست خود را برای همکاری با این کشورها دراز میکنیم.
مزنتسف با تاکید بر اینکه طولانی شدن پروسه تبدیل عضویت ناظر به دایم در این سازمان موجب دلسردی کشورهای ناظر نمیشود، گفت: سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۴ موضوع عضویت ناظر را برای توسعه این سازمان پیگیری کرد و کشورهای ناظر باید مراحل تعیین شده را برای تکمیل همکاریهای پشت سر بگذارند.
وی درباره اینکه این سازمان برای تبدیل عضویت ناظر به دایم انعطاف نشان میدهد یا نه، اظهار داشت: قوانین در این رابطه مشخص است؛ یکی از این اصول میگوید که برای تبدیل وضعیت کشورهای ناظر نباید کشور یادشده تحت تحریم سازمان ملل باشد و سند همکاری، شراکت و حسن همجواری را امضا کند.
دبیرکل سازمان همکاری شانگهای با اشاره به ارتقای سطح روابط رهبران روسیه و چین در سال گذشته میلادی، تصریح کرد: دو کشور تفاهم نامههایی به امضا رساندهاند که مشارکت بیشتر در حوزه انرژی داشته باشند.
دبیرکل سازمان همکاری شانگهای در عین حال رقابتهای اقتصادی بین کشورها را یادآور شد و گفت: هر کشوری سعی میکند تاثیر اقتصاد خود را افزایش داده و بازارهای جدیدی کسب کند.
مزنتسف درباره اینکه چرا ایده بانک شانگهای اجرایی نشده است، اظهار داشت: این بانک با توجه به ساختار و توان اقتصادی کشورهای عضو باید شکل گیرد و با توجه به توان روسیه و چین، ایجاد دموکراسی به نحوی که همه کشورهای عضو در آن حاضر باشند، سخت است.
وی در پاسخ به سوالی درباره موفقیت اتحادیه اروپا در مقایسه با سازمان همکاری شانگهای بیان کرد: باید واقع گرا باشیم؛ آیا مشکلات اقتصادی در یونان، پرتغال، اسپانیا، ایتالیا نشان دهنده موفقیت این سازمان است.
دبیرکل سازمان همکاری شانگهای با یادآوری کسری بودجه ۷۰ تا ۱۱۵ درصدی برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، افزود: اینکه با استقراض بانکی بخواهند مشکلات را حل کنند، آیا موفقیت به حساب میآید.
وی مشکلات موجود در کشورهای عضو اتحادیه اروپا را نشان دهنده اشتباه در محاسبات دانست و گفت: نمیتوان با هزینه کردن پول به جای ایجاد اشتغال، مشکلات اجتماعی را رفع کرد.
مزنتسف تاکید کرد: کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای اگرچه مشکلات اقتصادی دارند، اما این مشکلات قابل مقایسه با کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیست.
وی با تاکید بر اینکه سازمان همکاری شانگهای بر تنوع فرهنگی تاکید دارد، افزود: این سازمان بر مبنای تامین امنیت منطقهای و همکاری سیاسی شکل گرفت و اکنون به سمت همکاریهای همه جانبه در عرصههای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در حرکت است.
مزنتسف با یادآوری اینکه در طول سالهای گذشته نشستهای این اجلاس با مشارکت ۶ کشور عضو در سطح سران برگزار شده است، گفت: سخنرانی رییس جمهوری ایران به عنوان عضو ناظر این اجلاس در اجلاس بیشکک در سپتامبر گذشته بازتاب ویژهای در رسانهها داشت.
وی مشارکت در حوزههای بانکی، اقتصادی و آموزشی را از جمله اهداف این سازمان دانست و اظهار داشت: این سازمان در طول سالهای گذشته نشستهای تخصصی مستمری را برگزار کرده است.
مزنتسف تاکید کرد: همکاری اعضای این سازمان در حوزههای دفاعی تنها به زمینه مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و جنایات سازمان یافته و قاچاق اسلحه است و هیچ موضوع دیگری درحوزه همکاریهای امنیتی و دفاعی در دستور کار اعضا نیست.
دبیرکل سازمان همکاریهای شانگهای ادامه داد: اعضا در سال ۲۰۱۲ یک مانور نظامی محدودی را در تاجیکستان باعنوان ماموریت صلح برگزار کردند و قرار است مانور نظامی محدود بعدی نیز در چین برگزار شود.
وی مقابله با تهدیدات را یکی از رویکردهای اصلی سازمان همکاریهای شانگهای برشمرد و گفت: در نشست سپامبر سال گذشته روسای جمهوری کشورهای عضو وزارتخانههای خود را مکلف کردند تا استراتژی شانگهای را تا سال ۲۰۲۵ تدوین کند.
مزنتسف همکاریهای متوازن اقتصادی و تجاری را مورد تاکید قرار داد و گفت: ما به همکاریهای بانکی اهمیت میدهیم و از این رو از بانکهای مرکزی کشورهای عضو خواسته شده است که گامهای عملی برای همکاری بیشتر بین اعضا را بردارند.
وی یادآور شد که این سازمان در سال ۲۰۰۱ با عضویت چین، روسیه، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و قزاقستان شکل گرفت و کشورهای ایران، مغولستان، هند، پاکستان و افغانستان به عنوان ناظر در آن عضویت دارند.
مصطفی بروجردی رییس دانشکده روابط بینالملل وزارت امور خارجه نیز گزارشی از اهداف تشکیل سازمان همکاری شانگهای، اعضا، برنامهها و چشم اندازهای آن ارایه کرد.
وی با اشاره به اینکه ایران نزدیک به ۱۰ سال است که در این سازمان به صورت ناظر عضویت دارد، گفت: در این سالها ایران به طور منظم در همه نشستهای شانگهای در عالیترین سطوح شرکت کرده است.
بروجردی ابراز امیدواری کرد که موانع عضویت ناظر برطرف و با طی مراحل قانونی به عضو دایم تبدیل شود تا مشارکت مستقیمی در پروژه این سازمان داشته باشد.
انتهای پیام/