بی شک نقش منابع طبیعی در تولید خاک و آب، تلطیف هوا و تامین مواد غذایی برکسی پوشیده نیست و باید امانت دار این میراث برای نسلهای آینده باشیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ، در مراسم جشن روز درختکاری در سخنانی منابع طبیعی را بستر حیات و توسعه پایدار معرفی کرد و گفت: بی شک نقش منابع طبیعی در تولید خاک و آب، تلطیف هوا و تامین مواد غذایی برکسی پوشیده نیست و باید امانت دار این میراث برای نسلهای آینده باشیم.

 اسکندری، با تاکید بر توجه به منابع طبیعی و آب و خاک در آموزه های دینی افزود: در این راستا باید مدیریت اصولی برای توجه به این مهم در اولویت قرار گیرد.

 وی،محدودیت منابع آبی و نیز تخریب منابع طبیعی را به دلیل بهره برداری غیراصولی جزو معضلات امروزی دانست و تصریح  کرد: نباید به دلیل توسعه بخش صنعت و خدمات فشار بیش از ظرفیت بر منابع طبیعی تحمیل شود.

 این مقام مسئول باتاکید بر سرمایه گذاری در بخش صنعت اکوتوریسم استان زنجان متذکر شد: برای ورود به این مقوله نباید به تخریب پوشش های گیاهی و جنگلها در نقاط مورد نظر روی بیاوریم.

 اسکندری ،پر شدن مخازن آبخیز از رسوبات، از بین رفتن مزارع برای ساختن راه ارتباطی، بهره برداری بی رویه و توسعه بخش های صنعتی و خدمات تنها با هدف رسیدن به ارزش افزوده کلان را جزو مواردی عنوان کرد که اکنون منابع طبیعی را در معرض نابودی قرار داده است.

وی آسیب شناسی وضع کنونی حاکم بر طبیعت از سوی کارشناسان و صاحب نظران این حوزه  را خواستار شد و ادامه داد: باید با رعایت اصول، برقراری فرصت های برابر و برطرف کردن موانع سد راه این حوزه برای توانمندسازی و بهبود شرایط گام برداریم.

 مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان  زنجان بر لزوم اشاعه فرهنگ منابع طبیعی بر مبنای اصول توسعه پایدار تاکید کرد و گفت: تقویت و توسعه آموزش و ترویج بر مبنای دانش بومی و استفاده از ابزارهای لازم برای جلب مشارکت مردمی و سود بردن از روشهای نوین و ایده های خاص برای افزایش درآمدهای بخش منابع طبیعی و توجه به صنعت اکوتوریسم و اقتصاد سبز می تواند حائز اهمیت باشد.

اسکندری ظرفیت سازی و توانمند کردن جوامع محلی و بهره بردن از ظرفیت های شوراهای اسلامی شهرها و روستاها می تواند گامی برای ارزش نهادن به منابع طبیعی باشد.

 وی نقش تشکلهای مردم نهاد در این رابطه را مهم دانست و  خاطر نشان کرد: در این رابطه تشکیل شورای عالی منابع طبیعی می تواند زمینه لازم ترویج و صیانت از منابع طبیعی را فراهم کند./س

برچسب ها: منابع ، طبیعی ، حیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.