مطالعات اخیر نشان می‌دهند که موارد کم‌خونی ناشی از فقرآهن در کشور به ویژه در بین نوزادان، کودکان و زنان باردار، افزایش یافته است.

مهدی فهیمی استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: آهن به عنوان یکی از مواد معدنی مهم و ضروری، به دلیل حضور در تمام سلول‌ها در تعدادی از واکنش‌های بیوشیمیایی کلیدی و مهم شرکت دارد.

وی با اشاره به اینکه کمبود آهن یکی از شایعترین کمبودهای تغذیه‌ای در جهان است، تصریح کرد: در کشورمان به دلیل شیوع نسبتاً بالای کم‌خونی ناشی از فقرآهن، برنامه‌های مختلفی به ویژه نوزادان، کودکان و زنان باردار در چند سال گذشته صورت گرفته است.

فهیمی با بیان اینکه نمی‌توان آمار کاملاً دقیقی از تعداد مبتلایان کم‌خونی از جمله کم‌خونی ناشی از کمبود و فقرآهن ارایه داد، تأکید کرد: مطالعات اخیر نشان می‌دهند که موارد کم‌خونی ناشی از فقرآهن در کشور به ویژه در بین نوزادان، کودکان و زنان باردار، افزایش یافته است.

وی یادآور شد: متأسفانه در "رژیم غذایی" بسیاری از افراد جامعه، منابع غذایی حاوی آهن جایگاه خوبی ندارند.

فهیمی خاطرنشان کرد: دل و جگر، جوانه گندم، زرده تخم‌مرغ، میوه‌ها و بعضی دانه‌های خشک شده از منابع غذایی مهم برای آهن هستند.

وی با بیان اینکه گوشت قرمز، ماهی، ماکیان، اغلب غلات و سبزی‌های برگ سبز دارای آهن نسبتاً خوبی هستند، اظهارداشت: شیر، لبنیات و اغلب سبزی‌های ریشه‌ای نیز حاوی مقادیری از آهن هستند.

فهیمی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش نسبی بروز کم‌خونی ناشی از فقرآهن، باید بیش از پیش در رژیم غذایی روزانه از منابع غذایی حاوی آهن استفاده کرد.

انتهای‌پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار