روستای صلوات آباد و پل تاریخی این روستا ، از مهمترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان بیجار است که در ایام مختلف سال بویژه ایام نوروز مورد استقبال هموطنانمان قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران سنندج،روستای صلوات آباد یا سلمات آباد در 15 كیلومتری غرب بیجار و در كنار رودخانه «قزل اوزن» نزدك پل قدیمی صلوات آباد قرار دارد.

این روستا دارای یك قلعه قدیمی با برج و باروهای محكم می‌باشد كه از خشت و گل ساخته شده است.

در داخل این قلعه تعدادی خانه قدیمی وجود دارد.

یكی از این خانه‌ها كه به مالك روستا تعلق داشت از نظر معماری و تزئینات دارای ویژگی‌های منحصر به فردی می‌باشد.

در این بنا اروسی‌های زیبا و تزئینات گچبری قابل توجهی وجود دارد .
تركیب فضاها ،‌سه دری‌ها ،‌پنج دری‌ها ، پستو و ... بیانگر ذوق و سلیقه معماران آن است .

در كنار قلعه و بیرون از آن بقایای یك حمام قدیمی وجود دارد كه بخش هایی از گنبدهای آن تخریب شده و دارای فضاهایی از جمله ورودی ، حمام سرد ، حمام گرم ، خزینه ، خلوتی ، تون و ... است و آب آن نیز به روش خاصی از رودخانه تامین می‌شده است .

از جمله آثار باستانی بیجار ، وجود غارهای اطراف آن است مثل غار سید بلغار در شریف آباد و غار پشت دربند در كنار قزل اوزن و غار كفتاران داخل منطقه حفاظت شده كه غاری طولانی و دیدنی است كه برای ورود به آن باید از چاهی حدود 15 متر پایین رفت.

این غار دهلیزهای فراوان تاریكی دارد تا جایی كه احتمال خطر گم شدن هم در آن وجود دارد.

و پل تاریخی این روستا در 15 كیلومتری جاده آسفالته بیجار – تكاب در روستای صلوات آباد واقع در ضلع جنوبی منطقه حفاظت شده بیجار و بر روی رودخانه قزل اوزن احداث شده است.

این پل در گذشته مسیر ارتباطی سلطانیه و زنجان با دیگر شهرهای غرب كشور از جمله بهار، همدان ، كرمانشاه و سنندج بوده است .

تاریخ دقیق ساخت پل مشخص نیست اما از شواهد پیداست كه این پل با عنصر ویژه دوران صفویه به ویژه سنگ‌های حجاری شده و الگوهای معماری این دوره احداث و در دوره‌های بعد مرمت شده است./س

 
برچسب ها: بیجار ، گردشگری ، جاذبه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.