دبیر جشنواره پژواک از به کارگیری برگزیدگان جشنواره پژواک در کارگروه تنظیم بودجه نویسی محلات خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران محمدرضا طالبی‌نژاد در اختتامیه نخستین جشنواره پژواک که پیش از ظهر امروز در سالن ایوان شمس معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد ضمن تقدیر و تشکر از پژوهشگران جهت حضور در این جشنواره به آغاز این جشنواره از مرداد ماه و ماهیت متفاوت آن با دیگر جشنواره نمود و اظهار داشت: ماهیت مطالعاتی و پژوهشی این جشنواره مستلزم فراهم نمودن زیرساخت‌های اجرایی توسط کمیته شورای سیاست‌گذاری همایش و کمیته علمی بوده است که این امر به خوبی در این دوره صورت پذیرفت.

وی با بیان اینکه انتخاب آثار سلیقه‌ای نبوده افزود: تقدیر امروز اداره مطالعات از پژوهشگران به معنای پایان کار نبوده بلکه نیازمند امتداد در مسیر روش است.

رییس دبیرخانه مشارکت‌های مردمی شهر تهران به برگزاری جلسات هم‌اندیشی و توجیهی در روند برگزاری این جشنواره اشاره نمود و افزود: کاربردی نمودن مسایل نظری، کلان و تئوریک به عنوان مهمترین هدف برگزاری این جشنواره بوده است.

طالبی‌نژاد به حضور 300پژوهشگر محله، 62پژوهشگر آزاد، 35پژوهشگر سابق محلات، 24کارشناس معاونت اجتماعی، 16مدیر مطالعات و 4مدیر اجتماعی در این جشنواره اشاره نمود و تصریح کرد: انتخاب 50اثر برتر از میان آثار ارسالی توسط این افراد بوده ضمن اینکه با توجه به روند داوری انتخاب برگزیدگان به دور از سلیقه و هرگونه سفارشی صورت پذیرفته است.

وی در ادامه با بیان ارسال 1069 اثر به دبیرخانه پژواک برگزاری این جشنواره در 6محور آثار پژوهشی محله‌ای (نیم‌رخ محله)، سیمای اجتماعی و فرهنگی، مقاله پژوهشی، گزارش هم‌اندیشی و ایده‌ای پژوهشی اظهار داشت: تعداد آثار ارسالی در این محورها به ترتیب برابر 405، 259، 147، 57 و 49 اثر بوده است.

دبیر جشنواره پژواک به نقش ویژه خانه‌های پژوهش در کنار سایر خانه‌های 14گانه در محلات شهر تهران اشاره نمود و تأکید کرد: جامعه امروز نیازمند نگاه علمی به محلات شهر تهران بوده و آثار ارائه شده در این جشنواره به خوبی موید این مطلب است ضمن اینکه حضور پژوهشگران از 317 محله شهر تهران بیانگر توجه جدی‌تر به آنان و به کارگیری آنان در برنامه‌ریزی‌ها، ت؟؟ و نگاه واقع بینانه‌تر به محلات شهر را می‌طلبد.

طالبی‌نژاد با بیان اهمیت محوری این جشنواره (آثار پژوهشی محله‌ای در توسعه زیرساخت‌های اجتماعی شهر) به توجه ویژه به این بخش در جشنواره سال آینده اشاره نمود و افزود: آثار ارائه شده به جشنواره در مقیاس محله‌ای بوده و این امر اجرایی نمودن طرح‌ها را برحسب نیاز و ویژگی‌های محلات فراهم خواهد نمود.

*تدوین سندتوسعه محله‌ای

وی به جدیدترین برنامه شهرداری تهران با عنوان تدوین سند توسعه محلات و بوجه‌نویسی محله‌ای از سال آینده در مناطق 22گانه اشاره نمود و ادامه داد: سعی ما در به کارگیری برگزیدگان محلات در کارگروه تنظیم سند بودجه‌نویسی محلات و در کنار سایر پژوهشگران است.
رییس دبیرخانه مشارکت‌های مردمی شهر تهران (مدیریت محله) با بیان شکل‌گیری خانه‌های پژوهش محله متناسب با سیستم محلات اظهار داشت: حضور مدیران و مسئولان با تحصیلات بالاتر از کارشناسی و در حوزه‌های مختلف علوم اجتماعی و مسلط به روش‌های پژوهشی توسعه محلات را فراهم خواهد نمود.

طالبی‌نژاد با عنوان داوری آثار در 4بخش؛ ساختار محله‌ای و بدیع بودن را مهمترین عامل در انتخاب آثار دانست و افزود: آثار ارائه شده بخصوص در محور دوم این جشنواره می‌تواند در سطح محلات کاربردی و قابل استفاده گردد.

وی در پایان با یادآوری ارسال 1069 اثر به انتخاب 7برگزیده در بخش1، 32برگزیده در بخش2 و 3 برگزیده در هر یک از بخش‌های سوم تا ششم اشاره نمود و خاطرنشان کرد: طبق ارزیابی‌های صورت گرفته400 اثر ارسالی، کاربردی و قابل استفاده در توسعه محلات بوده که این آثار باید از سوی پژوهشگران محله تکمیل و در اجرای برنامه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.


انتهای‌پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار