صرف نظر از "مصرف کلسیم" و "ویتامین D کافی"، ورزش مهمترین عامل پیشگیری از پوکی استخوان به شمار می‌رود.

دکتر علیرضا مقتدری، متخصص طب فیزیکی و توان بخشی، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: ورزش‌های تعادلی، از جمله ورزش‌های مناسب در پوکی استخوان است. این ورزش‌ها به حفظ تعادل و ایستادگی روی پاها کمک می‌کنند و مانع از افتادن فرد می‌شوند. همچنین این ورزش‌ها مناسب افرادی است که مشکل تعادلی دارند. 

وی افزود: بلند کردن ساق پا به جلو، از جمله ورزشهای تعادلی به حساب می‌آید. برای این ورزش و سایر ورزش‌های تعادلی نیاز به یک تکیه گاه مانند میز، دیوار یا یک صندلی سنگین است، تا با یک دست و در حالت ایستاده به آن تکیه داده شود در این ورزش باید، یکی از پاها را به آرامی از روی کف زمین بلند کرد و به مدت 5 ثانیه نگه داشت.

دکتر مقتدری تصریح کرد: ورزش مناسب دیگر، حرکت‌ دادن پنجه دست به سمت جلو است. در این ورزش باید پاها را به اندازه عرض شانه از هم باز کرد. دست‌ها را به اندازه شانه بالا آورد، طوری که کف دست‌ها به سمت جلو باشد. 

سپس دست‌ راست از شانه تا نوک انگشت کشیده و پای چپ به طرف جلو قرار داده شود.

وی خاطر نشان کرد: افراد مبتلا به پوکی استخوان باید از تمریناتی که در آنها کمر خم می‌شود، اجتناب کنند. همچنین انجام منظم برخی تمرینات خم شدن، مثل : دراز و نشست، خطر شکستگی ستون فقرات را در افرادی که در آنها احتمال پوکی استخوان وجود دارد افزایش می‌دهد. 

دکتر مقتدری اذعان داشت: به افرادی که به پوکی استخوان مبتلا هستند همچنین سایر افراد سالم توصیه می‌شود شیر، ماست، حبوبات، سویا و میوه را به میزان زیاد مصرف کرده و حتما ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانند. چرا که اگر فشار کافی به استخوان‌ها وارد نشود، استحکام آنها کمتر می‌شود. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.