با همکاری دانشگاه شریف انجام می‌شود

نصب سامانه حذف دوده بر روی اتوبوس‌های تندرو تهران

دانشگاه صنعتی شریف با موسسه تست و استاندارد اروپایی فیلترهای دوده موتورهای دیزل (VERT) برای نصب سامانه حذف دوده بر روی ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس تندرو در شهر تهران، همکاری می‌کند. موسسه «ورت» مرجع اتحادیه اروپا برای صدور گواهینامه کیفیت فیلترهای دوده دیزل است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومنی دانشگاه صنعتی شریف، این دانشگاه و موسسه «ورت»، در این پروژه، مناسب‌ترین فناوری سامانه حذف دوده را به منظور نصب بر روی اتوبوس‌های تندرو در شهر تهران، انتخاب خواهند کرد. همچنین بخشی از این همکاری در خصوص انتقال دانش انتخاب و شیوه آزمایش این سامانه‌ها است. در این پروژه۱۲ فناوری روز دنیا در زمینه سامانه‌های حذف دوده دیزل بررسی خواهد شد. همچنین انتخاب فناوری با توجه به کیفیت سوخت، روغن و وضعیت موتور اتوبوس‌های ایرانی انجام می‌پذیرد. هریک از این سامانه‌ها که با عنوان فیلترهای دوده دیزل شناخته می‌شوند در حدود ۴ تا ۵ هزار یورو قیمت دارند و انتخاب نامناسب آن‌ها پیامدهای سنگینی را به دنبال خواهد داشت. دکتر وحید حسینی، استاد دانشگاه صنعتی شریف و مدیر دفتر خدمات دانش بنیان سوخت، احتراق و آلایندگی در این باره می‌گوید: «انتخاب نامناسب فناوری سامانه‌های حذف دوده نه تنها کمکی به کاهش آلودگی نمی‌کند، بلکه باعث صدمه به موتور شده و حتی می‌تواند خطر آتش سوزی را به دنبال داشته باشد.» از سویی دیگر، استفاده از این سامانه‌ها برای اتوبوس‌های شهر تهران که با پیمایش روزانه بالا می‌تواند در کاهش آلودگی هوا نقش مهمی را ایفا کند. هم‌اکنون در بسیاری از شهرهای جهان مانند لندن و برلین استفاده از این سامانه بر روی خودروهای دیزل اجباری است. 

پروژه بین‌المللی نصب سامانه حذف دوده دیزل بر روی اتوبوس‌های تندرو شهر تهران، ۲ سال پیش توسط دفتر خدمات دانش بنیان سوخت، احتراق و آلایندگی دانشگاه صنعتی شریف، پیشنهاد شد. دکتر حسینی، با اشاره به اهمیت گسترش همکاری‌های فناورانه بین المللی درباره این طرح می‌گوید: «این یک مثال بسیار جالب از نقش دانشگاه و استفاده از پژوهش‌های کاربردی در حل مسائل روزمره جامعه مانند آلودگی هواست.» هدف نهایی این پروژه که به تازگی توسط شورای شهر تهران به تصویب رسیده و حمایت مالی آن را شهرداری برعهده گرفته، نصب فیل‌تر دوده بر روی ۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلدر تهران است. اما در فاز اول این پروژه که شرکت کنترل کیفیت هوا، مسئول اجرای آن است، فیلتر‌ها بر روی ۲۰۰۰ دستگاه نصب خواهند شد. به گفته دکتر حسینی، نصب فیلترهای دوده دیزل، به زودی به صورت یک استاندارد ملی از طرف سازمان محیط زیست تصویب می‌شود. بدین ترتیب سازندگان و واردکنندگان خودروهای دیزلی از اواسط سال ۱۳۹۳ مجاز به تولید یا واردات خودرو دیزل بدون این نوع فیلترنخواهند بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار