سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری خود به سؤالات خبرنگاران درباره تحولات اخیر سوریه پاسخ داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در کنفرانس مطبوعاتی جنیفر ساکی یکی از خبرنگاران از او پرسید: « آیا ممکن است درباره وضع قطعنامه سازمان ملل (در خصوص توزیع کمک های بشردوستانه در سوریه) به ما بگویید؟ نظر به اینکه سه یا چهار روز از تصویب قطعنامه می‌گذرد، آیا اجرای آن آغاز شده است؟ افزون بر این، ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس  نیز گفت که اگر قطعنامه فوراً اجرا نشود، آنگاه تدابیر شدیدتری اتخاذ خواهد شد. لطفاً تازه ترین اطلاعات را در این باره به ما بگویید». 

ساکی پاسخ داد: «حتماً. قطعنامه تعطیلات آخر هفته (روز یکشنبه)تصویب شد. برای اطلاعات تازه درباره وضع اجرای توافقنامه نیز شما را به سازمان ملل ارجاع می‌دهم. البته قطعاً این مسئله ای را از نزدیک دنبال می‌کنیم و ما نیز بر اهمیت انتقال هر چه سریعتر کمک ها و افزایش دسترسی بشردوستانه تمرکز کرده ایم». 

خبرنگار در ادامه پرسید شما برای باز نگه داشتن مسیر عبور کمک های بشردوستانه چه اقدامی کرده اید؟

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت اشاره کردن شما به این مسئله نشان می دهد که به‌خوبی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که با جدیت برای تصویب آن تلاش کردیم، آگاهی دارید. ما همچنین برای تصویب قطعنامه با شماری از شرکای خود در اتحادیه اروپا و سراسر دنیا همکاری کردیم. این نیز گام مهمی است، زیرا قطعنامه، آنچه باید رخ دهد را با گام های لازم مشخص کرده است و اجرای آن نیز اهمیت فوق العاده ای دارد. ما هر زمان که با مقامات روسیه یا هر گروه دیگری که با سوریه در ارتباط است، تعامل داریم یا در تماس هستیم، دوباره این مسئله را عنوان می‌کنیم. در ضمن، تلاش های خود در این زمینه را به شکل روزانه ادامه خواهیم داد.
 
جنیفر ساکی در پاسخ به این سؤال که شما نتیجه کنفرانس ژنو-2 را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت:  وجود فاصله ای برای استراحت چندان نامعمول نیست. مذاکرات و گفتگوهای صلح ممکن است برای مدتی طولانی ادامه داشته باشند. راه های متعددی وجود دارد که ما از طریق سازمان ملل، تعامل با کشورهای منطقه و مقامات روسیه و همچنین تحت فشار گذاشتن علنی رژیم سوریه برای برداشتن گام های بیشتر، روی آنها کار می‌کنیم. بنابراین ما به برداشتن یک گام بسنده نکرده ایم و منتظریم ببنیم در ادامه چه خواهد شد. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار