فرهنگ اسلامي – ايراني سرزمين مقدس ايران داراي پيشينه اي بسيار كهن است كه برخي از زيبا ترین جلوه هاي آن را مي توان در هنرهاي ظريفي چون خاتم كاري، قلم زني، سفال گري، منبت كاري، سوزن دوزي، قالي بافي، قلاب دوزي و نظاير آن مشاهده كرد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ در ايران به لحاظ وجود نژادها و زبان هاي مختلف فرهنگهاي متنوع و گوناگوني وجود دارد استان فارس از جمله بهترين اقليم براي تحقيقات مردم شناسي است وجود اقوام مختلف در فارس همراه با آداب و رسوم گويش و صنايع دستي متنوع جاي بحث و بررسي زيادي دارد در مورد صنايع دستي فارس بايد گفت كه اگر بخواهيم صنايع دستي شانزده شهرستان فارس را مورد بررسي قرار دهيم مطالب زيادي در اين مورد وجود دارد در نتيجه در اينجا تنها به گوشه اي از هنرهاي دستي مردمان سرزمين فارس اشاره مي كنيم شهر شيراز به عنوان مركز استان فارس نه تنها شهري قديمي و با پيشينه كهن مي باشد بلكه از لحاظ فرهنگ و هنر و علم نيز زبانزد خاص و عام بوده است وجود هنرمندان علما و دانشمندان بسياري در اين شهر در طول تاريخ نشان دهنده اين ويژگي مي باشد .

در منابع در مورد هنرهاي هنرمندان شيراز مطالب زيادي آمده است در مورد صنايع دستي در اين شهر در زمان كنوني از بهترين نمونه ها بايد از هنر خاتم كاري قلم زني مس گري كوزه گري كاشي هفت رنگ و غير ه ياد كرد .

خاتم كاري شيراز جزو بهترين خاتم هاي ايران مي باشد استفاده از مصالح مرغوب طرحهاي زيبا و متنوع و ظرافت دست هنرمندان خاتم كار موجب مرغوبيت و زيبايي آثار خاتم كاري شده است .

قلم زني در شيراز از سابقه اي بسيار ديرينه برخودار است هنرمندان شيرازي برروي طلا نقره و مس آثار سيار زيبايي قلم زني را خلق مي كنند .

از ديگر هنرهاي هنرمندان شيراز كه بويژه در دوره زنديه و قاجاريه در بيشتر بناها آثاري از آن مشاهده مي شود هنر كاشي كاري معروف به كاشي هفت رنگ مي باشد هنرمندان با نقاشي بر روي كاشي آثار بسيار زيبايي را در معرض ديد علاقمندان قرار مي دهند .

كاشي معرق نيز از ديگر صنايع دستي شيراز مي باشد از كاشي معرق بيشتر در بناهاي اسلامي بويژه مسجد استفاده مي شود از مساجد قديمي فارس و شيراز كاشي كاريهاي معرق  بسيار زيبايي به جاي مانده است كه از جمله بهترين آنها كاشي كاري مسجد وكيل مي باشد .

در ديگر شهرستانها ي استان فارس نيز صنايع دستي زيبا و باارزشي وجود داشته كه بعضي از آنها از اعتبار جهاني برخوردارند مهمترين آثار در شمال فارس هنرهاي مربوط به شهرستان آباده مي باشد در اين شهرستان دو صنايع دستي معروفيت جهاني دارند يكي آثار منبت مي باشد و دوم قالي بافي .

هنرمندان آباده با استفاده از طرحهاي بسيار جالب آثار زيبايي منبت را خلق مي كنند كه بعضي از اين آثار زينت بخش موزه هاي معروف ايران است قالي هاي آباده به لحاظ نوع پشم رنگ و طرح مرغوبيت خاصي دارند و سالانه تعداد زيادي از اين قالي به خارج از ايران صادر مي شود و كشورهاي آلمان و آمريكا از جمله بزرگترين وارد كننده اين فرش مي باشد .

 همچنين آباده در گذشته به لحاظ داشتن هنرمندان گيوه دوز شهرت خاصي داشته و در اين شهر بازاري مخصوص دوخت و فروش گيوه وجود داشت هم اينك متاسفانه اين هنر در آباده به دليل عدم استقبال در حال از بين رفتن است .

غير از آباده از بهترين صنايع دستي فارس و ايران بدست هنرمندان عشاير فارس ساخته مي شود بيشترين آثار هنري اين عشاير دست يافته ها مي باشند و بهترين دست بافتها به ايل ترك قشقايي تعلق دارد دست يافته هاي دختران و زنان ترك قشقايي عبارتند از قاليچه قالي جاجيم گليم پشتي و دست بافت هاي جزيي همچون خورجين نمكدان خوابگاه ( مفرش) و سفره .

دست بافته هاي ايل قشقايي به لحاظ نوع پشم نوع گره طرحهاي متنوع و استفاده از رنگهاي شاد و گوناگون از مرغوبيت خاصي برخوردار است . غير از صنايع دستي شيراز و آباده و عشاير فارس در ديگر شهرستانهاي استان فارس نيز صنايع دستي زيبا و كار آمدي مشاهده مي شود . شيشه گري در ميمند قاليچه قالي جاجيم و گليم در شهرستانهاي شرق فارس فسا و جهرم چاقو سازي در تبريز از اين نمونه مي باشد .

 در طي دو دهه گذشته سازمان صنايع دستي و جهاد سازندگي و ميراث فرهنگي در جهت حفظ احياء و رواج صنايع دستي تلاش زيادي كرده است و هم اينك در اين سازمانها و ادارات براي آموزش علاقمندان دورهاي آموزشي متعددي در طول سال برپا مي شود ./ش

انتهای پیام/

برچسب ها: هنر ، ایرانی ، صنایع ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.