مشگین‌شهر، شهری با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی در دامنه زیبای سبلان واقع شده و در تمام فصول سال پذیرای گردشگران و طبیعت دوستان از سراسر کشور است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ مشگین‌شهر یکی از شهرستان‌های استان اردبیل است که در دامنه کوه سرفراز سبلان قرار گرفته و از طبیعتی زیبا و آب و هوایی خنک و دلنشین برخوردار است.

وجود گردشگاه‌های طبیعی و تاریخی و آبگرم‌های معدنی در مشگین‌شهر همه ساله گردشگران بسیاری را به سوی این منطقه جذب می‌کند .

پارک جنگلی

پارک جنگلی مشگین‌شهر با طبیعتی چشم نواز در کناره غربی رود خیاوچای، دخمه‌ها یا ستون‌های بنه لر در 26 کیلومتری جنوب شرقی مشگین‌شهر، معماری صخره ای لاهرود که غار لاهرود هم نامیده می‌شود در 25 کیلومتری مشگین شهر از دیگر مناظر دیدنی این دیار است که سفر و بازدید از آنها خالی از لطف نیست.

در دامنه شمالی سبلان هوشنگ میدانی یکی از زیستگاه‌های وحش منطقه قرار دارد و مناظر طبیعی تندیرلی و آیقارکه در تابستان سبز سبز و در زمستان پوشیده از برف هستند در 14 کیلومتری جنوب مشگین شهر واقع شده است.

پارک داغلار باغی لاهرود نیز که در شهر لاهرود قرار دارد و مکانی بسیار زیبا برای تفریح و تفرج به شمار می رود.

مناطق گردشگری شامات دوست بگلو و کوجنق که در شمال مشگین‌شهر هستند به علت غنای تاریخی و برخورداری از مناظر ناب طبیعی از مناطق مهم گردشگری این شهرستان محسوب می شوند.

از دیگر دهکده های مهم و تاریخی مشگین می‌توان به موئیل در بخش مرکزی و اُنار در بخش شرقی اشاره کرد.

آبگرم‌های مشگین‌شهر

چشمه آق سوء و چشمه آب معدنی انزان در غرب مشگین‌شهر که در مجاورت تنها جنگل سرسبز و فشرده سبلان و شکارگاه مربوط به آن در میان طبیعت بکر و زیبای حواشی روستای انزان واقع شده محل مناسبی برای گردشگران و عابران از جاده اهر مشکین شهر است.

این منطقه چشم نواز با وجود چشمه های آب معدنی جذاب‌ترین شکارگاه و تفرجگاه دامنه سبلان محسوب می‌شود.

آبگرم قوتورسویی

این آبگرم در ردیف آبهای معدنی سولفات کلیسیت و گوگرد خیلی گرم است که آثار اسید سولفوریک آزاد دارد.

قوتورسویی خاصیت درمانی بسیاری برای اکثر امراض جلدی دارد و در 49 کیلومتری مشگین‌شهر واقع شده است.

چشمه دودو

چشمه دودو در مسیر انتهای جاده موئیل و در بستر سرشاخه‌های خیاو چایی قراردارد.

این چشمه با درجه اسیدی حدود 6/5 و درجه حرارت 45 درجه و برای بیماری‌های عصبی مفید است.

قینرجه

آبگرم قینرجه با دمای 82 درجه و دبی 9 لیتر در ثانیه بعنوان داغترین چشمه آبگرم ایران است که در22 کیلومتری جنوب غربی مشگین شهر واقع شده.

مجتمع آب درمانی قینرجه شامل دو بخش زنانه و مردانه بوده که هرکدام مجهز به استخر عمومی، استخر کود، استخر آب سرد، جکوزی، سونای خشک، سونای بخار ، رستوران عمومی ، کافه سنتی ، نمازخانه و سوئیت است.

چشمه شابیل

چشمه شابیل با دمای 49 درجه سانتی گراد و دبی 5 لیتر در ثانیه در مسیر صعود به سبلان قرار دارد.

مجتمع آب درمانی شابیل در دو طبقه شامل بخش های مجزای زنانه و مردانه است که هرکدام مجهز به استخر سالن دوش ، رستوران ، سوئیت ، سونا و جکوزی می باشد.

چشمه ملک سویی در 15 کیلو متری جنوب مشگین‌شهر در کنار آبشار زیبای گور گور، چشمه جوشان ایلاندو و موئیل در 12 کیلو متری جنوب مشگین‌شهر، چشمه توش سو شابیل با قابلیت شرب و چشمه آب معدنی نوری کندی با خواص مفید در درمان بیماری‌های کلیه ، سنگ مثانه با قابلیت شرب از دیگر نعمات خدادادی دیار مشگین است.

مناطق تاریخی مشگین شهر

مقبره شیخ حیدر

این بنا منصوب به شیخ حیدر پدر شاه اسماعیل اول بوده ، مقبره یاد شده از قسمت بیرون به شکل برج مدور و از قسمت درون به شکل 12 ضلعی است.

این بنا از خارج با کاشی‌های فیروزه ای رنگ مزین شده است در مورد قدمت بنا و تاریخ احداث آن اظهارات گوناگونی ابراز شده است .

در سال 1380 طرح ساماندهی حریم بقعه شیخ حیدر در جلسه هیئت دولت به تصویب رسیده و این طرح شامل سه مرحله کلی تملک ، مرمت و اجرا است.

قلعه قهقه

قلعه قهقهه در فاصله 80 کیلومتری شمال مشگین‌شهر با دیوارهای بلند طبیعی و در میان صخره‌ها واقع شده و دور تا دور قلعه پرتگاه خطرناک و عمودی شکل طبیعی بوده که گویی به دست بشر صخره ها پیرایش یافته است.

طبق تحقیقات باستان شناسی به عمل آمده استقرار در این قلعه به دوران قبل از اسلام می رسد. این قلعه محل زندانی شدن فرزندان شاه طهماسب صفوی از جمله اسماعیل میرزا بوده است و شیخ احمد گیلانی نیز در این قلعه زندانی بوده است.

کهنه قلعه

این قلعه در منطقه ای بر روی تپه طبیعی در قسمت غرب رودخانه خیاو چایی قرار دارد که با مصالح سنگ ،چینه ،خشت خام با ملات گلی در ادوار مختلف ساخته شده و چندین بار مرمت و بازسازی شده است بنای اولیه این قلعه در شاپور دوم ساسانی در سال 337 میلادی ساخته شده است.

در کاوش‌های باستان شناختی در کهنه قلعه نشانه‌های از مواد فرهنگی سفال‌های دست ساز و چرخ ساز به رنگ نخودی و خاکستری و فلز مفرغ مربوط به عصر آهن سه بهدست آمده که منسوب به اقوامی است مشهور به اورارتور که در آستانه شکل گیری دولت ماد و در مواردی حتی پیش از آن در بیشتر نقاط آذربایجان که نشانه های از فرهنگ و تمدن آنها مشاهده شده است.

شهریری

محوطه شهریری در سال 1978 ق .م توسط هیئت چارلز برنی شناسایی و بررسی شده است. چارلز برنی تاریخ اکثریت گورهای این محل را هزاره دوم و اول قبل از میلاد می داند.

همچنین طی کاوشهای که توسط هیئت دکتر نوبری در آذر1382 در این محل صورت گرفت اشیای با ارزش از داخل گورها کشف شده است.

این محوطه در در 35 کیلو متری شرق شهرستان مشگین شهر واقع شده و مشتمل بر قلعه وسیع با دیوار دفاعی سنگی از نوع خشکه چین است.

غار باستانی و تپه های متعلق به دوره های مختلف در محوطه شهر یری نیز از دیگر مناطق دیدنی این منطقه است.

کاروانسرای قانلی بولاغ، غار تاریخی لاهرود، دیو قالاسی، مقبره سید سلیمان در شهر فخرآباد ، مقبره سید جعفر در روستای انار، قبرستان تاریخی انار، حمام عدل، چنار کهنسال اُنار، پل تاریخی دوجاق از دیگر آثار تاریخی مشگین شهر است.

محصولات کشاورزی مشگین‌شهر سیب، انگور، هلو، گیلاس، آلبالو ، زردآلو ، خربزه ، گندم ، جو است.

باید یادآور شد که مشگین‌شهر یکی از مهمترین قطب های تولید انگور در ایران به شما می رود و انگورهای تولیدی در این منطقه عموما متعلق به ارقام کشمشی و سفید بی‌دانه است.

بیشتر صنایع دستی منطقه را بافته‌های داری تشکیل می‌دهند که از مهمترین این صنایع می‌توان به قالی بافی، گلیم بافی و جاجیم بافی اشاره کرد علاوه بر آن سفالگری نیز از صنایع دستی این شهرستان محسوب می‌شود.

مشگین‌شهر دومین شهر استان اردبیل بعد از مرکز استان است که از طرف شمال شرقی به طول 56 کیلومتر با کشور جمهوری آذربایجان هم مرز است./س

 

برچسب ها: مشگین ، شهر ، شهری ، جاذبه ، طبیعی ، تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سونیا فیروزی
۰۰:۲۰ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
مادرو پدر من تو مشگین زندگی میکنند و الان تو کرج هستند من پل معلق رفتم خیلی قشنگه روستا های مثل ساربانلار و قلچقلو که روستا ی ما میشه به هم نزدیکن پیشنهاد میکنم حتما به مشگین شهر هم سری بزنید
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۵:۳۶ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
سلام به مسافران گردشگران مشگین شهر واقعا شهر خوب ومهمان نواز هستند جاهای دیدنی بی نظیر نه اینکه ایران بلکه تو جهان بی نظیر هستش از مسولان شهر در خواست میشود تبلیغات تلویزیونی را بیشتر انجام دهد تا معرفی کل ایران بشه .حتما شما هم بروید وبگردید امیدوارم شما هم خوش بگذره
Iran (Islamic Republic of)
خان
۰۰:۵۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
مشگین خیلی شهر زیبایست واقعا زیباست کوه ساولان پارک جنگلی ابدرمانی بازارچه ها و... دیگ چیو بگم ممنون از مردمانش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۰۸ فروردين ۱۳۹۷
مشگین شهر بسیار شهر زیبا است آب و هوای بسیار خوبی داره توصیه میکنم که حتما در ایام نوروز به اون شهر هم بروید مخصوصا تهرونیا چون در فصل بهار هوای اونجا خیلی خوبه
Germany
رضا
۲۱:۳۶ ۱۰ دی ۱۳۹۶
برای اولین بارمه که میرم
خیلی خیلی عاااااااااااااااااااااااااااااااااااااالی پیشنهد می کنم شماهم برید
وداری بزرگ ترین پل معلق خاور میانه می باشد
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۰:۰۱ ۱۲ مهر ۱۳۹۶
خیلی شهر خوبیه. مردمان خونگرم و مهربونی دارن ... پیشنهاد میکنم حتما به این شهر سفر کنید!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۱۸ ۱۱ مهر ۱۳۹۶
عالیه
عالیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۰۸ مهر ۱۳۹۶
برای اولین باره که میرم مشکین شهر. اما احساس خوبی دارم
Iran (Islamic Republic of)
آذر
۱۷:۲۷ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
شهری بسیار زیبا و تاریخی پر از جاذبه های طبیعی و تاریخی بی نظیر که متاسفانه حتی در داخل کشور هم خوب معرفی نشده است و تمرکز بر روی چند شهرخاص در ایران است در حالی این شهر مهد تمدن 8 هزار ساله شهر یئری در کنار کوه زیبا و پر از شگفتی های ساوالان با آبهای گرم وجوشان بهشتی تکه ای از بهشت در روی زمین است که حتی می تواند در توسعه توریسم کشور و جلب توریست از سراسر دنیا در ارز آوری و رونق اقتصادی و تجاری نقش مهمی داشته باشد در کنار محصولات باغی ناب و عسل اصل و اصیل ساوالان(سبلان) نیز در این منطقه از دیگر داشته های منحصر به فرد این منطقه است همچنین صنایع دستی فرش و جاجیم که اگر به زبان انگلیسی نام شهر را جستجو کنید فرش مشگین را در معرفی گالری های معتبر جهانی خواهید یافت متاسفانه با این همه استعدادهای خدادادی و بشری سرمایه گذاری مناسبی نشده ولی من هر از چند سالی به این شهر سفر می کنم و همه را توصیه می کنم برای یک بار هم که شده بهشت را با سفر به این شهر در روزی زمین خدا تجربه کنند بی شک از نوع برخورد مردم فهیم و با فرهنگ و سراسر صفا و معرفت و محبت و صمیمیت این شهرستان از غرب سمت تبریز تا به شرق اردبیل آن خطه پشیمان نخواهید شد.
Iran (Islamic Republic of)
جمال
۱۴:۲۷ ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
شنیدم با بیل به مسافرا حمله میشه تو مشکین شهر. از ما گفتن بود که نرید
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۱۶:۵۱ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
واقعا دیدنی و جالب بود.آب و هوایی عالی ،طبیعتی زیبا.
اب گرمهای بینظیری داشت.مردم با محبت و بی آلایشی داشت.در منطقه آزربایجان واقعا از جاهای کم نظیر هست که تا حالا دیدم.
به همه توصیه میکنم برن و بگردن.کبابوعسل و فطیر سنتی یادتون نره فوق العاده است.
به که خوش گذشت انشالله به شما هم خوش بگذره.
اولین فرصت دوباره برمیگردیم.با چند ماشین دیگه...
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل
۱۴:۵۵ ۲۳ تير ۱۳۹۶
من چند روز پیش اونجا بودم واقعا مردمی عالی و خونگرم، با مراکز گردشگری بسیار دیدنی- هموطنان حتما برن بگردند و بنده رو دعا کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
من مشگین شهر رفتم واقعا شهر خیلی خوبی هست و مردمی خیلی مهربان و گرم داره.پیشنهاد میدم حتما برین و مشگین شهر و ببینید جاذبه گردشگری خیلی خیلی خوبی داره
Germany
ناشناس
۲۲:۳۱ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
باسلام. من و چهار نفر دیگر از باغداران شلیل پارس آبادی به سه نفر اهل مشگین شهر اعتماد کردیم و مقدار 15 تن شلیل فروختیم و مبلغ آن را با متوسل به حیله و ترفند ندادند و بعد از بارگیری و بارنامه نوشتن از محل گریختند لطفا به همشهریان خود یاد دهید تا کلاهبردار نباشند پول کشاورزان و باغداران را نمیشود خورد
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۵:۱۲ ۱۲ مهر ۱۳۹۷
از مشکین شهر زیبا و دلنشن ومهمان نواز هیچ جا پیدا نمیشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۵
سلام .من دنبال قبر یا مقبره ی میر ابراهیم خان سجادی میگردم .خیلی برام مهمه که پیداش کنم.میگن یا تو راه مشکین شهره یا تو راه سرعین .اگه کسی میدونه جای این مقبره کجاست ممنون میشم خیلی خیلی برام مهمه اگه میدونید حتما اطلاع دهید ممنون میشم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
ممنون از اطلاع رسانیتون,عجب شهری
حتما میریم اونجا.فک کنم کوه سبلان و بزرگترین پل معلق خاورمیانه هم در این شهر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
ممنون از اطلاع رسانیتون,عجب شهری
حتما میریم اونجا.فک کنم کوه سبلان و بزرگترین پل معلق خاورمیانه هم در این شهر است