افزایش قد تحت تاثیر عوامل مختلفی است و ماکزیمم رشد قدی در دو دوره از زندگی انسان رخ می‌دهد.

منصور بهرامی متخصص بیماری‌های کودکان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: افزایش قد در کودکان تابع عوامل مختلفی است یکی از این عوامل ژنتیک است که معمولا رشد قدی از میانگین قد پدر و مادر تبعیت می‌کند بنابراین پدر و مادر کوتاه قد فرزندی کوتاه قد دارند عامل دیگر تغذیه می‌باشد که در وزن و اندازه دور سر و سلامت عمومی کودک نیز تاثیرگذار است ودر مواردی که شخص سو تغذیه دارد قد او ممکن است خوب رشد نکند.

وی افزود: نوازد طبیعی معمولا با قد 50 سانتی متر 2 سانتی متر به دنیا می‌آید. به قد کودک در طول سال اول 25 سانتی متر، در طول سال دوم 12 سانتی متر و از سال سوم به بعد 6 تا 8 سانتی‌متر اضافه خواهد شد به عبارت دیگر رشد قد در هر سال نسبت به سال بعد نصف خواهد شد. 

بهرامی بیان کرد: در حوالی بلوغ قد ناگهان رشد سریع پیدا می‌کند بنابراین ماکزیمم رشد قدی در دو دوره از زندگی انسان رخ می‌دهد یکی در دوران جنینی و سال اول عمر و دیگری در دوران بلوغ است که بعد از دوره بلوغ رشد قد متوقف یا کند می‌شود.

وی اظهار داشت: کسانی که اختلال در کارکرد تیرویید دارند و افرادی که اشکال در هورمون رشد دارند بیشتر در معرض کوتاهی قد قرار دارند بیماری‌های اسکلتی، بیماری‌های مزمن روده و قلب و هر بیماری مزمن طولانی مدت ممکن است باعث اختلال در رشد فرد گردند.

این متخصص در پایان خاطر نشان کرد: کمبود ژنتیک و ویتامین دی نیز در کاهش قند فرد موثر هستند. پزشکان غدد به افرادی که کوتاه قد می‌باشند هورمون رشد تجویز می‌کنند و نکته مهم این است که هر پزشکی اجازه ندارد برای افزایش قد افراد از هورمون رشد تجویز کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: قد ، نوزاد ، هورمون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار