به گفته یک روانشناس: کودکان، عامل پیوند نسل‌های گذشته و آینده در هر جامعه هستند و همچنین اصلاح محیط اجتماعی نیز در هر جامعه از طریق کودکان امکان‌پذیر است.

نیما قربانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: توجه به ایجاد محیطی مناسب برای رشد کودک و آشنایی با نیازها و سرشت فطری او که در دوران کودکی به آن نیاز دارد، زمینه رشد درست شخصیتی و تربیتی او را به عنوان نسل سالم فردا، فراهم می‌آورد.

وی ادامه داد: کودک، شهروند نابالغی است که دوران رشد خود را در محیطی به نام شهر می‌‌گذراند و استمرار بخش حیات بشر است،‌او موجودی ایست که پاک به دنیا می‌آید و چنانچه محیط برای رشد فکری و جسمی سالم او آماده باشد، نهالی تنومند می‌شود که می‌تواند باعث افتخار جامعه انسانی باشد.

این روانشناس درباره نقش شهر و محیط آن بر تکامل و رشد کودکان گفت: سرشت کودکی ایجاب می‌کند کودک در مراحل رشد خود، از اقدامات ایمنی و حمایتی برخوردار باشد. او بدون سرپرست و حامی، نمی‌تواند روند رشد منطقی داشته باشد. درک او از فضای پیرامون همان است که خود تصور می‌کند، بنابراین باید فضای زیست سالمی را برای او فراهم آورد تا علائق منطقی او فرصت عرض اندام یابد.

وی همچنین اذعان داشت: روانشناسان بر این باوراند، مهمترین علائق کودک از محیط اجتماع شهری خود  این است که تنوع کاربری در شهر و شادابی و سرزندگی در آن وجود داشته باشد که اگر به این مسئله توجه کاملی نشود کودک از محیط شهری و حتی پیرامون خود دلزده می‌شود.

قربانی درباره راه‌حل‌های مناسب جهت تعامل بین کودکان با محیط شهری و ایجاد یک محیط امن اظهار داشت: فضای شهر می‌بایستی دارای کیفیت ویژه‌ای باشد تا برای حضور بدون خطر کودک آماده پذیرایی و رشد و بالندگی او گردد؛ همچنین با توجه به پیوستگی و تحت تأثیر بودن کودک در مجموعه‌های زیستی و فضاهای عمومی، با کاهش عوارض ناشی از مشکلات و کمبودها، می‌بایستی جلوه‌های طبیعت زنده را برای کودک در بهشت زمینی آنان فراهم آورد، و ساعاتی از روز به فضاهایی سالم و مرتبط با طبیعت، در کنار یک زندگی اجتماعی سالم هدایت کرد؛ دیگر مسئله مهم این است که ایجاد فرهنگسراهای بیشتر باعث می‌شود تا کودک بتواند از طریق آنها خلاقیت و استعدادهای خود را محک بزند؛ در هر صورت همه باید دست در دست هم دهند و با مشارکت دلسوزانه، تلاش کنند که محیطی مساعد و قابل استفاده برای کودکان امروز و متخصصین فردا فراهم نمایند تا بتوانند در آینده در محیط اجتماعی خود مفید و مؤثر واقع شوند./ث

انتهای پیام/

برچسب ها: کودکان ، شهر ، رشد ، تکامل ، محیط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار