مبارک باد بر شما چنین حکومتی که در آن اختلاف نژاد، سیاه و سفید و ترک و فارس و لر و کرد و بلوچ مطرح نیست همه برابرند.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، تنها 50 روز از پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران نگذشته بود که رهبر کبیر انقلاب تصمیم گرفت برای مشروعیت این انقلاب مصمم وارد عرصه شود و مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کند.
 
12 فروردین ماه 1358 بود که توجه به نظر مردم در انقلاب به اوج خود رسید اگرچه این انقلاب از ابتدا مردمی بود اما امام خمینی(ره) با برگزاری رفراندوم خواست حضور آگاهانه و با بصیرت مردم را در تشکیل حکومت اسلامی به جهانیان ثابت کند.
 
بعد از پیروزی انقلاب در 22 بهمن 1357 در عین آشکار بودن تأثیر امام خمینی (ره) بر این انقلاب تعیین نوع حکومت مورد توجه بعضی از گروه‌ها و احزاب قرار گرفت.
 
امام خمینی(ره) نیز فرمودند برگزاری رفراندوم برای جواب‌گویی به برخی از سوال‌ها و کسب اعتماد و مشروعیت لازم ضروری است.
 
مردم ایران اسلامی اگرچه در حلول مبارزات انقلابی خود شعار استقلال آزادی- جمهوری اسلامی را در سرلوحه شعارهای خود قرار داده بودند و به این ترتیب با فریادهای خود اجتماع قاطع خود را در مورد جمهوری اسلامی اعلام کرده بودند اما جهت تثبیت ثمره مبارزات اسلامی خود در روزهای دهم و یازدهم سال 58 با حضور در پای صندوق‌های رای به حکومت جمهوری اسلامی رای آری دادند.
 
20 میلیون و 422 هزار و 438 نفر از واجدین شرایط در رفراندوم شرکت کردند که از این میان 20 میلیون و 54 هزار و 834 رای موافق و 367 هزار و 604 رای مخالف به صندوق‌ها ریخته و درنهایت 98.2 درصد مردم به جمهوری اسلامی ایران رای موافق دادند.
 
اگرچه آن روزها را از نزدیک حس نکرده‌ام اما گفتگو با مردمانی که آن روزها را دیده‌اند همه با حس مشترکی از استقلال و سرفرازی دم می‌زند.
 
مرد میان‌سالی که آن روزها در ابتدای جوانی بود از آن روزها چنین می‌گوید: مردم گمان می‌کردند که با پیروزی انقلاب اسلامی دیگر همه چیز تمام شده است ولی مشخص شد که تازه همه چیز آغاز شد هیچ کس فکر نمی‌کرد که در شرایط حساس آن زمان بار دیگر مردم برای تأیید این انقلاب که انقلاب اسلامی آری یا نه پای صندوق رای بیایند و این نشان از اعتماد بسیار زیاد امام خمینی (ره) به مردم خود بود.
 
برگه‌های رای‌گیری دوقسمتی بود و شامل نیمی آری، به رنگ سبز و نیمی نه، به رنگ قرمز بود و رای‌دهندگان می‌بایست بخش مورد نظر خود را از برگه جدا می‌کردند و در صندوق رای می‌انداختند می‌توانستند قسمت بعد را همراه با خود ببرند گفته شده بود اگر کسانی که رایشان برای نوع حکومت نه بود می‌توانستند نوع حکومت دلخواه خود را در برگه بنویسد و به صندوق بیندازند./ذ
 
انتهای پیام/
 
 
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار