روزنامه الرای چاپ لندن از انقلاب جدید و فعالیت جوانان عربستانی علیه خاندان آل سعود خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران روزنامه رای الیوم چاپ لندن در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی به قلم عبد الرحمن طه گزارش داد، طرفداران جدیدی به فعالیت کمپین مانندی پیوستند که چند جوان سعودی در جریان آن با انتشار تصاویر ویدیویی بر روی پایگاه یوتیوب، از پادشاه عربستان سعودی درخواست کردند تا اصلاحات اجتماعی و سیاسی در این کشور را انجام دهد. فعالان در پایگاههای ارتباط اجتماعی توئیتر این اقدام را "انقلاب کارت های شناسایی" نامگذاری کرده اند. براساس آمار خبرگزاری آناتولی ترکیه، تا عصر دیروز بیش از شش میلیون نفر این کلیپ های تصویری را مشاهده کرده اند.

شایان ذکر است از 30 مارس گذشته تا عصر چهارشنبه سه نفر که اظهار کرده اند اتباع عربستان سعودی هستند ویدیوهایی را روی سایت یوتیوب قرار داده و در آن از خواسته های سه فعال دیگر که پیش از آنها با انتشار چنین تصاویری از اوضاع در عربستان سعودی انتقاد کرده و بازداشت شده اند، حمایت کردند و خواستار آزادی آنها شدند. به گفته منابع حقوقی این 3 تن، هفته گذشته در پی انتشار این تصاویر ویدئویی بازداشت شده اند.

با وجود آن که منابع حقوقی اعلام کرده اند این سه نفر به علت شکایت از گسترش فساد و کم بودن دستمزها و درخواستشان از پادشاه عربستان سعودی برای بهبود بخشیدن به اوضاع شهروندان بازداشت شده اند، 3 تن دیگر با انتشار تصاویر ویدیویی خود علاوه بر تایید خواسته های آن 3 نفر قبلی، خواستار "آزادی اجتماعات و آزادی بیان" هم شدند.

بسیاری از کنشگران بر روی یوتیوب و پایگاه توئیتر از خواسته های این فعالان حمایت کرده و بسیاری از فعالان در پایگاه توئیتر هم کمپینی در حمایت از این فعالان با عنوان "مردم حرف خود را می زنند" آغاز کرده اند. برخی دیگر از فعالان هم کمپینی حمایتی با عنوان "انقلاب کارت های شناسایی" به راه انداخته اند زیرا بیشتر افراد حاضر در این تصاویر ویدیویی منتشر شده در اینترنت با نشان دادن کارت شناسایی خود خواسته هایشان از پادشاه عربستان را مطرح می کنند.
سه تن از این 6 فعال سیاسی، از سیاست خارجی کشورشان انتقاد کرده اند و 2 تن از آنها آشکارا مخالفت خود را با حمایت کشورشان از آنچه کودتای عبد الفتاح السیسی وزیر دفاع سابق مصر نامیده اند، اعلام کرده اند.

این روزنامه اضافه کرد: "انقلاب کارت های شناسایی" با یک ویدیو آغاز شد که یک جوان سعودی به نام "عبد العزیز محمد فهد الدوسری" در 22 مارس گذشته در آن از کمی درآمدش شکایت کرد و با نشان دادن کارت شناسایی خود در آن تصویر،(خطاب به پادشاه عربستان) گفت: من یک شهروند سعودی هستم که ماهانه تنها 1900 ریال سعودی(معادل 507 دلار) دریافت می کنم آیا چنین درآمدی برای ازدواج ، خرید ماشین یا اجاره خانه کفایت می کند؟ آن وقت مردم را سرزنش می کنی که چرا همدیگر را می فرستند هوا. سهم ما را بده.(منظور وی توزیع ثروت های نفتی کشور است).

گفتنی است تا عصر دیروز بالغ بر یک میلون و 721 هزار نفر این تصویر ویدیویی را مشاهده کرده اند.

روز بعد از انتشار این تصویر ویدیویی، یک تبعه دیگر عربستان به نام "عبد الله بن مبروک بن عثمان الغامدی" از استان بیشه منطقه عسیر(جنوب غرب عربستان) با انتشار تصویری ویدیویی از خود ضمن نشان دادن کارت شناسایی اش از خواسته ها و اظهارات الدوسری حمایت کرد.وی از همه مردم عربستان خواست در این اقدام و به همین شیوه شرکت کنند تا صدایشان به گوش پادشاه عربستان برسد تا به گفته وی "پادشاه بداند وضع مردم بر اثر کمی درآمد و گسترش فساد و ذلت به کجا رسیده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار