معاون برنامه ريزي وزير صنعت، معدن و تجارت گفت : اقدامات مناسبي در حوزه هاي هدفمندسازي، برنامه ريزي ، طرح ها و سرمايه گذاري، آمار، اطلاعات و سامانه ها و همچنين حوزه پژوهش ، فناوري و صنايع نوين صورت گرفته است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛حسين ابوئي مهريزي  در گردهمايي سراسري روساي سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت استانها با اشاره به اهميت و جايگاه برنامه ريزي در تحقق اهداف پيش روي صنعت افزود: تسهيل انجام امور، انسجام و هم افزايي در فعاليت ها، ارتقاي بهره وري و استفاده بهينه از منابع بايد مورد توجه باشد.

وي به مهم ترين ماموريت هاي معاونت برنامه ريزي اشاره كرد و گفت: تدوين، بازنگري و ابلاغ سند استراتژي توسعه صنعت، معدن و تجارت، مطالعه و ارائه سياست هاي کلان و توسعه زنجيره ارزش،مشاركت در بازنگري، اصلاح، تدوين و پيشنهاد قوانين و مقررات،يکپارچه سازي اطلاعات و گزارش ها از طريق استاندارد سازي در مفاهيم، بخشي از اين ماموريتهاست.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: تلاش شده است عملكرد قابل قبولي در حوزه هاي هدفمندسازي، برنامه ريزي ، طرح ها و سرمايه گذاري، آمار، اطلاعات و سامانه ها و حوزه پژوهش ، فناوري و صنايع نوين ارائه شود.

ابويي مهريزي در ادامه به اقدامات و عملكرد انجام شده در حوزه هدفمندسازي اشاره كرد و گفت: تشکيل ستاد مرکزي هدفمند سازي يارانه ها ، ايجاد کميته برنامه ريزي حمايت از بنگاه هاي اقتصادي، تدوين سياست هاي کلان مرحله دوم اجراي قانون هدفمند کردن يارانه ها در حوزه توليد، تدوين بسته سياستي حمايتي بخش صنعت و معدن در مرحله دوم اجراي قانون و همچنين تشکيل کميته صنعت و معدن از آن جمله محسوب مي شود.
 
وي با اشاره به اقدامات و عملكرد معاونت در حوزه برنامه ريزي و سياست‌هاي تحريک تقاضا تصريح كرد: با توجه به شرايط کنوني اقتصاد کشور و وضع رکود تورمي، برون رفت از اين وضع نيازمند راهکارهاي همزمان افزايش عرضه کل و افزايش تقاضاي کل است ، بنابر اين بايد راهکار افزايش تقاضاي بازار و با در نظر گرفتن صنايع مختلف و فاصله ظرفيت توليد تا عملکرد آن ارائه شود.

اين راهکار بايد به‌گونه‌اي اجرا شود که علاوه بر افزايش تقاضاي موثر، نقدينگي را تحت مديريت داشته باشد.

به گفته وي ؛ برنامه ريزي بهبود فضاي کسب و کار، بررسي و ارائه برنامه هاي پيشنهادي بهبود رتبه رقابت پذيري کشور، تدوين برنامه آمايش صنعتي، معدني و تجاري، طراحي ساختار شوراي سياست گذاري و برنامه ريزي و تشکيل شوراي مشورتي با حضور نمايندگان بخش خصوصي از مهمترين اقدامات دراين حوزه محسوب مي شود.
 
معاون برنامه ريزي وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بيان اينكه انجام اقدامات لازم در حوزه طرح ها و سرمايه گذاري هم از مأموريت‌هاي مهم اين معاونت است ، اظهار داشت: در اين زمينه بررسيهاي لازم براي اصلاح و تدوين و ابلاغ دستورالعمل جديد صدور جواز تاسيس و پروانه بهره‌برداري انجام شده است.

وي گفت : همچنين تدوين معيارها و شاخص هاي ارزيابي طرحهاي صنعتي و معدني و اصلاح آيين نامه حد نصاب اراضي قابل واگذاري به فعاليتهاي مختلف در خارج از حريم شهرها و روستاها انجام شده است.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه به حوزه آمار، اطلاعات و سامانه ها و عملكرد و اقدامات معاونت اشاره كرد و گفت: تعريف شناسه کسب و کار  از مهمترين فعاليتهاست و حدود 60 هزار واحد صنعتي، 17 هزار طرح نيمه تمام، 2500 معدن و 6 هزار انبار و سردخانه را شامل شده است.

وي يکپارچه سازي سامانه هاي اطلاعاتي ، جمع آوري داده‌ها از همه دستگاه هاي اجرايي براي يکپارچه سازي ، الکترونيک کردن فرآيندهاي عمده وزارت خانه براي به‌روزآوري ، جريان يافتن اطلاعات و تهيه نماگرهاي آماري از شاخص هاي مهم اقتصاد و بخش صنعت، معدن و تجارت را از ديگر اقدامات حوزه آمار اطلاعات و سامانه ها در اين معاونت ذكر كرد.

ابوئي مهريزي در ادامه حوزه پژوهش، فناوري و صنايع نوين را مورد تاكيد قرار داد و از تدوين پيش نويس مصوبه دولت براي حمايت از صنايع پيشرفته و تهيه و تدوين پيش نويس لايحه نظام مهندسي صنعت به عنوان اقدامات موثر دراين حوزه نام برد.

وي گفت : تدوين پيش نويس اساسنامه وآئين نامه اجرايي انجمن خبرگان صنعت، معدن و تجارت، بررسي و ارزيابي 40 طرح صنايع پيشرفته، انطباق فرآيندهاي ارزيابي بنگاههاي صنايع پيشرفته با شرکت ها و موسسات دانش بنيان و پيشنهاد احياي طرح کارورزي فارغ التحصيلان جوان دانشگاهي ( طرح فاجد) و تخصيص3 هزار سهميه در اين زمينه براي سال 1393 از مهمترين اقدامات معاونت برنامه‌ريزي به شمار مي آيند.

وي به برنامه ريزي و سياستگذاري اشاره کرد و افزود: سياست گذاري و ارزيابي عملکرد اجراي برنامه ها در جهت تحقق اهداف و برنامه‌ريزي براي بهبود مستمر شاخص هاي ذيربط با وزارت خانه را مي توان از مهمترين آنها دانست.

ابويي مهريزي همچنين مشارکت در فعال سازي ديپلماسي کسب و کار ، تعيين اولويت هاي کلان سرمايه گذاري و استمرار همکاري و بهره برداري از مشورت و نظرات تشکل ها و انجمن‌هاي مرتبط با بخش صنعت، معدن و تجارت و بازنگري و پيشنهاد اصلاح قوانين و مقررات بازدارنده توليد و سرمايه گذاري را نيز از ديگر برنامه هاي مهم معاونت برنامه ريزي بيان كرد.

ابوئي مهريزي ، برنامه هاي حوزه طرح ها و سرمايه گذاري را شامل شناسايي طرحهاي موجه اقتصادي و فني و معرفي آنها به استانها، ايجاد نظام جديد پايش وضعيت طرح ها ، پيگيري اجرايي شدن طرح‌ها با استفاده از شاخص‌هاي منطبق با برنامه‌هاي وزارت متبوع، برنامه ريزي جهت تهيه بسته اطلاعاتي و تبليغي جهت جذب سرمايه‌گذاري خارجي و بررسي و بازنگري در دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها و شيوه‌نامه‌هاي مرتبط ذكر كرد.

وي از برنامه‌ريزي‌ها در حوزه آمار، اطلاعات و سامانه ها خبرداد و گفت: بازنگري در فرايندهاي الکترونيکي شده به منظور تسهيل امور، استاندارد سازي مراحل کاري ، نحوه اجراي فرايندها و تکريم ارباب رجوع ، پيگيري تامين زيرساخت هاي مورد نياز براي بهبود و تقويت سامانه ها و تکميل يکپارچه سازي اطلاعات، گزارش‌ها و فرايندها از آن جمله است.
انتهای پیام/
برچسب ها: صنعت ، معدن ، بهره وری ، اطلاعات ، سند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار