نماینده ایران در هیئت عامل اوپک با تاکید بر دیپلماسی فعال ایران در یکپارچه سازی آراء وزیران نفت اوپک در یکصدو شصتمین نشست کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، گفت: تولید نفت این سازمان با اجماع کامل در سطح 30 میلیون بشکه در روز تصویب شد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا ،نماینده ایران در هیئت عامل اوپک با بیان این که در نشست 160 اوپک با تلاش های ایران برای نزدیک کردن دیدگاه ها و ایجاد تفاهم میان کشورهای عضو، فضای مثبتی بر این نشست حاکم بود، ‌به خبرنگار شانا گفت: در این نشست با مدیریت مهندس رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، دیدگاه های سایر کشورها به هم نزدیک شد.

محمد علی خطیبی درباره دلیل توافق اعضای اوپک بر تعیین رقم 30 میلیون بشکه تولید نفت خام در روز گفت: پیش از این نشست، برآوردها حاکی از آن بود که تولید،‌حدود 30 میلیون و 600 هزار بشکه در روز است و سقف تولید با افزایش تولید نفت کشورهای لیبی و عراق،‌ حدود یک میلیون بشکه نیز بر این رقم اضافه می شد، بنابراین اگر این روند ادامه پیدا می کرد، شاهد تولید بیش از 31 میلیون بشکه نفت خام در روز بودیم و می بایست جلوی افزایش تولید گرفته می شد.

وی تصریح کرد: با رایزنی هایی که از سوی وزیر نفت ایران بادیگر وزیران نفت عضو اوپک انجام شد و با درنظر گرفتن افزایش تولید آتی لیبی و عراق تصمیم گرفته شد که افزایش تولید این کشورها نیز در قالب همین 30 میلیون بشکه قرار گیرد.

خطیبی ادامه داد: این تصمیم به معنای کاهش تولید بود و محدود کردن تولید در سطح 30 میلیون بشکه در روز به معنای عدم افزایش تولید بود.

وی افزود: پس از اتخاد این تصمیم کشورهای عضو که پیش از این بر تولید خود افزوده بودند، باید تولید خود را کاهش دهند.

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک گفت: در این نشست، ‌سقف تولید نفت خام تغییری نکرد و به هیچ وجه در توافق نامه نهایی اجلاس نیامد و بحث درباره سقف تولید در آینده انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: کشورهای عضور اوپک، همگی بر نگاه داشتن سطح تولید 30 میلیون بشکه نفت خام در روز تاکید داشتند.

خطیبی درباره مذاکرات انجام شده میان وزیران نفت ایران با وزیر نفت عربستان پیش از شروع نشست رسمی اظهار کرد: جلسه خوب و مثبتی میان وزیران نفت دو کشور برگزار شد و وزیر نفت کشورمان به عنوان ریاست کنفرانس دیدگاه های خود را اعلام و همچنین از دیدگاه های طرف عربستانی نیز بهره مند شد و این مذاکرات نظرات و دیدگاه های دو کشور را نسبت به یکدیگر نزدیک کرد.

خطیبی ادامه داد: مذاکره های وزیر نفت ایران به عنوان رئیس کنفرانس با سایر وزیران نفت عضو اوپک سبب شد که دیدگاه های کشورهای عضو اوپک به هم نزدیک شده و تصمصم نهایی با اجماع کامل اتخاذ شود.

خطیبی تصریح کرد: وزیران نفت عضو اوپک براین اعتقاد بودند که تلاش های ایران در نزدیک کردن دیدگاه ها و ایجاد تفاهم و فضای مثبت بسیار موثر بود، به گونه ای که وزیران نفت عربستان و امارات اعلام کردند که تلاش های مهندس قاسمی فضا را تلطیف کرده و سبب تفاهم اعضا شد.

وی گفت: این جلسه که آخرین جلسه برگزار شده به ریاست ایران بود، با بازگشت اتحاد و انسجام اعضای اوپک همراه بود، ضمن آن که در فضای مثبت و صمیمی این اجلاس، ثبات بازار و دفاع از منافع تولید کنندگان نیز فراهم شد.

نماینده ایران هیئت عامل اوپک گفت: تصمیم اعضا مبنی بر سطح تولید 30 میلیون بشکه نفت خام در روز، جلوی روند غیرمنطقی افزایش تولید را گرفت و در حقیقت این تصمیم به معنای کاهش یک تا 1.5 میلیون بشکه ای نفت بود.

وی درباره انتخاب عراق به عنوان رییس جدید اوپک در دوره بعد، گفت: طبق سنت و روال اوپک براساس حروف الفبا و نیز نایب رئیسی عراق در دوره ریاست ایران، ‌این موضوع در اجلاس مطرح و کشور عراق به عنوان رئیس جدید اوپک به طور رسمی انتخاب شد.

خطیبی گفت: امسال نیز طبق روال مرسوم در اوپک برخی اعضا هدایایی را به هیئت های عضو اهدا کردند که از جمله آنها اهداء کلاه از سوی کشور اکوادور به اعضای هیات اوپک بود.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار