یهودیان تندروی مخالف خدمت نظامی در اسرائیل تظاهرات گسترده ای در قدس برگزار کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی گزارش داد: یهودیان تندروی مخالف خدمت نظامی در اسرائیل تظاهرات گسترده ای در قدس برگزار کردند.

صدها هزار نفر از یهودیان اسرائیلی در قدس علیه طرح یکی ازکمیته های کنیست(پارلمان رژیم صهیونیستی) برای اجباری کردن خدمت نظامی برای یهودیان تندرو تظاهرات کردند. این یهودیان تا کنون به بهانه یادگیری تورات از خدمت نظامی معاف بودند. در این طرح تسهیلات زیادی برای این دسته از یهودیان در نظر گرفته شده است ولی همچنان مخالفت های شدیدی با این طرح وجود دارد. نیروهای پلیس اسرائیل در شهر قدس به حال آماده باش درآمدند، نیروهای خود را در این شهر مستقر کردند و ورودی های این شهر را بستند.

فراس خطیب خبرنگار این شبکه در قدس اشغالی در گزارشی در این زمینه افزود: صدها هزار نفر از یهودیان جریان هاردیم(یهودیان افراطی اردتدوکس) با تظاهرات در قدس مخالفت خود را با طرح خدمت نظامی اجباری اعلام کردند. این دسته از یهودیان بر اساس این طرح دیگر نمی توانند از خدمت نظامی معاف شوند. اعضای هاردیم در چند دهه گذشته به بهانه یادگیری تورات از خدمت نظامی معاف شده بودند. اتباع هاردیم به پیروان یهودیان خاخامی اردتدوکسی گفته می شود. این افراد بر زندگی بر اساس شریعت یهود و یادگیری تورات تاکید دارند. در صورتی که این طرح در کنیست تصویب شود، اجرای آن سه سال دیگر آغاز خواهد شد. در این طرح تسهیلات زیادی در نظر گرفته شده است که با تاخیر رفتن به خدمت نظامی از این تسهیلات است. اما اعضای هاردیم همچنان با این طرح مخالفت می کنند. شمار این افراد در اسرائیل بیش از700 هزار نفر بالغ می شود. این افراد سازمان های آموزشی ویژه خود را دارند. در هاردیم جریان های مختلفی حضور دارند که می توان به جریان لیتوانی،جریان حاسیدیم و جریان صفاری اشاره کرد. جریان لیتوانی بیشترین قدرت را در هاردیم دارد، حاسیدیم تندرو هستند و صفاردی ها شامل یهودیان شرق هستند. همچنین هاردیم احزابی در کنیست دارد. حزب شاس و حزب تورات از این دست احزاب هستند. حامیان طرح خدمت نظامی هاردیم بر این باورند تصویب این طرح می تواند تغییرات اساسی در اسرائیل ایجاد کند ولی احزاب مخالف تاکید می کنند این طرح نمی تواند تصویب شود.



خاخام صهیونیست ایخلر نماینده کنیست گفت: در حال حاضر پرسش اساسی درباره طرفداران هاردیم نیست بلکه این پرسش مطرح است که آیا کابینه اسرائیل می تواند این رژیم را از یک دموکراتیک به رژیم آپارتاید تبدیل کند و به آزادی ها دینی ضربه بزند؟ و آیا اسرائیل به کره شمالی دیگری تبدیل خواهد شد که همه ساکنان این کشور بر اساس ماشین جنگی رژیم کره شمالی، نظامی هستند؟


"استاف شاپیر" نماینده پارلمان کنیست گفت: این طرح بی معناست و طرفداران هاردیم نمی توانند به خدمت نظامی بروند.  پشت پرده این طرح بیانگر  بازی منافع احزاب حاکم است. هر حزبی تلاش می کند به معافیت های گسترده ای برای طرفداران خود دست پیدا کند.

کارشناس سیاسی صهیونیست گفت: ما به یک راه حل تدریجی می رسیم و این تغییرات به صورت تدریجی رخ خواهد داد. نمی توان یک وضع عمیق دینی ثابت شصت و پنج ساله را یک روزه تغییر داد.


خبرنگار این شبکه افزود: احزاب طرفدار هاردیم در بیشتر کابینه های اسرائیل حضور داشتند ولی در کابینه کنونی بنیامین نتانیاهو وضع تغییر کرده است به طوری که "یائیر لاپید" رئیس حزب آینده که توانست شمار زیادی از کرسی های کنیست را به دست آورد با حضور احزاب هاردیم در کابینه مخالفت کرد و نتانیاهو در نهایت مجبور شد خواسته لاپید را بپذیرد و احزاب هاردیم برای اولین بار در طی چند دهه مخالف دولت شدند و این وضع همچنان خشم این احزاب را برانگیخته است. مسئله خدمت نظامی طرفداران هاردیم در اسرائیل بحث و جدل های گسترده اقتصادی و سیاسی برانگیخته و نشان دهنده اختلافات میان دو اردوگاه سکولار و دینی در این رژیم است و این اختلافات خود را به صورت آشکارا در کابینه اسرائیل نشان داده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار