این هفته کافه کتاب به مناسبت شهادت ام ابیها حضرت فاطمه الزهرا (س)‌ میهمان بیت حضرت آیت‌الله العظمی مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) بود.

بعد از جستجوی بسیار میان کتاب‌هایی که در رسای حضرت صدیقه کبری (س) به چاپ رسیده بود کافه کتاب به کتاب خطبه فدک (که بحثی کوتاه و برگرفته از درس‌های حاج آقا مجتبی تهرانی بود) برخورد.  
 
با وجود موانع زیادی که در راه پرفراز و نشیب معرفی این کتاب از فقدان وجود حاج آقا مجتبی گرفته تا خودداری کردن شاگردان و اطرافیان برای مصاحبه به دلیل شأن والای استاد اخلاقشان و ... که وجود داشت اما کافه کتاب از پای ننشست و بالاخره با یکی از نزدیکان و شاگرد 40 ساله استاد به بحث و گفتگو درباره کتاب ارزنده خطبه فدک نشست.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین عطری‌نژاد که خود امروز به تدریس دروس و مباحثات مشغول و عهده‌دار مسئولیت دفتر حاج آقا مجتبی تهران را دارد در مورد این کتاب گفت: در نیمه اول دهه 70 بود که حاج آقا مجتبی در 17 جلسه به تشریح و توضیح خطبه فدک حضرت صدیقه طاهره (س) پرداختند و بعدها مانند دیگر سخنرانی‌های حاج‌ آقا که به کتاب تبدیل شد  این 17 جلسه هم با رعایت اصول کتابت و نویسندگی به کتاب خطبه فدک مبدل گشت.  
 
وی در ادامه افزود: ویژگی‌هایی که باعث شده مخاطب با این کتاب به راحتی ارتباط برقرار کند این است که خیلی مفصل نیست و سلیس و روان است و در کل کتاب سعی شده که گره‌های خطبه حضرت زهرا (س) رمزگشایی و موشکافی شود و علاوه بر همه این خصوصیات انسان یک نور دیگری هم در کار می‌بیند و این چه بسا متعلق به خود گوینده (حاج آقا مجتبی) است.  
 
حاج آقا مجتبی تهرانی یک انسان فاضل و وارسته‌ای بود که تمام صحبت‌ها و آثارشان خاص و از سطح بالایی برخوردار بود اما آن 17 جلسه‌ای که در مورد خطبه فدک حضرت صحبت می‌فرمودند یک حالت خاص و ویژه‌ای در ایشان دیده می‌شد.  
 
حضرت زهرای مرضیه (س) بعد از آن حوادثی که پس از عروج نبی مکرم اسلام (ص) رخ داد و جریانات غصب باغ فدک و اخراج کارگزاران حضرت (که آن باغ هدیه و ارثی از جانب رسول الله (ص) به یگانه دخترشان بود. به مسجد رفتند و صحبت‌هایی ایراد فرمودند که به خطبه فدک معروف شده است. این خطبه حاوی مضامین والای عرفانی و الهی است که این کتاب تعابیر سنگین و پرمغز و والای آنرا ساده‌سازی نموده و در اختیار مخاطب عام قرار داده است.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین عطری‌نژاد به کافه کتاب توضیح داد: هدف حاج آقا مجتبی این بوده که هم ترجمه و بیان لطیفی از تعابیر سنگین حضرت صدیقه (س) باشد و هم یک تفسیرگونه‌ای نسبت به خطبه داشته باشند، یک حالتی میان ترجمه و شرح مفصل.  
 
کتاب خطبه فدک در 208 صفحه از ابتدا تا انتهای حرکت و اهداف و خواندن خطبه حضرت صدیقه طاهره (س) را بررسی کرده و در پایان با آوردن اصل متن خطبه به همراه ترجمه زیرنویس به روشن‌سازی ذهن مخاطب کمک کرده است.  
 
علاوه بر همه این ویژگی‌ها، کتاب طرح جلد جالبی هم دارد. مهر و مومی که خطبه فدک را سند 14 مظلومیت ساخته است.  
 
حاج‌‌ آقای عطری‌نژاد در آخر با بیان خاطره‌ای از حاج‌ آقا مجتبی تهران صحبت خود را به پایان رساندند: ایشان حدود سی و اندی سال قبل می‌فرمودند که اگر پدر و مادری می‌خواهند فرزندانشان با اهل بیت (ع) انس و الفت بگیرند باید به مناسبت‌های گوناگون مانند ولادت‌ها، شهادت‌ها و اعیاد و ... دقایقی را در رسای آن معصوم (ع) بزرگوار به صحبت بپردازند، این کار باعث می‌شود که بعدها فرزندان‌شان با معصومین (ع) آشنا و انس بگیرند.  
 
در انتها بسته خبری کافه کتاب شما را به خواندن این کتاب همراه با یک فنجان قهوه داغ دعوت می‌کند.  
 
تا کتاب و کافه کتابی دیگر...

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
برچسب ها: کافه ، کتاب ، سند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار