تصویب ملی شدن صنعت نفت ایران، درگذشت مدیر روزنامه "نسیم شمال"، افتتاح رسمی "سازمان تلویزیون ملی ایران"، روز جهانی شعر و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 29 اسفند 1392 خورشیدی برابر با 18 جمادی الاول 1435 هجری و 20 مارس 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

تصویب ملی شدن صنعت نفت ایران (1329 ش)

از سال‌های اولیه حفر چاه نفت ایران، چشم طمع بیگانگان به دنبال استثمار منابع زیرزمینی کشور بوده و آنان در هر فرصتی به گرفتن امتیازهای گوناگون نفتی اقدام می‌کردند. پس از لغو امتیاز نفتی دارسی بین ایران و انگلستان، قرارداد الحاقی گس - گلشاییان به منظور کشف و استخراج نفت توسط شرکت‌های نفتی انگلیسی منعقد گردید. این قرارداد را جهت تصویب به مجلس بردند که با مخالفت عده‌ای از نمایندگان مجلس و علماء به ویژه آیت‌اللَّه کاشانی و مردم روبرو شد.

پافشاری‌های سپهبد رزم‌آرا نخست وزیر پهلوی، این لایحه را بار دیگر به مجلس برد و او که تصویب آن را مشکل یافت، قصد کودتا نمود. اما یک روز قبل از اجرای کودتا، توسط خلیل طهماسبی از گروه فداییان اسلام ترور شد. به دستور آیت‌اللَّه کاشانی مردم به این قرارداد اعتراض کرده و خواهان ملی شدن نفت ایران شدند. سرانجام با به وجود آمدن آن وضعیت، مجلس به ملی شدن صنعت نفت ایران، رأی مثبت داد و در 29 اسفند 1329 مقرر شد که کلیه عملیات اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری نفت در دست دولت قرار گیرد.

تاکید حضرت امام خمینی بر عزای ملی در نوروز 1342 شمسی (1341 ش)
پس از برگزاری رفراندوم قلابی شاه در ششم بهمن 1341 و در شرایطی که رسانه‌ها داخلی و خارجی یکصدا شاه و انقلاب سفید او را می‌ستودند، نغمه‌های مخالفت با این همه پرسی از گوشه و کنار و در رأس آنها از جانب امام خمینی بلند شد. حضرت امام طی نشست هفتگی با مراجع و علمای قم، خواهان در پیش گرفتن سیاست مشترک علیه رژیم شده و پیشنهاد دادند که در اعتراض به اعمال رژیم، نوروز 1342 عزای عموی اعلام شود. این پیشنهاد با استقبال وسیع شخصیت‌های حوزوی مواجه گردید و آنان نیز ضمن حمایت از امام، عید نوروز را عزای ملی اعلام کردند. پس از این حرکت، شاه در اقدامی وقیحانه با روحانیت اعلام جنگ نمود و مخالفان را به مرگ تهدیدکرد. این عمل محمدرضا پهلوی عکس العمل شدید حضرت امام را به دنبال آورد و ایشان طی سخنانی در 29 اسفند 1341 در جمع روحانیان، طلاب و مردم قم به افشاگری علیه رژیم پرداخته و بر موضع خود مبنی بر اعلام عزای عمومی در نوروز 42 پافشاری نمودند. به دنبال تحریم نوروز، در برخی ازمساجد و حسینیه‌ها و منازل علما و در رأس آن بیت حضرت امام، مجالس عزا برپا شد. این عمل باعث زیر سؤال بردن برنامه‌های شاه شد و خشم حکومت را برانگیخت. از این رو رژیم به این نتیجه رسید که باید با حرکتی قهرآمیز، زهر چشمی به نیروهای مذهبی نشان دهد تا به خیال خود آنان را سر جایشان بنشاند. این فرصت در دوم فروردین 1342 نصیب مزدوران شاه گردید و آنان طی یورش به مدرسه فیضیه، درصدد به اصطلاح سرکوب حوزه علمیه قم و روحانیان برآمدند. این عمل، وقایع مهمی را در پی داشت که مهم‌ترین آنها، عکس العمل شدید امام طی سخنرانی عاشورای 1342 ش، دستگیری ایشان و وقوع قیام خونین پانزدهم خرداد 42 می‌باشد.

افتتاح رسمی "سازمان تلویزیون ملی ایران" (1345 ش)
پس از آن که نخستین فرستنده تلویزیون ایران در یازدهم مهرماه سال 1337 پخش برنامه‌های خود را آغاز کرد، این روز با عنوان آغاز کار تلویزیون ایران نام گرفت. تلویزیون ایران در ابتدا به صورت یک بخش خصوصی اداره می‌شد که در هر روز چهار ساعت برنامه پخش می‌کرد. با بهره‌برداری از فرستنده‌های دیگر در سطح کشور و تغییر ساختار آن، تلویزیون ملی ایران در آبان 1345 به صورت تلویزیون دولتی، به طور آزمایشی آغاز به کار کرد. اما افتتاح رسمی سازمان تلویزیون ملی ایران در 29 اسفند 1345 صورت گرفت. در سال 1350 و به دنبال ادغام رادیو و تلویزیون، سازمان واحدی به نام سازمان رادیو - تلویزیون ملی ایران مشغول به کار گردید. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، این سازمان به نام صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تغییر نام یافت و با گذشت زمان، فعالیت آن به شکل افزایش فرستنده و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی در تهران و شهرستان‌ها رو به گسترش نهاد؛ چنان که در حال حاضر (1382) این سازمان دارای 30 مرکز در استان و شهرستان‌های مختلف ایران، بیش از پانزده دفتر منطقه‌ای در کشورهای مختلف جهان، چندین شبکه بین‌المللی و خبری، بیش از 18 شبکه رادیویی و تلویزیونی سراسری و شبکه‌های متعدد مختلف صدا و سیما در تهران و شهرستان‌ها می‌باشد.

درگذشت "سیدمحمدعلی ریاضی یزدی" شاعر معاصر (1362 ش)
سیدمحمدعلی ریاضی یزدی، متخلّص به ریاضی در سال 1290 ش در یزد به دنیا آمد. پس از تحصیلات ابتدایی و علوم دینی در 17 سالگی به اصفهان رفت و پس از اتمام تحصیلات وارد دانشکده معقول و منقول شد و لیسانس گرفت. سیدمحمدعلی ریاضی یزدی، شاعری توانا و خوش قریحه و دانشمندی فاضل بود و در سرودن انواع شعر از قصیده و غزل، استاد بوده است. وی از شاعرانی بود که به پیامبر اسلام (ص) و اهل‌بیت پیغمبر اخلاص زیادی داشت و در مدایح و مراثی ائمه اطهار، اشعار بسیاری نظم کرد که نمونه اشعار وی در نگین سخن آمده است. ریاضی یزدی سرانجام در 29 اسفند 1362 ش در هفتاد و دو سالگی در تهران در گذشت و در ابن بابویه در ری به خاک سپرده شد.

رحلت فقیه عارف و مجتهد برجسته آیت اللَّه "احمد حجتی" (1376 ش)
آیت‌اللَّه شیخ احمد حجتی در سال 1297 ش در شهرستان میانه در آذربایجان به دنیا آمد. وی به موازات تلاش علمی و فعالیت تبلیغی و پاسداری از شریعت، در صحنه سیاسی نیز حضوری فعال داشت و پس از بازداشت حضرت امام در جریان قیام پانزده خرداد 1342 علیه رژیم به اعتراض برخاست. افشاگری آیت‌اللَّه حجتی علیه رژیم خودکامه به آنجا رسید که از سخنرانی ایشان جلوگیری کردند و ایشان ممنوع المنبر شد. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز از حامیان نظام به شمار می‌رفت و مورد عنایت امام و مقام معظم رهبری بود. این فقیه وارسته در زمره مجتهدان و فاضلانی قرار داشت که عمر با برکت خویش را در راه کسب دانش فقه و تدریس علوم دینی صرف کرد و همزمان با تلاش‌های فکری، ضمن دوری از جنجال‌های تبلیغاتی، به تهذیب نفس و دوری از تعلقات دنیوی پرداخت تا جایی که به موفقیت‌های معنوی و عرفانی والایی دست یافت. آیت‌اللَّه احمدحجتی سرانجام در اواخر اسفند 1376 ش در 82 سالگی به دیدار معبود شتافت و در قبرستان نو در قم دفن شد.

درگذشت "سیداشرف الدین حسینی" مدیر روزنامه "نسیم شمال" (1313 ش)
سیداشرف الدین حسینی گیلانی در حدود سال 1249 ش (1287 ق) در قزوین به دنیا آمد. اشرف‌الدین تصمیم به چاپ و نشر روزنامه‌ای به نام نسیم شمال گرفت و آن را از شهریورماه 1286 ش، نه ماه قبل از به توپ بستن مجلس منتشر کرد. سید اشرف‌الدین حسینی پس از مدتی به معروف‌ترین، مشهورترین و محبوب‌ترین شاعر و سراینده اشعار طنزآمیز و انتقادی دوران مشروطه تبدیل شد و روزنامه‌اش به شهرت فراوانی رسید. این روزنامه به اندازه‌ای در میان توده مردم محبوبیت یافته بود که مدیر آن را نسیم شمال می‌خواندند و همه این‌ها حکایت از اخلاق و صدق عقیده سید در دفاع از وطن و مردم بی‌پشت و پناه و حمایت به تمام معنی از طبقات زحمتکش مردم دارد.

او مسائل جدی را در غالب فکاهی همراه با طعن و طنز و کنایه به نوعی که هر کس از توده مردم آن را می‌فهمید و احساس می‌کرد، مطرح می‌نمود. این روزنامه که نزدیک به بیست سال منتشر می‌شد، پس از مرگ سیداشرف‌الدین نیز مدتی انتشار یافت. سرانجام در سال 1306 ش شایع شد که به بیماری جنون مبتلا شده است. به این بهانه او را به تیمارستان بردند و چند سالی در حال بیماری و تنگدستی زنده بود تا این که در روز بیست و نهم اسفند ماه 1313 ش برابر با ذی‌حجه 1352 ق در 64 سالگی درگذشت.

تهاجم نیروهای متحد آمریکایی و انگلیسی به عراق (1381 ش)
بعد از یک سال رَجَز خوانی آمریکا درباره عراق و تهدید به حمله به این کشور به بهانه تولید و انباشت سلاح‌های کشتار جمعی و علی‌رغم اعتراضات سراسری مردم جهان، شیطان بزرگ آمریکا به همراه استعمار پیر انگلستان در روز بیست و نهم اسفندماه 1381 ش برابر با بیستم ماه مارس 2003 م به مردم بی‌دفاع عراق حمله کرده و جنگ تمام عیاری را آغاز کرد. در پی این جنگ خونین، بیش از هزار موشک کروز، هزاران بمب و ده‌ها هزار گلوله توپ و بمب‌های خوشه‌ای بر روی مردم عراق ریخته شد و هزاران نفر از زنان، مردان و کودکان عراقی به خاک و خون غلطیدند. کشتار دوازده هزار نفر از مردم، همچنین تخریب خانه‌های مسکونی بی‌شمار، بیمارستان‌ها، تاسیسات اقتصادی، فرهنگی، مساجد، مجروح و معلول شدن ده‌ها هزار نفر و بر جای ماندن آثار زیان‌بار و خطرناک استفاده از سلاح‌های الکترومغناطیسی، شیمیایی و سایر سلاح‌های ممنوعه، از دیگر اثرات این حمله دهشتناک بود. سرانجام پس از سه هفته کشتار و تخریب و آواره کردن تعداد زیادی از ملت عراق توسط ارتش‌های متجاوز آمریکا و انگلیس، بر اساس یک توافق میان آمریکایی‌ها و صدام، ارتش عراق در برابر نیروهای اشغالگر تسلیم شد و این کشور در بیستم فروردین 1382 به اشغال کامل نظامیان مهاجم درآمد.

در ساعت 19، مراسمی در اهواز با سخنرانی آقای شیخ موسوی در مسجد جزایری برپا گردید. (1356 ش)
در این مراسم اعلامیه ای در مورد اینکه روحانیت شیعه، نوروز امسال عزادار می باشد و از برگزاری مراسم عید معذوراست، در مسجد توزیع گردید.

در تمام شهرهای آذربایجان برف سنگینی بارید و سرمای شدیدی ظاهر شد بطوریکه این سرما در 50 سال اخیر بی سابقه بوده است. (1290 ش)
تعداد زیادی احشام و چهارپایان در آغل و اصطبل تلف شدند. همچنین در سایر شهرهای شمالی و غربی ایران سرمای شدیدی حادث شد. در همدان به علت نزول برف سنگین مردم به مدت یک هفته از خانه های خود خارج نشدند و عده ای از مردم نیز تلف گردیدند و کلیه راههای ارتباطی در آذربایجان و غرب مسدود گردید

وفات "احمد عبد ربّه" شاعر و نویسنده‌ی عرب (328 ق)
احمد بن محمد بن عَبد رَبِّه اَندلُسی قُرطُبی، از مشاهیر علما و ادبا و محدثین و شعرای زمان خود بود. وی قصص و حکایات بسیاری را به نظم درآورد. اثر مشهور این شاعر و نویسنده‌ی عرب، عَقدُالفَرید نام دارد که درباره‌ی تاریخ، شعر، عروض و لغت نگاشته شده است. از ابن عبد ربِّه، اشعار بسیار نغز و شیوایی نیز باقی مانده که وی در آن‌ها، روح شرقی خود را به خوبی آشکار کرده است. وی در هشتاد و دو سالگی به علت فلج چندین ساله، در اندلس وفات یافت.

درگذشت "ابوالعباس احمد بن علی نجاشی" عالم شهیر شیعه در قرن پنجم (450 ق)
ابوالعباس احمد بن علی بن احمد معروف به ابنِ الکوفی، نجاشی و شیخ نجاشی در سال 372 ق در کوفه به دنیا آمد. وی از شاگردان معروف سید مرتضی علم الهدی بود که از شیخ مفید، تَلعَکْبَری و دیگر بزرگان نقل روایت نموده است. نجاشی در علم رجال یگانه‌ی زمان و در علم حدیث کم نظیر بود. به جهت تخصّص ابن الکوفی در این علوم و کثرت احاطه‌ی وی در علم تاریخ و انساب و سِیَر، مورد اعتماد علمای بزرگ دیگر می‌باشد. رِجال نجاشی، اخبار بنی‌سُنَن و فَضل الکوفه از کتب این عالم بزرگ مسلمان هستند.

رحلت علامه "سیدمحمد مولانا" عالم و مؤلف (1363 ق)
حاج سید محمد مولانا از علمای تبریز، در ابتدا، مقدمات و ادبیات متداول را در تبریز خواند و در 19 سالگی راهی عتبات گردید. در نجف به درس شیخ الشریعه‌ی اصفهانی، فاضل شربیانی و دیگر بزرگان راه یافت و به درجه‌ی اجتهاد رسید. در 1321 ق به تبریز برگشت و به تدریس و تالیف پرداخت. مِصباحُ الوَسایل فی شرحِ الرَّسایِل و حاشیه‌ی فُصول از کتب اوست.

مرگ "ریچارد شیردل" پادشاه معروف انگلستان (1199 م)
ریچارد (یا ریشارد) اول پادشاه انگلستان در 19 فوریه 1157 م متولد شد. دوران سلطنت وی با جنگ‌های صلیبی هم زمان بود و او در بسیاری از جنگ‌های انجام شده با مسلمانان برای اشغال بیت‌المقدس شرکت داشت. ریچارد اول که در 14 سپتامبر 1189 م در سن 32 سالگی به سلطنت رسیده بود، تنها چند ماه از کل سلطنت 10 ساله خود را در انگلستان سپری نمود. در جریان سومین جنگ صلیبی وی همراه پادشاهان فرانسه و آلمان با ارتش خود به طرف فلسطین حرکت نمودند. اما پس از مقاومت مسلمانان و عدم توفیق در تسلط بر بیت‌المقدس، تقاضای صلح نمودند و با خفت و خواری در حالی که پادشاه آلمان در آغاز راه غرق شده بود، بازگشتند. خود ریچارد که به او ریچارد شیردل هم می‌گفتند، در بازگشت به وطن در اتریش دستگیر شد و پس ازآن‌که طرفدارانش پول فراوانی دادند، نجات یافت. با این حال وی را از قهرمانان جنگ‌های صلیبی می‌دانند. ریچارد شیردل پس از عدم موفقیت در جریان این جنگ‌ها به انگلستان بازگشت و در بقیه دوران سلطنت خود به حفاظت از مناطق تحت سلطه انگلستان پرداخت. ریچارد اول پس از 10 سال سلطنت و 42 سال عمر در 20 مارس 1199 م درگذشت.

آغاز حمله انتقامی ویت‌کنگها علیه نیروهای امریکایی در ویتنام (1967 م)

پایان تسلط رژیم نژادپرست افریقای جنوبی بر کشور نامیبیا (1990 م)
کشور نامیبیا که در منطقه جنوب غربی افریقا قرار دارد، در جریان جنگ جهانی اول به تصرف نیروهای افریقای جنوبی درآمد و بعد از جنگ جهانی دوم، در سال 1947 به صورت رسمی جزئی از افریقای جنوبی، اعلام شد. هرچند این امر از سوی سازمان ملل رد گردید. با این حال اشغال نامیبیا توسط افریقای جنوبی تا سال 1961 به طول انجامید. از این سال، سازمان ملل مقدمات استقلال این کشور را فراهم ساخت. این در حالی بود که مبارزات استقلال طلبانه و آزادی‌خواهانه مردم ادامه داشت و سازمان خلق افریقای جنوب غربی موسوم به "سوآپو" رهبری مردم را برعهده داشت. در سال 1975 موجودیت این سازمان توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شد و در کنفرانس غیرمتعهدها نیز به عنوان نماینده نامیبیا پذیرفته شد. در طی سال‌های بعد، از یک طرف تشدید مبارزات مردمی و فشارهای افکار عمومی و از سوی دیگر تغییرات به وجود آمده در عرصه بین‌المللی باعث شد تا در دسامبر 1988 خروج نیروهای نژادپرست افریقای جنوبی پذیرفته شود، آوارگان به کشور خود بازگردند و زندانیان آزاد شوند. در نهایت پس از انجام انتخابات و پیروزی سوآپو با بیش از 60% آراء، به دوران حکومت افریقای جنوبی بر نامیبیا، پس از هفتاد سال حضور بیگانه خاتمه داده شد.

روز جهانی شعر
مطالعات یونسکو در مورد وضعیت شعر طی دو دهه گذشته نشان می‌دهد که با وجود تکثر و تنوع فعالیت‌های شعری و افزایش تعداد شاعران و توجه ملت‌ها و جوامع به حفظ سنت‌ها و بیان شفاهی، هنوز شعر به عنوان یک وسیله اصیل بیان فرهنگی و هنری در رسانه‌ها و نظام‌های آموزشی جایگاه واقعی خود را نیافته است.

حال آنکه جهان امروز با نیازهای زیبایی‌شناسی برآورده‌نشده فراوانی روبرو است که اگر نقش اجتماعات، مناسبات و ارتباطات مردمی به عنوان ابزاری برای ارتقای سطح آگاهی عمومی به رسمیت شناخته شود، شعر می‌تواند این نیازها را برآورده سازد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار