مطالعات نشان داده افرادی که مستعد به ابتلا به سرطان روده بوده‌اند با مصرف روزانه سیزده گرم سبوس گندم به مدت هشت هفته رشد بدخیم سلول‌های سرطانی روده در آن‌ها کاهش یافته است.

زهرا عبداللهی کار‌شناس ارشد تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت ودرمان باشگاه خبرنگاران گفت: سبزی‌ها و میوه‌ها محتوی نوعی مواد سلولزی هستند که فیبر نامیده می‌شوند، امروزه محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها موجب کاهش بروز سرطان روده بزرگ می‌شود. 

وی ادامه داد: بدین ترتیب که مواد فیبری با تسریع حرکت غذا در دستگاه گوارش، سرعت تخلیه روده را افزایش می‌دهند که این امر موجب کاهش تماس مواد سرطان‌زا با دیواره روده می‌شود همچنین مواد سرطان زا با فیبرهای ترکیب و بدون جذب شدن از بدن خارج می‌شوند. 

عبداللهی تصریح کرد: اثر دیگر فیبر‌ها جذب اسیدهای صفراوی و کاهش عمل باکتری‌ها روی آن‌ها است، فیبر‌ها به رشد باکتری‌های مفید روده‌ای نیز کمک می‌کند. توصیه سازمان بهداشت جهانی برای سلامت تغذیه قرار دادن یک ظرف پر از سبزیجات برای هر نفر در هر وعده غذایی است. 

وی در پایان اظهار داشت: مصرف فیبر میزان ابتلا به سرطان سینه را در زنان کاهش می‌دهد چون مانع از جذب استروژن اضافی در سلول‌های سینه می‌شود، متخصصان تغذیه مصرف روزانه ۲۵ گرم مواد فیبری را توصیه می‌کنند. 


انتهای پیام/
برچسب ها: سلول ، سرطان ، روده ، گوارش ، باکتری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.