میراث چندین ساله نیاکان ما در سرقت اماراتیها

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد  
در سالی که گذشت موضوع فنآوری ساخت بادگیرهای ایران که نمونه بارز آن را در یزد می توان دید سر زبان ها افتاد و بالاخره متولیان میراث فرهنگی یادشان افتاد که اماراتیها در حال تلاش برای ثبت جهانی بادگیرها به نام خودشان هستند.

بادگیرها فناوری نوین به یادگار مانده از نیاکان ما است که علی رغم نبود امکانات و دانش کافی از خود به یادگار گذاشته و اینک چشمان گردشگران خارجی را به خود خیره ساخته است .

بادگیر برج‌هایی هستند که برای تهویه بر بام خانه‌ها ساخته می‌شود. بادگیر را همچنین بالای آب انبارها و دهانهٔ معدن‌ها برای تهویه می‌سازند. در خانه‌ها هوای خنک از بادگیر، که نوع ابتدایی تهویهٔ مطبوع به شمار می‌رود، به اتاق‌های طبقهٔ همکف یا زیرزمین‌ها فرستاده می‌شود.

بادگیر از عناصر و سمبل‌های معماری ایرانی هستند ولی امروزه در بسیاری از کشورهای خاورمیانه استفاده می‌شوند.

سال 91 در گزارشی اعلام شدمسئولان اماراتی از یک بادگیر رونمایی کردند و از فنآوری ساخت آن نیز در برخی از مناطق گردشگری دوبی بهره برده اند از سوی دیگر آنها می خواهند تا فنآوری بادگیرها را در فهرست میراث جهانی و ناملموس به نام خودشان ثبت کنند.

تا اینکه امسال رئیس سازمان میراث فرهنگی در حاشیه سفر به هرمزگان اعلام کرد کارشناسان سازمان میراث فرهنگی درحال تهیه پرونده ثبت جهانی فناوری بادگیرهای ایران هستند.
بادگیرها جاذبه گردشگری دوبی شده اند

از سوی دیگر دفتر ثبت جهانی میراث فرهنگی، طبیعی و ناملموس نیز درحال بررسی پرونده های دارای اولویت های ثبت جهانی در سال 2015 بوده و به همین منظور پرونده کمانچه را به عنوان یکی از آثار میراث پیشنهادی ناملموس در نظر داشت.

اما گویا با سخنرانی رئیس سازمان میراث فرهنگی ، باید پرونده بادگیرها در اولویت دفتر ثبت آثار قرار بگیرد. با این حال این دفتر از مدتی پیش درباره بادگیرها و کمانچه با فعالان مرتبط با این پروندهمذاکراتی انجام داده است.

در حالیکه میراث نباکان ما هرگز ،مورد توجه کارشناسان میراث فرهنگی قرار نگرفته و تنها انجمن های مردم نهاد و دوستداران میراث سال گذشته به تکاپو افتادند تا بتوانند هر چه زودتر این پرونده به نامی ایران درآید
 
بلندترین بادگیر جهان منتظر عنایت مسئولین

بلندترین و منحصر بفرد ترین بادگیرهای جهان را تنها می توان در استان یزد پیدا کرد. بادگیر باغ دولت آباد یزد در شمار زیباترین بادگیرهای دوره زندیه و قاجاریه با قدمتی 270 ساله به عنوان بلندترین بادگیر جهان به حساب می آید.

این بادگیر که نمونه ای از معماری دوره زندیه را داراست در سال 1160 هـ.ق توسط محمدتقی خان یزدی مشهور به خان بزرگ سرسلسله خوانین یزد ساخته شد.

این بادگیر ارتفاعی به طول 33 متر و 80 سانتی متر دارد و از خصوصیات بارزش هشت ضلعی بودن آن است که باعث می شود باد در هر جهت به راحتی و به سرعت به قسمت زیرین آن هدایت شود و پس از برخورد به سطح آب حوضچه زیر بادگیر، هوای خنکی در داخل آن ایجاد کند

این بادگیر در زمره ثبت جهانی یونسکو است تا روی اماراتیها از سرقت آثار و میراث فرهنگی ما در امان باشد./ز

برچسب ها: میراث ، یزد ، نیاکان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.