فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه در نشست خبری در بروکسل مواضع شورای اروپا را در قبال روسیه و تنش ها در کریمه تشریح کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل ازشبکه تلویزیونی فرانس بیست وچهار؛ فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه در بروکسل در نشست خبری شرکت کرد. وی در اظهاراتی که به طور زنده از این شبکه پخش شد، در باره تصمیمات شورای اروپا در خصوص بحران کریمه و روسیه گفت: فرانسه در تصمیم گیری شورای اروپا در این زمینه نقش خود را ایفا کرد. در حالی که اوکراین در حال عبور از وضع بحرانی است،اولین تصمیم این شورا، اعلام حمایت مجدد اروپا از این کشور بود. این حمایت در بعد مالی از طریق صندوق بین المللی پول و با اعطای یازده میلیارد یورو به اوکراین انجام خواهد شد. اوکراین با این پول می تواند بدهی های خود را پرداخت کند و نیازهای ضروری خود را تامین نماید.

ارسال کمک های بشردوستانه به مردمی که از نظر تامین مواد غذایی و مسایل بهداشتی در وضع بدی به سر می برند نیز در چهارچوب این حمایت ها انجام خواهد گرفت. اروپا تصمیم دارد در تسهیل روند انتقال حکومت در اوکراین این کشور را یاری کند. به این شکل که اوکراین بتواند دولتی فراگیر داشته باشد، دولتی که با توجه به احترام به اقلیت ها و به ویژه در مناطق روس زبان تشکیل شده باشد. اروپا در برگزاری انتخابات در اوکراین در بیست و پنجم ماه مه به این کشور کمک خواهد کرد. برگزاری این انتخابات باید به انتخاب بی چون و چرای یک رئیس جمهوری و تشکیل حکومتی متعهد به اصلاحات اقتصادی منجر شود. اولاند اجرای توافقات همکاری بین کشورهای اروپایی با اوکراین در مدت زمانی کوتاه را از دیگر تصمیمات شورای اروپا عنوان کرد. وی تاکید کرد که این شورا از کمیسیون اروپا خواسته است تا امکان سرعت بخشیدن به همکاری های تجاری بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و اوکراین را بررسی کنند.

 رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرد که تلاش برای کاهش تنش ها در (اوکراین و کریمه) در شورای اروپا مطرح شده است. وی گفت: شورای اروپا تمهیدات پیشنهاد شده در شورای وزرای امور خارجه اروپایی در روز دوشنبه را تایید کرد. این تصمیمات شامل تعلیق مذاکرات در خصوص روادید، تعلیق مذاکرات در باره همکاری های بین اروپا و روسیه و همچنین تعلیق همکاری کشورهای عضو در اجلاس گروه هشت هستند. این تصمیمات از همین امروز اجرایی می شوند. اتحادیه اروپا و به ویژه فرانسه، خواهان مذاکره و میانجی گری با یک سازوکار چند قطبی هستند. اولاند در ادامه افزود، اگر در مذاکرات پیشرفتی حاصل نشد، تصمیمات دیگری اتخاذ خواهد شد. وی گفت ایجاد محدودیت در سفرها، مسدود شدن دارایی های برخی اشخاص و لغو اجلاس سران بین اتحادیه اروپا و روسیه بخشی از این تصمیم ها هستند.

 مسئولیت زمینه سازی اتخاذ و اجرای این تصمیمات بر عهده نهادهای اروپایی گذاشته شده است. اگر روسیه برعکس عمل کند و برای بی ثبات کردن اوکراین تلاش کند و به زبان ساده تمامیت ارضی اوکراین و حاکمیت این کشور را به مخاطره بیندازد، تصمیمات دیگری اتخاذ خواهد شد؛ تصمیماتی که به روابط اتحادیه اروپا و روسیه مرتبط می شود و برخی بخش های اقتصادی این روابط را تحت تاثیر قرار خواهد داد. شورای اروپا تمهیدات فوری، تمهیداتی در صورت خودداری از مذاکره و تمهیداتی احتمالی در صورت تشدید تنش ها را مد نظر دارد. این تمهیدات برای این اتخاذ شده است تا همگان متوجه عزم ما در این باره و تمایل ما به گفتگو و مذاکره بشوند. رئیس جمهوری فرانسه سپس به پرسش خبرنگاران پاسخ گفت. وی در پاسخ به سوالی در باره پیشنهاد برگزاری همه پرسی در کریمه، بر ضرورت رعایت قوانین بین المللی و متعاقبا حفظ تمامیت ارضی اوکراین و احترام به مرزها و حاکمیت این کشور و تاکید کرد. اولاند گفت تلاش برای تجزیه (اوکراین) با قوانین بین المللی منطبق نیست. اولاند در پاسخ به سوالی دیگر، نتیجه برگزاری همه پرسی در کریمه بدون هماهنگی با دولت اوکراین را فاقد ارزش دانست.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار