سفیر افغانستان در ایران گفت: در کشور افغانستان راه برای هرکسی که می‌خواهد به قدرت برسد، حزبی تشکیل دهد و رئیس‌جمهور شود باز است و این نشان می‌دهد که کشور ما راه را برای گفتمان و راه‌حلی بدون خونریزی برای رسیدن به قدرت باز گذاشته است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "نصیر احمد نور" نماینده فوق العاده جمهوری اسلامی افغانستان در جمهوری اسلامی ایران و سفیر کبیر افغانستان در ایران امروز در نشستی که به مناسبت نوزدهمین سالگرد شهادت رهبر شیعیان افغانستان برگزار شد، با اشاره به گذشت یک سال دیگر از شهادت  شهید مزاری اظهار داشت: کاروان شهیدان در افغانستان نزدیک به 20 سال قبل از شهادت این استاد مجاهد حرکت کرده و هنوز توقف نکرده و مسافران زیادی را در خود جای داده است که هم‌اکنون نیز مسافرگیری شهادت در کشور ما ادامه دارد.

سفیر افغانستان اظهار داشت: هنوز عوامل فتنه‌انگیزی در کشور ما خسته نشده است و هیچ خوش‌بینی برای جلوگیری از این کاروان دیده نمی‌شود، با وجود این همه مردمان کشور ما فرصت‌های بی‌نظیری را امروز در دست دارند.

وی ادامه داد: تاریخ نشان می‌دهد که ما کشور فرصت‌سوزی هستیم ولی انشالله از گذشته درس عبرت گرفته باشیم و بار دیگر فرصت‌ها را از دست ندهیم.

احمد نور اضافه کرد: امروز کشور ما از ناامنی زیادی رنج می‌برد و این ناامنی وابسته به غرور و تعصب بوده که منتهی به انفجارو کشتار شده است. در قانون اسلامی ما هیچ عاملی را برای ناامنی مباح برنمی‌شمارد.

سفیر افغانستان درباره استفاده از سلاح در این کشور گفت: گروه‌ها، احزاب و اقوام در هیچ جای دنیا استفاده از سلاح را به عنوان راهی نخست برنمی‌گزینند بلکه آن را به عنوان آخرین ابزار برای رسیدن به احقاق حق خود به کار می‌گیرند.

احمد نور تشریح کرد: در کشور ما راه برای هرکسی که می‌خواهد به قدرت برسد، حزبی تشکیل دهد و رئیس‌جمهور شود باز است و این نشان می‌دهد که کشور ما راه را برای گفتمان و راه‌حلی بدون خونریزی برای رسیدن به قدرت باز گذاشته است.

نماینده فوق‌العاده جمهوری افغانستان اشاره کرد: هیچ کس یا گروهی برای رسیدن به حقوق خود نباید دست به سلاح ببرد اما آنچه را که امروز بارها و بارها آن را در خاک خود می‌بینیم انفجار و کشتار است لذا این را خوب می‌دانیم که این نوع خشونت‌ها در کشور ما ریشه نداشته بلکه در خارج از کشور پرورش یافته و به کشور ما صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه این نوع خشونت‌ و کشتارها نه تنها با دین و آیین ما بیگانه است بلکه با اخلاق، عرف و مردانگی ما سرسازگاری ندارد، تصریح کرد: اگر می‌بینیم مجسمه بودا را به خاک می‌کشند، استاد مزاری را دست بسته به قداره می‌کشند، اگر می‌بینیم دلیرمرد افغانستان احمد شاه مقصود را در لباس برداران ما، به شهادت می‌رسانند و هنگامی که می‌بینیم در مسجد نمازگزاران را با عملیات انتحاری به خاک و خون می‌کشند در اخلاق جمعی و ملی ما هیچ جایگاهی نداشته و با ما بیگانه است.

وی درباره عملیات انتحاری که به تازگی صورت گرفته است، توضیح داد: در همین روزها نظاره‌گر بودیم که دخترک 19 ساله‌ای توسط برادر خود تحریک شده و دست به کشتار انتحاری می‌زند لیکن هیچ گاه یک دختر با این سن کم دوست ندارد خود را به کشتن بدهد پس آیا این در مردانگی یا دین ما وجود دارد که دختر را با تحریک فکری به کشتن دهیم و دست به قتل مردمان بی‌گناه بزنیم؟

احمد نور ادامه داد: ما اگر می‌خواهیم کشورمان از این دست دسیسه و فتنه‌ها دور بماند باید به سراغ تبعیت از قوانین افغانستان که به طور قطع مسجل شده است برویم و آن را نهادینه سازیم لذا شایسته‌سالاری و احترام به قوانین را از سر بگیریم. هیچ کس را بر کس دیگر برتری ندهیم و کسی را متقی‌تر ندانیم بلکه این علمی است که معطوف به خداوند باری‌تعالی است.

سفیر کبیر افغانستان خاطر نشان کرد: مهاجرت علی‌رغم رنجی که بر ما تحمیل کرده است فرصت‌هایی را ایجاد کرده و در 70 کشور دنیا هموطنان ما وجود دارند لذا اگر می‌خواهیم جامعه عدالت‌محور داشته باشیم تعصب را با تعصب جواب ندهیم و از قدرت سوء استفاده نکنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: نور ، نماینده ، افغانستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار