سرگئی جلیزنیاک نایب رئیس مجلس دومای روسیه گفت ارتش روسیه قصد مداخله نظامی در اوکراین را ندارد بلکه تلاش می کند از نسل کشی روس زبانان در این کشور جلوگیری کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل ازشبکه تلویزیونی روسیا الیوم ؛ جلیزنیاک در گفتگو با این شبکه در پاسخ به سئوالی درباره عواقب رویارویی روسیه و غرب بر سر بحران اوکراین گفت: «ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در کنفرانس مطبوعاتی اش به روشنی گفت ما همه توان خود را در بخش دیپلماتیک و سیاسی به کار خواهیم گرفت تا از وقوع فاجعه انسانی در اوکراین و نسل کشی روس زبانان و خونریزی احتمالی در این کشور جلوگیری کنیم. بر اساس قانون اساسی روسیه و قوانین بین المللی، پوتین از شورای فدرال روسیه مجوز گرفت که تدابیر لازم از جمله استفاده از نیروهای مسلح را برای دفاع از ساکنان غیرنظامی در صورتی که جانشان به خطر بیفتد اتخاذ کند. اکنون رئیس جمهور از این مجوز استفاده نمی کند و فقط در صورتی که بسیار ضروری باشد از آن استفاده خواهد کرد.

 ماموریت کنونی ما آرام کردن تندروها چه در اوکراین چه در جامعه بین المللی است. تندروها در جامعه بین المللی در چند ماه اخیر به تشدید رویارویی در اوکراین و تقویت تندروهای ملی گرا که دست به کودتا در کییف زدند و با به دست گرفتن سلاح بر نهادهای دولتی سیطره یافتند، کمک کرده اند. ما باید همه را به میز مذاکره بازگردانیم تا توافقنامه به دست آمده در 21 فوریه بین یانوکوویچ و سران مخالفان را اجرا کنیم. در این توافقنامه بر برگزاری همه پرسی در اوکراین و اصلاحات قانون اساسی و انتخابات ریاست جمهوری جدید و تغییر روسای همه نهادهای دولتی در آینده تاکید شده است. اما فقط یانوکوویچ به بندهای این توافقنامه عمل کرد و مخالفانش آن را کاملا نادیده گرفتند. ما تلاش می کنیم اوضاع در اوکراین را به مسیر قانونی بازگردانیم. این توافقنامه و پذیرفتن یانوکوویچ به عنوان رئیس جمهور قانونی و منتخب اوکراین، مبنای حل صلح آمیز و قانونی بحران است».

جلیزنیاک درباره خطر مداخله نظامی روسیه در کریمه گفت: «توافقنامه های قبلی که روسیه با اوکراین امضا کرد برای مداخله روسیه به منظور محافظت از تاسیسات زیربنایی نظامی متعلق به این کشور در اوکراین کافی است. بر اساس این توافقنامه، روسیه می تواند نیروی دریایی و هوایی در اوکراین نگه دارد. در صورتی که به تاسیسات نظامی روسیه در اوکراین حمله شود، روسیه طبق قوانین بین المللی می تواند به این حملات پاسخ دهد. به نظر من هیچ کس توانایی حمله به نیروهای روسی را در اوکراین ندارد. روسیه به دنبال عملیات نظامی در اوکراین نیست بلکه تلاش می کند مانع خشونت علیه شهروندان روس زبان شود».

نایب رئیس دوم با تکذیب خبر پیوستن روس زبانان ارتش اوکراین به ارتش روسیه گفت: «هیچ یک از نظامیان اوکراینی به ارتش روسیه نپیوسته است. اما شمار زیادی از نظامیان اوکراینی که در شبه جزیره کریمه مستقر هستند حاضر نیستند تحت فرمان کسانی باشند که با توسل به سلاح در کییف به قدرت رسیده اند. این نظامیان به گروه های دفاع مردمی می پیوندند که متشکل از شهروندان اوکراینی است و قصد دارد از خانواده های اوکراینی دفاع کند».


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار