زنان در دوره بارداری باید به طور میانگین روزانه 150 میکروگرم ید مصرف کنند و مقدار مصرف ید خود را به 250 میکروگرم در روز برسانند و این روند را در دوره بارداری و شیردهی ادامه دهند.

دکتر مریم رزاقی آذر فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم درگفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: طی دوره بارداری، 3 تا 5 درصد زنان دچار کم کاری شدید تیروئید و 2 تا 3 درصد از زنان دچار کم کاری تیروئید می‌شوند. دلیل اصلی کم کاری تیروئید در دوران بارداری وجود نوعی بیماری خود ایمنی است که به اشتباه به غده‌ تیروئید حمله می‌کند و به تدریج آن را از کار می‌اندازد.

وی ادامه داد: کمبود ید یکی از دلایل اصلی کم کاری تیروئید در زنان است. عنصر ید برای تولید هورمون‌های تیروئید لازم است از آنجا که بدن زنان باردار ید تولید نمی‌کند این عنصر باید در قالب رژیم غذایی سالم( ماهی،غذاهای دریایی، نان، پنیر، شیرگاو، تخم مرغ، ماست) مصرف شود یا به نوعی جایگزین شود. 

رزاقی آذر افزود: 18 تا 25 درصد از زنان مبتلا به دیابت نوع 1 در یک سال پس از وضع حمل، دچار التهاب تیرویید پس از زایمان می‌شوند. 

التهاب تیروئید می‌تواند به صورت کم‌کاری و یا دوره‌ای از پرکاری تیروئید بروز کند.

وی در پایان اظهار داشت: حتی کمبود خفیف ید در دوران بارداری ممکن است بر روی روند زایمان و رشد کودک تاثیر بگذارد و آثاری مانند ضعف حافظه، افسردگی، درد مفاصل و خستگی را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: ید ، بارداری ، تیروئید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار