چت کردن مرز تازه ای در شکل گیری فقر فرهنگی و اهمیت ندادن به ارزش ها سنت ها و هویت جوانان است، چت گرایش آنان را به تنوع گرایی و راحت طلبی و دوری هدف های آینده ساز می کند، همچنین در این میان پدیده همسر یابی و دوست یابی در دنیای چت بیش از بیش در حال گسترش است.

محسن دهقانی روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: هر تکنولوژی و امکان نرم افزاری که با توجه به اینترنت  فراهم شده است نکات مثبتی مانند اتاق‌های چت در جهت اهداف اقتصادی و یا اجتماعی دار که می تواند بسیار موثر واقع شود.

وی ادامه داد:  اگر چت این بستر را فراهم  کند که انسان‌هایی که از لحاظ مکانی با یکدیگر فاصله دارند در حوزه های  مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تبادل اطلاعات داشته باشند، قطعا می تواند با کمترین هزینه موثر و مفید باشد، اما در بعضی از موارد متاسفانه افراد چت  را به عنوان سرگرمی، دوست یابی و همسر یابی، فراز از تنهایی، پر کردن خلاء های روحی و روانی و... دانسته و استفاده بهینه و هدفمند و صحیح از  آن نمی کنند.

 این روانشناس در خصوص اینکه چه افرادی در جامعه جذب اتاق های گفتگو (چت) می شوند،‌گفت: معمولا افرادی که جایگاه شغلی مناسبی و بازده اقتصادی در جامعه ندارد وارد اتاق های گفتگو (چت)  می شوند، همچنین کسان که از اجتماع به دور و حتی دچار افسردگی و نیز گوشه گیری هستند و به راحتی نمی‌توانند با افراد ارتباط برقرار کنند زمینه ای برای آنها از طریق چت فراهم می شود تا موقعیت های اجتماعی، نوع رفتار و هویت‌شان را پنهان و خود را به دیگر افراد به گونه‌های مختلف معرفی می کنند، در صورتی که کسانی که ارتباط اجتماعی واقعی و حقیقی و همچنین شغل مناسب  در جامعه دارند چندان فرصت نمی‌یابند که چت کرده و خود را درگیر این مسائل کنند.

 دهقانی همچنین با اشاره به سوء استفاده‌هایی که از اتاق های گفت و گو(چت) می شود اظهار داشت:  چت در کنار سرگرمی و وقت‌گذرانی اغلب به باتلاق هولناک عاطفی نیز برای نوجوانان و جوانان تبدیل می شود، بسیاری از نوجوانان و جوانان در همین ارتباطات مجاری  دلباخته یکدیگر شده و با هزاران وعده های رنگارنگ و دروغین فریب می خورند، همچنین در بعضی از مواقع ممکن است به فرار نوجوانان  از خانه منجر می شود که این خود عاقب بسیار بدی در انتظار نوجوانان  یا جوانان به حساب می آید.

وی همچنین در ادامه استفاده نادرست و ناصحیح افراد از چت، جهت دوست یابی و همسر یابی و تاثیرات مخرب زیان بار آن بر زندگی افراد جامعه تاکید کرد و افزود: افرادی که بیشتر از کاربران دیگر به اینترنت و چت‌رومها وابستگی دارند به اعتیاد روانی دچار می شوند و همچنین ویرانگری ها و آسیب های  عاطفی، اخلاقی و رفتاری را برایشان نیز به دنبال خواهد داشت، تحقیقات نشان داده که دختران نسبت به پسران بیشتر جذب به چت و دوستیابی و هسمر یابی شده و آن را  جدی می گیرند در صورتی که پسران را صرفا برای سرگرمی و گذراندن اوقات فراغت خود می دانند.

 این روانشناس درباره راهکارهای موثر و مفید جهت استفاده صحیح از چت برای پیشبرد اهداف افراد در زندگی اظهار داشت: رسانه ها مثل تلویزیون، رادیو، مطبوعات، گروه‌های فرهنگی جوانان با اطلاع رسانی به جوانان و نوجوانان از چت و اینترنت  جهت استفاده بهینه از آن برای پیشبرد اهداف حقیقی و درست داشته باشند خوشبختانه مراکز فرهنگی در این راستا توانستند با ایجاد فضای امن اینترنتی و فضای گفتگوهای موثر در جهات مختلف علمی، فرهنگی و هنری و... جوانان را از عاقبت دوستی های فاجعه آمیز و اثرات مخرب استفاده  ناصحیح از چت آگاه سازند.

انتهای پیام/
برچسب ها: جوانان ، چت ، باتلاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار