رئیس سندیکای صاحبان داروهای انسانی گفت: بانک مرکزی بدهی شرکت‌های دارویی را با ارز آزاد طلب کرده که این موضوع اجحاف در حق صنعت داروسازی است.

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر نجفی رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارویی انسانی امروز ۱۳ اسفند در نشست وزیر بهداشت با تولید کنندگان مواد اولیه دارویی و صنعتگران دارویی گفت: متاسفانه در کشور حتی در وزارت بهداشت می‌شنویم که صنعت داروسازی را یک صنعت مونتاژ تلقی می‌کنند در صورتیکه بعد از انقلاب ما تلاش‌های زیادی برای ایجاد صنعت داروسازی در کشور انجام دادیم که امروز شاهد این صنعت گسترده و پیشرفته هستیم. 

وی ادامه داد: در تمام دنیا ارزش افزوده نیروی کار در مقام اول است در صورتیکه در کشور ما ارزش افزوده نیروی کار خوبی وجود دارد اما توجه به یک صنعت پرداختن به صنایع دیگر را مورد غفلت در کشور قرار داده است. 

نجفی با بیان اینکه سال ۹۱و ۹۲ سال بسیار سختی برای صنعتگران دارویی بود، افزود: متاسفانه در این سال‌ها ما با بحران ارزی مواجه بودیم به قدری فشار بر صنعت داروسازی زیاد بود که برگشت منابع به دلیل بدهی‌های دولت داشتیم و حتی برای واردات مواد اولیه چندین بار دارو از آن ور آب‌ها به سمت کشور می‌آمد اما برگشت می‌خورد. 

وی ادامه داد: من به بانک مرکزی پیشنهاد می‌کنم که برای تامین جاری سرمایه گذاری‌ها و به روز آوری صنعت کارگروهی را در بانک مرکزی مستقر کنیم تا ما به صورت مفصل در مورد مشکلات بحث کنیم و راهکاری خوب به نفع دو طرف پیدا کنیم. 

وی با بیان اینکه به برخی شرکت‌های دارویی هنوز مطالبات سال ۹۰ و ۹۱ پرداخت نشده، تصریح کرد: تنها کالایی که قیمت گذاری می‌شود دارو است و ما در این شرایط سخت باید بدهی خود را به بانک مرکزی با اینکه دارو‌ها را با قیمت گذشته فروخته‌ایم با ارز آزاد تسویه کنیم و این اجحاف به صنعت داروسازی است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: قوانین مواد دارویی آشامیدنی و خوراکی مربوط به سال ۱۳۳۴ است به طوریکه خیلی جالب است که طبق این قانون حتی برای ورود قطعات یدکی کارخانه‌های داروسازی باید از وزارت بهداشت مجوز گرفته شود بنابراین می‌طلبد که در قوانین تغییراتی با توجه به شرایط امروز صورت گیرد. 

نجفی ادامه داد: در بحث نظام ژنریک دارویی این کالا هم رقابتی مثل کالای دیگر را در بازار طلب می‌کند در حالیکه ما در نظام ژنریک راهکاری برای رقابت منطقی این موسسات و شرکت‌ها نداریم و متاسفانه این شرکت‌ها برای ایجاد بازار به پرداختن زیر میزی به داروخانه‌ها، خودزنی و کاهش قیمت می‌پردازند بنابراین در این راستا از وزارت بهداشت خواستار تشکیل کار گروهی هستیم تا مسیر سالم برای رقابت ایجاد کند. 

وی اظهار کرد: باید برخی از دارو‌ها را از سیستم قیمت گذاری بیمه خارج کنیم که در این راستا داروهای otf به سازمان غذا و دارو پیشنهاد داده‌ایم که استقبال خوبی شده است. 

وی خاطر نشان کرد: برای ایجاد صندوق توسعه ملی به منظور بازسازی و نوسازی صنعت دارویی در وزارت پیگیر هستیم. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار