سینما در هفته ای که گذشت به حاشیه های بعد از جشنواره فیلم فجر اختصاص پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، ابرهیم حاتمی کیا جز آدم هایی است که زمانی که لب به سخن می گشاید حرف ها تند و تیزی از او می شنوی همانطور که بعد از اتمام جشنواره فیلم فجر سکوتی را حاکم کرد یک یکبار این سکوت شکسته شد و اظهاراتی را در مورد فیلم های رستاخیز و عصبانی نیستم، داوری جشنواره و محتوای آن، ابراز پشیمانی خود از ساخت فیلم "چ" و علی معلم را در سخنرانی های خود در طول یک هفته در جاهای مختلف کشور مطرح می کرد.



در مقابل مهدی چمران، علی جنتی و ایوبی نیز در پاسخ به حاتمی کیا نکاتی را مطرح کردند که اشاره کوتاهی را به آنها داریم.

مهدی چمران: اجر خداوند که با دعای خانواده‌های شهدا و جانبازان نصیب سازندگان فیلم «چ» می‌شود، از همه‌ی تشویق‌ها و جوایز ارزش بالاتری دارد.

رئیس‌ سازمان سینمایی وزارت ارشاد با تاکید بر اینکه مرز بسیار باریکی بین کوتاه آمدن و مصلحت‌اندیشی وجود دارد، گفت: پای حرف‌هایمان ایستاده‌ایم و باز هم می‌ایستیم پس سینماگران خیالشان راحت باشد....

علی جنتی درباره‌ی اظهارات ابراهیم حاتمی‌کیا - کارگردان سینما - نیز اظهار کرد: من مستقیما صحبت‌های او را نشنیده‌ام، اما به هر حال او گفته که کار فرهنگی باید به اهلش سپرده شود، اعتقاد ما نیز همین است. در حال حاضر نیز کسانی در معاونت‌های حوزه‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعال هستند که در رشته‌ی خودشان تخصص و سواد لازم را دارند و حوزه‌ی کاری خود را به‌خوبی می‌شناسند. در هر صورت، آقای حاتمی‌کیا سلیقه‌ی دیگری دارد و ابراز سلیقه هم ایرادی ندارد.



وحید جلیلی بعد از تماشای فیلم های جشنواره فیلم فجر تصمیم گرفت اظهارات جنجالی خود را در مورد فیلم های جشنواره مطرح کند که اشاره کوچکی نیز به آن داشتیم:

در جشنواره فیلم فجر نزدیک به 50 فیلم دیدیم که اگر فیلم‌های دفاع مقدسی نبود که جشنواره را بپوشاند معلوم نبود چه می‌شد. همه در فیلم‌های جشنواره مفلوک بودند. میلیاردر، پزشک، هنرمند و.... مفلوک هستند. «خانه‌ای کنار ابرها» باید با پول بچه حزب الهی‌ها که دانه دانه دست تو جیب‌شان کنند ساخته شود که البته مایه افتخار آنهاست اما مایه ننگ بخشی از مدیریت فرهنگی جمهوری اسلامی است. آن وقت بودجه در چه فضایی و به چه فیلمسازانی داده می‌شود تا چه فیلم‌هایی ساخته شود؟!

اما حاشیه های فیلم "رستاخیز" باعث شد که آیت‌الله علم‌الهدی در دیدار با مسوولان و سینماگران حاضر در جشنواره‌ی فیلم بسیج هنرمندان (اختران) درباره‌ی این فیلم سخنانی را عنوان کند: می‌بینید بعد از نمایش این فیلم، چقدر حملات به وزارت ارشاد آغاز شده و آن‌ها باید پاسخگو باشند، در حالی که فیلم ارزشمندی است و هنگام ساخت از مقام معظم رهبری استفتاء کرده‌اند و آقا نوشته‌اند اگر وهن نباشد، ایراد ندارد که تصویر نشان داده شود و فیلم ساخته شده و حالا همه‌ی مداحان روی سر فیلم ریخته‌اند و بیچاره درویش - کارگردان فیلم رستاخیز - گیر افتاده است.



همچنین اصغر فرهادی نشان عالی هنر و ادبیات فرانسه (officer of Arts and Letters) را از وزیر فرهنگ این کشور دریافت می‌کند.

انتهای پیام/اق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار