عاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در مراسم اختتامیه محور مترو و حمل و نقل عمومی جشنواره مشکات از برنامه ریزی برای حضور و مشارکت مناطق 22 گانه در سومین دوره جشنواره خبرداد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران سید محمدهادی ایازی در مراسم اختتامیه محور مترو و حمل و نقل عمومی جشنواره مشکات که پیش از ظهر امروز 20 اسفند با حضور مدیرعامل شرکت توسعه و بهره برداری مترو برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: زمانی که در دوره اخیر مدیریت شهری از تدوین و اجرای ماتریس فرهنگی شهر سخن به میان می آمد برخی می خواستند به روشنی ادبیات و نحوه چگونگی آن را مطرح شود.

وی گفت: در واقع قصد داشتیم که با تحقق ماتریس فرهنگی از تمام ساختار و سازه های شهری بهره برداری اجتماعی و فرهنگی شود. به عنوان مثال مترو  یک وسیله حمل و نقل عمومی است و در نگاه نخست اصلا ربطی به فرهنگ و اجتماع ندارد ولی ما معتقد هستیم از این فضا به سهولت می توان انتظار کارکرد اجتماعی داشت و آن را در نهادینه کردن فرهنگ شهروندی سهیم کرد.

ایازی ادامه داد: براین اساس سعی شد تا سازوکاری طراحی شود که متولیان اموری نظیر فضای سبز، مترو، آتش نشانی، تاکسیرانی و زیبا سازی به این موضوع به عنوان یک ضرورت بپردازند و آن را سرمایه گذاری تلقی کنند.

وی عنوان کرد: تفاهم نامه ای بین معاونت های اجتماعی و فرهنگی سازمان ها و شرکت های تابعه شهرداری تهران منعقد و مقرر شد تا بخشی از بودجه و فعالیت های این نهادها به اجرای فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و آموزش های شهروندی اختصاص یابد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران افزود: جشنواره آموزشی و ترویجی مشکات ماحصل و نتیجه این رویکرد و اجرای ماتریس فرهنگی شهر تهران است. جشنواره ای که در سال اول اجرا توانست با مشارکت 6 سازمان برگزار و موفق به دریافت 200 هزار اثر شود.

ایازی گفت: دومین جشنواره مشکات 207هزار شهروند را با خود همراه و 460هزار اثر دریافت کرد. این موفقیت بزرگی است و مدیران شهری به آسانی از کنار این اعداد و ارقام نخواهند گذشت.همه این آثار برای مجموعه شهرداری تهران بسیار گرانقدر است و به مجریان جشنواره پیشنهاد می کنم در داستان های کوتاه ارسالی به این بخش در قالب داستان های شهری مترو منتشر و دیگر آثار نظیر نقاشی ها  در گالری های هنر مترو استفاده شود.

وی تصریح کرد: سومین جشنواره مشکات از ابتدای سال آینده با مشارکت 22 منطقه شهرداری تهران و دیگر سازمان کلید خواهد خورد. معماری اسلامی و ایرانی، فضاهای بی دفاع شهری، زوائد شهری از مواردی هستند که می توانند به عنوان محورهای مشکات 3 مطرح شوند.

مشکات  شکاف بین توسعه زیرساخت ها و فرهنگ را برطرف می کند  


ابوالفضل رفیع مدیرکل آموزش های شهروندی شهرداری تهران در این مراسم برگزاری جشنواره مشکات را یک ضرورت اجتماعی دانست و گفت: امروز در دومین برگزاری این جشنواره باید اذعان کنیم که این فعالیت آموزشی و ترویجی منتقد دارد ولی هیچکس ضرورت اجرای آن را نفی نمی کند.

وی ادامه داد: جشنواره مشکات جریان فرهنگی بالنده و پویا شهری است که موضوع توسعه آموزش های شهروندی دغدغه تمام محله های آن به شمار می رود.
رفیع تصریح کرد: این جشنواره طی دوسال مشارکت نیم میلیون شهروند را جلب و توانسته 700 هزار پیام آموزشی متناسب با ماموریت های شهرداری را دریافت کند.

مدیرکل آموزش های شهروندی شهرداری تهران گفت: مشکات درواقع بازتعریف نزدیکی تکنولوژی و فرهنگ است و می تواند شکاف موجود بین توسعه زیرساخت ها و فرهنگ را در کلانشهر تهران برطرف کند.
انتهای پیام/


برچسب ها: ایازی ، جشنواره ، مشکات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار