برای جلوگیری از تشکیل دانه‌های ریز سفید زیر چشم، افراد باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، گرما و همچنین محیطی که باعث تشدید می‌شود خودداری کنند.

خلیل صداقت پیشه  متخصص پوست، مو و زیبایی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: دانه‌های ریز سفید زیر چشم می‌توانند عامل مختلفی داشته باشند که از جمله شایع‌ترین آن "سیرنگوم" است که در واقع با تجمع غدد عرق در ناحیه‌ی زیر چشم تشکیل می‌شود.

وی در خصوص دانه‌های سفید زیر چشم بیان کرد: این دانه‌های سفید مانند دیگر بیماری‌ها زمینه ژنتیکی دارند بعد از جراحی به بیمار توصیه می‌شود از قرار گرفتن در محیط‌های گرم، تماس مستقیم با نور آفتاب و همچنین هنگام پخت غذا از قرار گرفتن در کنار "اجاق گاز" خودداری کنند چرا که بخار غذا یا کتری در هنگام برخورد با صورت فرد باعث افرایش تعداد دانه‌های سفید می‌شوند.

وی گفت: عامل دیگر، می‌توان به ضایعاتی به نام میلیا‌ اشاره کرد که در اثر تعریق و برخورد با اشعه‌ شدید نور خورشید دانه‌های سفید رنگ به وجود می‌آیند گاهی نیز زخم‌هایی که روی پوست ایجاد می‌شوند اگر مراقبت نشوند بعد از بهبودی ممکن است در اطراف زخم میلیا تشکیل شود افرادی که میزان "چربی خون" بالایی دارند نیز ممکن است دانه‌هایی در اطراف چشمشان‌ به وجود آیند که اصطلاحا‌ "زان تلاسما" نام دارند و در واقع دانه‌های سفید مایل به زرد است.

وی اظهار داشت: افرادی که چربی بالایی دارند برای بهبودی باید چربی خون را کاهش داده و با جراحی دانه‌ها برداشته شوند در این عارضه باید مانند هر بیماری پوستی دیگر بررسی‌های بیشتری انجام شود و اگر نیاز بود نمونه برداری انجام شود میلیا برجستگی‌های سختی بوده که حالت کیستی دارد و تعداد دانه‌های میلیا بر خلاف سیترنگوم‌ کمتر است.

 صداقت پیشه گفت: لایه‌ای از پوست که ضایعات میلیا را پوشش می‌دهد ضخیم است بنابراین بر عکس سیترنگوم‌ به راحتی پاره نمی شود این عارضه همراه با ورود، سوزش و خارش خود را نشان نمی‌دهد بله پزشکی با مشاهده و بررسی می‌تواند متوجه شود که کدام نوع است.

روش های درمانی تخریبی در این عارضه با کمک جراحی، لیزر یا سوزاندن انجام می‌شود.

 وی در پایان توصیه کرد: بهتر است از ضد آفتاب های مناسب، کرم دور چشم و کلاه مناسب برای جلوگیری از بیشتر شدن دانه‌های سفید زیر چشمی استفاده کرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: میلیا ، پوست ، چربی خون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.