رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تحرکات جدید آمریکا در کنار مرزهای روسیه و به چالش کشیدن امنیت کشورهای انقلابی و مستقلی مانند ونزوئلا نشان دهنده همین واقعیت است که آمریکا امروز تبدیل به کانون تشنج‌آفرینی و بحران در جهان شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در اولین اجلاس روسای کمیسیون‌های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه که صبح امروز در هتل اسپیناس تهران در حال برگزاری است، اظهار داشت: ایده این اجلاس در سفر اخیر به کشور سوریه شکل گرفت و مورد موافقت قرار گرفت و با تماس تلفنی با روسای کمیسیون‌های سیاست خارجی عراق و لبنان نظرخواهی شد.

بروجردی افزود: در سفر اخیری که به آمریکای لاتین داشتم و در ملاقات با مقامات کشورهای ونزوئلا و کوبا این موضوع مطرح گردید و از طریق سفیر جمهوری اسلامی ایران با مسئولین دومای روسیه این موضوع مورد بحث قرار گرفت و در مجموع جمع به توافق رسیدند که ما در آستانه برگزاری اجلاس جهانی مجالس، IPU که در آینده نزدیک در ژنو برگزار خواهد شد این جلسه را در تهران برگزار کنیم.  
 
وی ادامه داد: متاسفانه ساختار سیاسی ظالمانه‌ای بر جهان امروز حاکم است، آمریکا با سوء استفاده از جایگاه جهانی خود در شورای امنیت سازمان ملل و فشار بر کشورها نقش بسیار مهمی در تحمیل این بحران به سوریه ایفا کرده است و بیشترین مسئولیت را در این کشتار گسترده بی‌گناهان بر عهده دارد.  
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: مقاومت ملت سوریه و شهامت دولت و شخص رئیس‌جمهور در مقاومت در برابر این فشارها و جنایات بیشترین سهم را در شکست این توطئه شکل‌ گرفته علیه سوریه داشته است.  
 
بروجردی ادامه داد:‌ ایستادگی و حمایت کشورهای روسیه، چین، لبنان، الجزایر، عراق،کوبا،‌ ونزوئلا و جمهوری اسلامی ایران در برابر این زیاده‌‌خواهی‌ها نقش‌آفرین و قابل تقدیر است که در این راه بنده به سهم خود از همه نمایندگان کشور در جمع امروزمان تشکر و قدردانی می‌کنم.  
 
وی افزود: واقعیت این است که هدف آمریکا شکستن مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است، اگر ملاحظه می‌کنید امروز این فشار در سومین سال خود علیه سوریه در حال انجام است و عملا یک توطئه سازمان یافته شکل گرفته به خاطر حمایت چندین ده ‌ساله سوریه از مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است.  
 
نماینده مردم بروجرد  اظهار داشت: سوریه در طول چند دهه گذشته، چه در دوران مرحوم حافظ اسد و چه در دوران بشار اسد نشان داد که حمایت از مقاومت را با هیچ چیز عوض نمی‌کند و این برای ما به عنوان کشورهایی که حامی عدالت و مخالف ظلم و زورگویی در جهان امروز هستیم بسیار حائز اهمیت است.  
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد:‌ آمریکایی‌ها با سوءاستفاده از قدرت خویش به دنبال جهان‌گشایی هستند و سلطه بر منابع و ذخایر نفت و گاز جهان و مراکز استراتژیک و ژئوپلتیک در نقاط مختلف جهان و به همین دلیل ملاحظه می‌کنید که به طور مستمر ما شاهد ایجاد بحران در نقاط مختلف جهان هستیم.  
 
بروجردی بیان داشت: در طول دهه گذشته و از زمان اجرای سناریوی 11 سپتامبر، آمریکایی‌ها صدها میلیارد دلار هزینه کردند و هزاران نفر آمریکایی را به کشتن دادند ولی نه تنها موفق نشدند بلکه امروز همه جهان می‌دانند که آمریکا چه در عراق، چه در افغانستان و چه در سوریه عمل شکست خورده‌ و به دنبال راه نجات هستند.  
 
وی گفت: تحرکات جدید آمریکا در کنار مرزهای روسیه و به چالش کشیدن امنیت کشورهای انقلابی و مستقلی مانند ونزوئلا نشان‌دهنده همین واقعیت است که آمریکا امروز تبدیل به کانون تشنج‌آفرینی و بحران در جهان امروز شده است.  
 
نماینده مردم بروجرد اظهار داشت: ما اکنون در استانه اجلاس بین‌المجالس هستیم و هماهنگی نمایندگان در این اجلاس برای حمایت از سوریه و طرح دیگر مسائلی که مورد علاقه دوستان در این جمع است در سخنرانی‌های خود مطرح خواهند نمود.  
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: در مذاکراتی که بنده با مقامات ونزوئلا داشتم آنها هم علاقمند بودند در بین‌المجالس موضوع ونزوئلا را هم مطرح کنند، در هر صورت امیدواریم این جمع در آینده گستره بیشتری پیدا کند که این مسئله می‌تواند وحدت و یکپارچگی ما را به عنوان کشورهای مستقل در عرصه جهانی به یک ساختار موفق تبدیل کند.  
 
بروجردی افزود: بنابراین اگر دوستان موافق باشند در هنگام سخنرانی‌های خود این نظر را اعلام کنند تا ما بتوانیم اجلاس بعدی خود را در زمانی که به توافق برسیم در یکی دیگر از کشورها برگزار و بتوانیم از این ظرفیت برای ادامه راه استفاده کنیم.  
 
وی اظهار داشت: بزرگترین ضربه‌ای که آمریکا به جامعه جهانی در بحران سوریه زد، تقویت و گسترش تروریست و افزایش لشکر تروریست‌ها در سطح منطقه و جهان است که یک خطر جدی برای همه نقاط جهان محسوب می‌شود.  
 
نماینده مردم بروجرد  با بیان اینکه همه مستحضرید که تروریست مرز نمی‌شناسد، گفت: ممکن است در هر نقطه جهان با پدیده تروریست مواجه باشیم که متاسفانه امروز سیاست رسمی اعلام شده آمریکا استمرار ارسال تسلیحات به تروریست‌ها، آموزش و گسیل آنها به داخل سرزمین سوریه از طریق تعدادی از کشورهای همسایه این کشور است، بنابراین عملا حمایت از سوریه به معنای مبارزه با تروریسم هم هست.  
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید بر اینکه همه ما مخالف با تروریسم به هر شکل و در هر نقطه‌ای در جهان هستیم، بیان داشت: امروز باید همه تلاش کنیم که نقطه پایانی بر این بحران تاسف‌بار قرار دهیم، ما معتقدیم بحران سوریه فقط یک راه حل دارد و آن راه حل سیاسی است، ما نمی‌توانیم با استمرار بحران، درگیری و جنگ شاهد پایان بحران سوریه باشیم، اگر این روش می‌توانست موفق باشد در طول این دو سالی که از آغاز این بحران تحمیلی می‌گذرد موفق بود ولی تجربه این سه سال نشان داد این روش، روش خطایی است.  
 
بروجردی ادامه داد: امیدوارم همه کسانی که برخی از آنها از کشورهای منطقه و از همسایگان سوریه هستند روش خود را تغییر داده و به کاروان صلح حامیان راه حل سیاسی بپیوندند و ما بتوانیم از مذاکرات سوری سوری حمایت کنیم تا در نهایت شاهد برگزاری یک انتخابات آزاد در سوریه باشیم و اجازه دهیم ملت سوریه سرنوشت خود را رقم زند.  
 
انتهای پیام/  

برچسب ها: بروجردی ، رئیس ، کمیسیون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار