مجتبی خالدی ديروز درنشست خبری‌ برگزاری مانور بزرگ عملیاتی کارگروه بهداشت و درمان در کرمان گفت: با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی کرمان یکی از 9 قطب بزرگ کشور در بخش سلامت است، پس رسالت بسیار بزرگ و سنگینی را برای خدمت به مردم بر عهده دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان، 

وی افزایش میزان آمادگی، ارتقاء توان عملیاتی ، کشف نیازمندی ها و کاهش هزینه های احتمالی در حوزه سلامت را از اهداف مهم این مانورها در کشور عنوان کرد.

مدیر اتاق بحران وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه همه ی مانورها نقاط ضعف و قوتی دارند ، تاکيد  کرد: خوشبختانه مانور کرمان نقاط قوتش بیشتر از ضعفش بود که این نقاط قوت ، سبب ایجاد یک مانور علمی ـ تخصصی می شود.

خالدی ایجاد هماهنگی بین دستگاههای مختلف در اجرای مانورها را یکی از مسائل مهم در حوزه سلامت دانست و افزود: با همکاری همه ی دستگاهها و انجام کارهای گروهی در مواقع حساس می توان با پدیده های بزرگ طبیعی مقابله کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با اشاره به اینکه این مانور ، یکی از بزرگترین مانورهای زلزله در استان حادثه خیز کرمان بوده است ، گفت: این مانور برنامه ی یک ساله ای برای عملیاتی کردن خود طی کرده بود که همه ی دستگاه های مربوطه نیز برای انجام آن در استان همکاری و هماهنگی شایسته ای داشتند.

علی اکبر حقدوست افزود: سازمان های انتقال خون ، دامپزشکی و جمعیت هلال احمر استان همه ی تدابیر لازم برای اجرای درست این مانور بزرگ را با همکاری کارگروه بهداشت و درمان در حوادث غیر مترقبه از قبل اندیشیده بودند.

فرمانده عملیات و رییس کارگروه بهداشت و درمان در حوادث غیر مترقبه استان کرمان خاطرنشان کرد: این مانور با برنامه ریزی های گسترده و کارشناسی شده ، در بحث خدمات رسانی به مصدومان و مجروحان فرضی زلزله ، بالا بردن دانش ضمنی اعضای کارگروه و دانشگاه علوم پزشکی و ایجاد تجربه ، در شهرستان کوهبنان انجام شده است.

سرپرست مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم با اشاره به اینکه در این مانور 802 نیرو به منطقه اعزام شده اند، گفت: 160 خودرو با 168 راننده و کمک راننده برای ارائه ی خدمات امداد و نجات به 170 مصدوم فرضی در کوهبنان فعالیت داشته اند.

ترابی افزود: سه فقره بیمارستان صحرایی از دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان و بیمارستان حضرت فاطمه الزهرا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز برای ارائه خدمات به مصدومان و مجروحان فرضی در کوهبنان خدمات ارائه داده اند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در این عملیات ، در مناطق صعب العبور امداد هوایی با بالگرد انجام شد.

نخستین مانور عملیاتی زلزله ی کشور در ساعت 5 و هشت دقیقه بامداد دیروز نهم اسفند در شهرستان کوهبنان با جمعیت 30 هزار نفر آغاز شد.

این مانور با سناریوی به وقوع پیوستن زلزله‌ای فرضی با قدرت 6.5 ریشتر در این شهرستان انجام شد که طی این حادثه به طور فرضی 3 هزار و 200 نفر مصدوم شدند و 900 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند./

برچسب ها: کرمان ، قطب ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.