نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در یکم مهرماه سال1359 و تنها یک روز بعد از شروع جنگ، ضربه ای کاری به نیروی هوایی عراق وارد آورد که طی آن 140 فروند از شکاری بمب افکن های نیروی هوایی در عملیاتی به نام «کمان 99» اکثر پایگاه های هوایی عراق را به جز پایگاه الولید، بمباران کرده بودند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران؛چند ماهی از جنگ می گذشت. در این هنگام دولت بعثی عراق در باتلاقی گرفتار شده بود که هرگز فکر نمی کرد روزی در آن گرفتار شود. دست به کارهای بزرگی می زد و با بمباران روزانه مناطق نظامی، خواب را از چشمان بعثیون گرفته بود.در این زمان، شهر آبادان از سه طرف در محاصره بود و نیروهای زمینی عراق می توانستند با پشتیبانی هوایی به هدف اصلی خود که همانا اشغال آبادان بود، برسند.

 

در همین هنگام عراقی ها که هنوز خاطره حمله 140 فروندی روز اول جنگ را فراموش نکرده بودند، به این فکر افتادند که شاید در آستانه این عملیات پایگاه های هوایی آن ها مورد هدف عقابان تیزپرواز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی قرار گیرد. لذا تصمیم گرفتند که کلیه هواپیماهای اصلی خود را به نقطه ای منتقل کنند که هیچ اسکادران از جان گذشته ایرانی نتواند به آن جا برسد و آن را هدف قرار دهد. پس با هماهنگی های لازم، در تاریخ 21دی سال 1359عراق بخشی از هواپیماهای عملیاتی خود را به مجموعه پایگاه های الولید در غرب عراق و در نزدیکی مرز اردن انتقال داد. این پایگاه خود به یک پایگاه اصلی و دو پایگاه فرعی تقسیم می شود که به ان «اچ۳» می گفتند و از پدافند قدرتمندی نیز برخوردار بود.

 

در همین زمان صدام حسین با ظاهر شدن در صفحه تلویزیون عراق نطقی کرد که قسمتی از آن به این شکل بود: من دیوار آتش دارم و ایران به هیچ وجه نمی تواند به خاک ما نفوذ عمقی کند. چندی بعد نیروی هوایی ایران از انتقال هواپیماهای عراقی بااطلاع شد و سرتیپ شهید «جواد فکوری» فرمانده وقت نیروی هوایی، در ۱۵ بهمن سال ۵۹ در جلسه فرماندهان نیروی هوایی پیشنهاد حمله به این پایگاه ها را مطرح نمود که برای طرح ریزی این عملیات، بخش ویژه طرح های نیروی هوایی کار بر روی آن را آغاز کردند و پس از مدتی این کار را غیرممکن قلمداد کردند.

 

در همین زمان این طرح از سوی نیروی هوایی منتفی اعلام شد ولی طرح هایی نیز مطرح شد: طرح اول: ۱۶ فروند فانتوم به پرواز درآیند ۱۴ فروند اصلی و ۲ فروند رزرو که ۶ تانکر سوخت رسان هم همراه آنان باشد ۳ تانکر در داخل خاک ایران قرار گیرند و ۳ تانکر در منتهی الیه غرب عراق و برای محافظت از هر تانکر ۲ فروند اف ۱۴ نیز به پرواز درآیند که این خود انبوهی از هواپیما را به وجود می آورد. طرح دوم: ۱۲ فروند فانتوم به پرواز درآیند ۱۰ فروند اصلی و ۲ فروند رزرو که چهار تانکر سوخت رسان با همان شرایط با آن ها باشد که در این طرح تعداد جنگنده ها و تانکرها کم می شد ولی وضعیت فانتوم ها به دلیل کمبود تانکر سوخت رسان حساس می شد و احتمال این که ۲ فروند فانتوم از دست برود فراوان بود. در همین حین مرحوم سرتیپ خلبان «بهرام هوشیار» در این خصوص طرحی را آماده و به صورت محرمانه با شهید فکوری مطرح کرد که براساس آن ۱۰فروند فانتوم مسلح ۸ فروند اصلی و ۲ فروند رزرو به پرواز درآیند و برای گمراه کردن دشمن نیز در هنگام ورود فانتوم ها به خاک عراق ۲ فروند اف ۵ به کرکوک حمله کنند. مکان استارت حمله نیز پایگاه دوم شکاری تبریز بود. شهید فکوری بعد از مطالعه این طرح، آن را عملی دانست و موافقت خود را با آن اعلام کرد. ولی این عملیات ۲ بار به دلیل خیانت عوامل نفوذی و همچنین اطلاع عراق، لغو شد. لذا در جلسه ای قرار بر این شد که شهید فکوری شکست این طرح را اعلام کند. جلسه مذکور در نیمه دوم اسفندماه برگزار شد. جلسه درباره وضعیت جبهه های جنگ، استقرار نیروهای ایرانی و عراقی و... بود. پس از پایان جلسه، شهید فکوری سرتیپ (سرهنگ آن زمان) «فر ج ا... براتپور» را که از معاونان عملیات یکی از پایگاه های هوایی بود، احضار کرد و اجرای ماموریتی سری، مهم و حیاتی را به وی ابلاغ و تاکید کرد که شخصا فرماندهی دسته پروازی را برعهده بگیرد.

 

طرح عملیات

 

۱۰ فروند فانتوم (۸ فروند اصلی و ۲ فروند رزرو) مسلح، در شرایط کامل حفاظتی از پایگاه شهید نوژه همدان به پرواز درمی آیند و به سوی دریاچه ارومیه پرواز می کنند. هواپیماها آن جا در ارتفاع پست با دو فروند تانکر سوخت رسان برخورد می کنند، بعد از سوخت گیری، از نوار مرزی ترکیه وارد عراق شده و در آن جا با دو تانکر که از مسیر بین المللی خارج شده اند، برخورد می کنند و بعد از سوخت گیری مجدد به سمت پایگاه های الولید رفته آن جا را بمباران کرده و از همین مسیر بازمی گردند. این طرح به صورت کاملا سری پی گیری می شد و قرار بر این شد که این عملیات در سحرگاه روز پانزدهم فروردین ماه انجام شود. نکته مهم در طراحی این عملیات، سبک بودن جنگنده ها و برق آسا بودن حمله بود.


روز موعود

 

سرانجام روز موعود فرارسید. در ساعت یک بامداد روز ۱۵ فروردین ماه سال ۱۳۶۰ خلبانان منتخب، بدون اطلاع قبلی، به پست فرماندهی فراخوانده شدند و بی درنگ جلسه توجیهی انجام شد و کلیه موارد و چگونگی انجام این عملیات برای کلیه خلبانان تشریح شد و قرار بر این شد که فانتوم ها به دو دسته ۴ فروندی تقسیم شوند. لیدر یکی از دسته ها سرهنگ براتپور و لیدر دسته دیگر سرتیپ (سرهنگ آن زمان) «فرهادپور» بودند. در پایان جلسه توجیهی، از سوی لیدر دسته پروازی اعلام شد احتمال شهادت در این عملیات بالاست پس هر کدام از خلبانان به هر دلیلی آمادگی ندارند اعلام کنند تا نفر جایگزین در لیست اصلی قرار گیرد، همه اعلام آمادگی کردند. پس از انجام فریضه نماز و با روشن شدن هوا، عملیات آغاز شد.

 

شرح عملیات

 

این عملیات به قدری دقیق پیش بینی شده بود که از شب قبل هواپیماهای هر گروه پروازی نیز مشخص شده بودند. بعد از اعلام شماره هواپیماها از سوی گردان نگهداری، خلبانان یکی پس از دیگری در کابین جای گرفتند و این در حالی بود که خود پرسنل گردان نگهداری هم از جزئیات این عملیات خبر نداشتند. بدین ترتیب ۱۰ فروند هواپیمای اف ۴ در سکوت کامل رادیویی به پرواز درآمدند. درطول انجام این عملیات، تنها دوبار سکوت رادیویی شکست. یکی هنگام پرواز که هر هواپیما بعد از بلند شدن از روی باند شماره خود را اعلام می کردند و بار دیگر بعد از پایان عملیات سوخت گیری، رمزی را اعلام می کردند.

 

بعد از پرواز فانتوم ها، مسیر خود را به سمت دریاچه ارومیه پیش گرفتند و در حالی که هوا ابری بود، در ارتفاع پست با دو فروند تانکر سوخت رسان ۷۴۷ برخورد کردند و اولین مرحله سوختگیری با موفقیت کامل بعد از گذشت ۲۰ دقیقه انجام شد. سپس فانتوم ها به سمت مرز پرواز کردند.در همین زمان دو فروند اف ۵ از پایگاه هوایی تبریز به سمت پالایشگاه کرکوک به پرواز درآمدند و در یک حمله موفق، این پالایشگاه را بمباران کردند.در این هنگام فانتوم ها در نزدیکی مرز قرار داشتند و در ساعت ۵۸/۷ صبح با رسیدن به نقطه صفر مرزی، به دو دسته ۴ فروندی تقسیم شدند و ۲ فروند رزرو نیز بازگشتند. (جمعا ۸ فروند، ۶ فانتوم ئی و ۲ فانتوم دی وارد عراق شدند). در همین زمان به فرمانده پدافند عراق اطلاع می دهند که تعدادی هواپیمای ناشناس در نوار مرزی ترکیه مشاهده شده اند که او اظهار می کند هواپیماها متعلق به ترکیه است. فانتوم ها به صورت فرمیشن ۴تایی با فاصله ۵۰۰ پا از یکدیگر، در ارتفاع پایین از شهر مرزی زاخو گذشتند و وارد خاک عراق شدند. در این هنگام ارتفاع خود را به پایین ترین سطح ممکن رسانده و به مسیر خود بر روی نوار مرزی ترکیه ادامه دادند.

 

در منتهی الیه شمال غرب عراق فانتوم ها در فاصله ۹۰ مایلی هدف، با دو فروند تانکر سوخت رسان ۷۰۷ که به تعبیری از فرودگاه لارناکا قبرس و به تعبیری از فرودگاهی در ترکیه برخاسته بودند و با خارج شدن از خطوط بین المللی، خود را به آن جا رسانده بودند، برخورد می کنند و در ارتفاع ۲۰۰۰۰ پایی از آن ها سوخت گیری می کنند و دوباره ارتفاع خود را کم و در حدود۳۰ متری زمین پرواز می کنند و به طرف نخستین نشانه زمینی به پیش می روند که در این لحظه به نقل از خود سرتیپ براتپور (لیدر عملیات) دستگاه های ناوبری جنگنده ای شان از کار می افتد و وقتی موقعیتی که دستگاه ها نشان می دهند با نقشه مقایسه می کند نشان دهنده موقعیت واقعی نبود که ایشان با کابین عقب که افسر کنترل رادار بودند صحبت می کند و می گوید:

 

سرتیپ براتپور: ظاهرا دستگاه ناوبری من ایراد دارد می توانی بگویی که دستگاه شما کجا را نشان می دهد؟ خلبان کابین عقب: (با خون سردی می گوید) تل آویو. سرتیپ براتپور: پس برویم آن جا را بزنیم! خلبان کابین عقب :(با لهجه شیرازی)ها بریم!

 

به هر صورت پس از گذشتن از آخرین نشانه زمینی، سرتیپ براتپور راه اصلی را پیدا می کند و با علامت او، از هر دسته ۴ فروندی فانتوم ها، یک فروند جدا می شود و گروه سوم را تشکیل می دهد. در همین حین یکی از خلبانان یک موضع پدافندی که در نقشه اولیه پیش بینی نشده بود را می بیند و به دلیل این که مبادا در مسیر برگشت مزاحم شود به آن حمله و  آن را نابود می کند.

 

هواپیماها به هدف می رسند

 

گروه اول به فرماندهی سرتیپ فرهادپور در ساعت ۴۵/۸ به پایگاه اول حمله می کند. گروه دوم در ساعت ۵۰/۸ به پایگاه دوم حمله می کند. گروه سوم به فرماندهی سرتیپ براتپور به سمت پایگاه سوم (اصلی) حمله می کند در حالی که هنوز گروه سوم به پایگاه اصلی نرسیده بودند، دو گروه دیگر کار خود را تمام کرده بودند زیرا آن ها فاصله کم تری نسبت به این پایگاه داشتند. دود ناشی از انفجار هواپیماها و انبارها، تمامی فضا را پر کرده بود و پدافند و موشک های زمین به هوای دشمن از هر طرف برای سرنگونی فانتوم ها شلیک می کردند. سرتیپ براتپور با دیدن این اوضاع، تصمیم می گیرد بجای این که از مسیر از پیش تعیین شده به پایگاه سوم حمله کند، با گردشی به سمت راست از سمت مخالف به آنها حمله ور شود که بدین ترتیب موفق به غافلگیری آنها می شود. پایگاه دشمن از استتار خیلی خوبی برخوردار بود، به شکلی که حتی رنگ سقف آشیانه ها نیز به رنگ زمین بودند و روی ادوات نیز به خوبی پوشانده شده بود. هنگامی که گروه سوم به فرماندهی سرتیپ براتپور به روی پایگاه می رسند، عراقی ها که فکر نمی کردند خلبانان ایرانی جسارت و توانایی لازم جهت حمله به  آن جا را داشته باشند، کاملا غافلگیر شدند. آنها که مشغول کارهای روزمره بودند ابتدا تصور کردند که هواپیمای خودشان است که به سمت آنها می آید، همچنین به دلیل تغییر سمتی که داده شده بود لوله های توپ های ضدهوایی آنها نیز سمت مخالف را نشانه گرفته بود و به اصطلاح دیوار آتش  آنها در سمت دیگری بود. فانتوم ها با رسیدن به بالای پایگاه، شیرجه رفته و تمامی بمب های خود را رها می کنند و پایگاه را به جهنمی از آتش تبدیل می کنند به طوری که در بعضی از نقاط به دلیل ارتفاع کم فانتوم ها، زبانه آتش به ارتفاع هواپیماها نیز می رسید.

 

تمامی بمب ها بر روی هواپیماها و  آشیانه ها با دقت فرو ریخته شد و تقریبا تمام اهداف از پیش تعیین شده را نابود کردند، سپس با گردشی به سمت مخالف، فانتوم ها از محل دور می شوند. در این مرحله یکی از هواپیماها به خلبانی سرتیپ خلبان شهید «محمود خضرایی» آسیب می بیند که سریعا خود را از معرکه دور می کند. در همین برگشت، سرتیپ براتپور بر روی جاده بین المللی عراق- اردن متوجه یک تریلی حامل محموله نظامی می شود که گویا از بندر عقبه در خاک اردن بارگیری کرده و به عراق وارد شده بود. بی درنگ با هواپیما به سمت تریلی شیرجه می رود و با مسلسل هواپیما آن را هدف قرار داده و منفجر می کند. سپس بلافاصله ارتفاع را کم کرده و پس از تماس با فرکانس قراردادی با تانکرهای سوخت رسان، به سوی آنها پرواز می کنند.

 

در این لحظه تانکرهای سوخت رسان در همان منطقه (قسمت غربی خاک عراق) در ارتفاع پایین و خارج از دید رادار دشمن در حال گشت زنی و منتظر فانتوم ها بودند تا مرحله سوم سوخت گیری انجام شود. سرتیپ براتپور برای یک لحظه متوجه سوخت هواپیمای خود می شود و می بیند که به حداقل خود رسیده و تانکرها را نیز نمی بیند و این به دلیل آن بود که در راه بازگشت برای انهدام تریلی اقدام کرده بود. از طرفی برای این که سکوت رادیویی را نیز نشکند و دشمن را متوجه خود و دیگر هواپیماها نکند، با توکل بر خداوند مسیری که قرار بود هواپیماهای جنگنده از آن جا به تانکرها برسند را در پیش می گیرد و به راه خود ادامه می دهد تا این که سرانجام از راه دور یکی از تانکرهای سوخت رسان را می بیند. در این لحظه سوخت هواپیما به حداقل خود رسیده بود و ایشان برای این که مبادا تانکرها را گم کند، چشم از آنها برنمی دارد. سرانجام با کمک خداوند تمامی فانتوم ها به محل سوختگیری رسیده و با خون سردی و احتیاط سوختگیری می کنند. پس از این که کار سوختگیری به پایان رسید و تمامی شکاری ها سوختگیری کردند، تانکرها بلافاصله وارد خاک ترکیه شدند و از مسیر بین المللی  آنکارا- تهران به ایران بازگشتند. هواپیماهای فانتوم نیز از قسمت شمالی عراق، بر روی نوار مرزی و از همان راه اولیه با تمام سرعت به سمت وطن بازگشتند.

 

تعقیب همه جانبه از سوی دشمن

 

دشمن لحظاتی بعد از این ضربه مهلک، بی درنگ تعداد زیادی هواپیمای شکاری رهگیر خود را به پرواز درمی آورد تا شاید بتواند فانتوم های ایرانی را رهگیری و سرنگون کند و به هر ترتیبی که شده اجازه بازگشت به هواپیماهای فانتوم ندهد. سرتیپ براتپور نقل می کند که خود دو دسته چند فروندی را دیدند و خوشبختانه آ نها نتوانستند هواپیماهای ما را رهگیری کنند.

 

در حالی که هواپیماهای فانتوم به مرز نزدیک می شدند، هواپیماهای اف ۵ و اف ۱۴ خودی در حوالی مرز به انتظار آنها بودند و منتظر تماس فانتوم ها بودند تا به کمک  آنها بشتابند. با نزدیک شدن فانتوم ها به مرز، حمله هوایی دیگری در مرزهای مشترک انجام شد تا فانتوم ها بتوانند به راحتی وارد خاک ایران شوند.

 

عقابان بازگشتند

 

خوشبختانه فانتوم ها توانستند خود را به مرز رسانده و همه در محل مقرر سوختگیری چهارم را انجام دهند و تلاش عراقی ها برای سرنگونی آنها نیز بی نتیجه ماند.

 

فانتوم ها بعد از سوختگیری، همگی به پایگاه شهید نوژه همدان برگشتند. پرسنل نگهداری که در آخرین لحظات بازگشت فانتوم ها، از موضوع حمله با اطلاع شده بودند، با هیجان درباره چگونگی این عملیات سخن می گفتند و چون چیزی درباره جزئیات آن نمی دانستند، به سراغ جانشین فرمانده پایگاه رفته و نگرانی خود را در مورد سلامتی گروه پروازی ابراز می داشتند. پرسنل پایگاه که از عملیات شجاعانه خلبانان مبهوت مانده بودند، بی صبرانه در انتظار بازگشت همه خلبانان دقیقه شماری می کردند. سرانجام چرخ های اولین گروه فانتوم ها باند فرودگاه را لمس می کند و پرسنل گردان پرواز و نگهداری، با چشمانی اشکبار که حاکی از دیدار دوباره خلبانان بود و با فریاد ا...اکبر و قربانی کردن گوسفند، به استقبال آنها می روند. پرواز نتیجه داده بود. خلبانان شجاع بعد از چهار ساعت و چهل دقیقه پرواز با سرعت بالا و با چهار نوبت سوختگیری در مسیر رفت و برگشت، موفق شده بودند غیرممکن را ممکن کنند و ضربه مهلکی به پیکر نیروی هوایی عراق وارد آورند.

 

نتایج عملیات

 

بعد از عملیات مشخص شد که خسارت ها، بیشتر از پیش بینی ها بود: -۴۸ فروند هواپیماهای شکاری- بمب افکن (شامل میگ ۲۱ - میگ ۲۳ - سوخو ۲۰ - سوخو ۲۲ - توپولف ۱۶ و میراژ) منهدم و یا آسیب جدی دیده است.

 

- ۳ آشیانه بزرگ هواپیما، ۲ دستگاه رادار و چندین پناهگاه بتونی هواپیما، به طور کلی تخریب شده است. بعد از این عملیات غرورآفرین، فرمانده پدافند هوایی عراق از سوی صدام برکنار شد. نامبرده بعدا اعدام شد ولی منابع عراقی خبر خودکشی او را اعلام کردند. این عملیات تاثیر بسزایی در روحیه رزمندگان اسلام داشت، به طوری که چندماه بعد عملیات موفق «ثامن الائمه» انجام شد و در پی آن نیز عملیات موفق «طریق القدس» و «بیت المقدس» با موفقیت کامل و باز هم با پشتیبانی مناسب نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، انجام شد.

 

دیدار با امام

 

سه روز پس از این عملیات، در تاریخ ۱۸/۱/۱۳۶۰ بدون هیچ تشریفاتی، کلیه خلبانان شرکت کننده در این عملیات به حضور حضرت امام خمینی(ره) رفتند. نور شادی و رضایتمندی در چهره امام (ره) به وضوح مشاهده می شد به طوری که یکی از نزدیکان امام گفتند: «تا به حال ایشان را به این خوشحالی ندیده بودند.»

 

پس از موفقیت کامل در این عملیات، سیمای جمهوری اسلامی نیز برای اولین بار سرود خلبانان را پخش کرد تا بدین شکل تقدیری کوچک از این دلاوران شود.

 

تیزپروازانی که بعدها آسمانی شدند

 

در اینجا یاد می کنیم از عقابانی که در این عملیات شرکت داشتند و بعدها به درجه رفیع شهادت نائل آمدند:

 

سرلشکر خلبان شهید «حسین خلعتبری مکرم»

سرتیپ خلبان شهید «محمود خضرایی»

سرگرد خلبان شهید «علی خسروی»

سرگرد خلبان شهید «عبدا...رضایی»

سرگرد خلبان شهید «پورسرابی»

 

پایانی موفقیت آمیز

 

باتوجه به این که در طول دفاع مقدس، آمریکایی ها حتی قطعات یدکی هواپیماهایی را که خودشان ساخته بودند در اختیار ما قرار نمی دادند، می توان عملیات حمله به اچ ۳ را یکی از بزرگ ترین و قاطع ترین عملیات هوایی جهان قلمداد کرد که خلبانان شجاع ما توانستند با چیزی حدود ۵ ساعت پرواز، چهار بار سوختگیری هوایی و طی مسافتی بالغ بر ۱۰۰۰ کیلومتر در سکوت مطلق هوایی، حماسه ای خلق کنند که نه تنها سردمداران عراق و همپیمانانش، بلکه هیچ یک از کارشناسان غربی هم فکر آن را نمی کردند.

 

در منتهی الیه شمال غرب عراق فانتوم ها در فاصله ۹۰ مایلی هدف، با دو فروند تانکر سوخت رسان ۷۰۷ که به تعبیری از فرودگاه لارناکا قبرس و به تعبیری از فرودگاهی در ترکیه برخاسته بودند و با خارج شدن از خطوط بین المللی، خود را به آن جا رسانده بودند، برخورد می کنند و در ارتفاع ۲۰۰۰۰ پایی از آن ها سوخت گیری می کنند و دوباره ارتفاع خود را کم و در حدود۳۰ متری زمین پرواز می کنند و به طرف نخستین نشانه زمینی به پیش می روند که در این لحظه به نقل از خود سرتیپ براتپور (لیدر عملیات) دستگاه های ناوبری جنگنده ای شان از کار می افتد و وقتی موقعیتی که دستگاه ها نشان می دهند با نقشه مقایسه می کند نشان دهنده موقعیت واقعی نبود که ایشان با کابین عقب که افسر کنترل رادار بودند صحبت می کند و می گوید:

 

سرتیپ براتپور: ظاهرا دستگاه ناوبری من ایراد دارد می توانی بگویی که دستگاه شما کجا را نشان می دهد؟ خلبان کابین عقب: (با خون سردی می گوید) تل آویو. سرتیپ براتپور: پس برویم آن جا را بزنیم! خلبان کابین عقب :(با لهجه شیرازی)ها بریم!

 

به هر صورت پس از گذشتن از آخرین نشانه زمینی، سرتیپ براتپور راه اصلی را پیدا می کند و با علامت او، از هر دسته ۴ فروندی فانتوم ها، یک فروند جدا می شود و گروه سوم را تشکیل می دهد. در همین حین یکی از خلبانان یک موضع پدافندی که در نقشه اولیه پیش بینی نشده بود را می بیند و به دلیل این که مبادا در مسیر برگشت مزاحم شود به آن حمله و  آن را نابود می کند.

منبع: جام نیوز
برچسب ها: عملیات ، متهورانه ، هوایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۲۹ آبان ۱۴۰۱
درودبرتیز پروازان حافظان آسمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۰۲ مهر ۱۴۰۰
درود بر شرفتان
Iran (Islamic Republic of)
فرجام
۰۰:۱۵ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
درود بر شرف ارتشیان متعصب و باغیرت که جانانه و بی منت از جان خود گذشته و فداکاری کردند. دم همه خلبانان و ارتشیان عزیزمان گرم . دست تک تک آنها را می بوسم خاک پایتان هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۱ ۱۶ فروردين ۱۴۰۰
درود به شرفشون. قهرمانان واقعی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
سلام و درود خداوند بر آنان و انشاالله در ظهور ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف با هم باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
درودبه غیرتشون.درووووووووووووووود.
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۱:۴۰ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
روحشان شاد افتخار میکنم به ایرانم
Iran (Islamic Republic of)
Kaveh
۲۱:۳۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
سلام عشقا خسته نباشید.
یه سوال داشتم لطفا جواب بدید
ماهایی که به هیچ وبسایت و روزنامه ای وصل نیستیم و بطور شخصی میخوایم از بعضی مطالبتون استفاده کنیم و در فضای مجازی نشر بدیم اشکال داره بدون ذکر منبع این کار را بکنیم؟؟؟
البته در بسیاری موارد کپی پیست نمیکنیم برداشت خودمون را مینویسیم
ممنون میشم اگه جواب بدین دوستان باشگاه خبرنگاران جوان
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۲۱:۳۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
با سلام و عرض ادب خدمت شما مخاطب محترم.

بله بهتر است با ذکر منبع انجام شود.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۴۳ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
بخدا هروقت نام این هارا میشنوم اشک از چشمانم سرازیر میشود
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۱:۱۵ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
سلام ودرودبرپیکرپاک ومطهرشان
Iran (Islamic Republic of)
امید
۲۰:۴۳ ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
باتوجه به بزرگی این عملیات جسورانه چراهیچگاه ازاین عملیات وقهرمانان آن یادی نمی شود ؟؟ ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۱۸ فروردين ۱۳۹۹
سلام ودرودبرارواح پاک مطهر تمامی شهدا بخصوص خلبانان شهید نیرو هوایی. قهرمانان همیشه جاوید بهشت برین گوارای وجودتان باد تا ابد نام ویادوحماسه هایتان برتارک جهان می درخشد
Iran (Islamic Republic of)
pirz
۱۹:۰۷ ۰۱ آبان ۱۳۹۸
درود و صد درود به غیرت و شرفشون
Iran (Islamic Republic of)
احمد امینی
۱۹:۰۵ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
سلام و عرض ادب
درود خداوند بر خلبانان نام آور و باغیرت ایرانی که چهره بعثی ها و سردمداران و دم کلفتهای دنیا را در آن زمان، با افتخار به زمین مالیدند..
Iran (Islamic Republic of)
سجاد شهبازی
۲۳:۱۴ ۰۲ تير ۱۳۹۸
باسلام وادب
تقدیم به شهدا
ای شقایق های آتش گرفته دل خونین ما را شقایقی است که داغ شهادت شما را بر دل دارد آیا آن روز نیز خواهد رسید که بلبلی دیگر در وصف ما سرود شهادت بسراید. سید مرتضی آوینی ره
شادی روح امام خمینی قدس الله نفسه الزکیه وشهدا صلوات
United Arab Emirates
سید میلاد
۱۰:۱۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
یا حسین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۰۲ آذر ۱۳۹۷
واقعا دمشون گرم که از دل وجان به خاک خدمت کردند وجای تاسف برای انانی که دارند به این خاک خیانت میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۶ مهر ۱۳۹۷
درود بر ایران
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۲:۴۷ ۱۹ شهريور ۱۳۹۷
درود خدا بر عقابها ی تیز پرواز .درودبرتمام شهیدان وخلبانان عملیات اچ۳
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۳:۲۱ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
جانم فدای نامت
ایران جاودانم.
درود بر همه کسایی ک از ناموس و خاک عزیزمون دفاع کردن
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
مهرداد
۰۱:۰۷ ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
درود بیکران بر تیز پروازان ارتش و خالقان این حماسه ی بزرگ و بینظیر. و درود بر تمام مدافعان جان بر کف این مرز و بوم..
زنده باد ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
واقعا کار ستاره های هوایی ارتش بی نظیر بود. اما اونجای داستان بده که دوبار عملیات لو رفته
Iran (Islamic Republic of)
مجیدمحمدی
۰۲:۴۵ ۱۷ فروردين ۱۳۹۷
درود و سلام بر روح پاک آن عزیزان که الان شهید شده اند و ارزوی سلامتی و توفیق روز افزون برای خلبانانی که هنوز در قید حیاتند
احسنت بر شرف ایرانی که جانش را به پای غرور و شرفش میریزد
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۱:۴۹ ۲۷ اسفند ۱۳۹۶
عشقن بخدا ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۷ اسفند ۱۳۹۶
درودبرفداکاران میهن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۳ اسفند ۱۳۹۶
درود به شرفتان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
درود ب غیرتشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۱۷ دی ۱۳۹۶
درود بر شرف غیرت و مردانگیشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۱ ۰۲ دی ۱۳۹۶
افرین بر غیرت ایران و ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
نوید بوذرجمهری
۰۱:۰۱ ۰۲ دی ۱۳۹۶
درود بر عزت و غیرت عقابهای آسمان ایران که با شجاعت و دلیری و نترسی خودبه دنیا نشون دادن کارهای غیر ممکن را میتوان ممکن ساخت و دنیا را شگفت زده کند . تا همیشه باعث افتخارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۷ آذر ۱۳۹۶
درود و بینهایت درود برغیور مردانیکه باشعار ٬بنام یزدان بنام مولا شیرمردان بنام رستم دستان همچون یوزپلنگان بر دشنمان اهریمن صفت یورش بردند هم نام خودرا جاودانه ساختندوهم نام ایران رادرتاریخ جاودان کردن درود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۶ ۰۶ آذر ۱۳۹۶
سلام و صلوات محضر تمام شهدا و شیر مردان ایرانی و امام شهدا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۲۸ آبان ۱۳۹۶
درودخداوندبرهمه شهیدان....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۱۲ آبان ۱۳۹۶
احساس غرور کردم و اشک تو چشمام جمع شد. درود به شرفتون. درود به غیرتتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۲۴ مهر ۱۳۹۶
بغض گلومو گرفت. درود بر شرف و غیرتشان
Iran (Islamic Republic of)
۱
۱۷:۴۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
بغض گلوم رو گرفت درود بر شرفتان
Iran (Islamic Republic of)
حیدر علیلو
۲۳:۲۰ ۱۰ مهر ۱۳۹۶
دورد بر شرف وغیرتتان ای تیز پروازان ایران سرافراز ای اریو برزن های دوران فدایتان بشم
Iran (Islamic Republic of)
چنگیزی
۲۳:۰۵ ۰۷ مهر ۱۳۹۶
درودبرفداکاران میهن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
تمام دنیا میدونن که ما نابغه ترین افراد روی زمین رو درتمام عرصه ها داریم و جنگ با ما وقت تلف کردنه چون تو هشت یال جنگ تمام ابر قدرت های جهان که بیش از چهل کشور بودن عراق رو ساپورت میکردن و حتی کار کشته ترین فرماندهان میدانیشون رو به اتاغ جنگ عراق فرستادن اما ایران فقط با تجهیزاتی که پهلوی ذخیره کرد جنگید این جنگ هشت ساله شد چون جنگ جهان با ایران بود نه عراق.من شک ندارم اگه به جوونای ما امکانات و موقیت داده بشه میتونن تمام جنگ افزارهامون رو به نسل پنجم ارتقاع بدن و حتی جنگنده و بالگرد های تهاجمی بهتر از اف بیستو دو رپتور وآپاچی کلرانس تولید کنن که این دو در رده اول جنگنده و بالگرد تهاجمی جهان هستند.وقتی ما با میراژ و فانتوم میگ و سوخو شکار میکنیم مثل اینه که با گنجشک عقاب شکار کنی یعنی میگ ها و سوخو های عراق بعد از اف چهارده تامکت غیر قابل شکارترین جنگنده ها بودن.ما با دست خالی با جهان جنگیدیم به امید روزی که ایران دوباره به علم و پیشرفت برسه و از جهان سوم.بیرون بیایم واقعا حیف کشور و مردمی که فقط غیرت و جگر دارند اینجور زندگی کنن مردمی که ابرقدرتهای تا دندان مسلح از تک تکشون میترسه.به گزارش محرمانه موثاد اگر یک ایرانی بدونه هیچ آموزش نظامی و استراتژیکها فقط یک قبضه سلاح در دست بگیرد میتواند به اندازه پنج تکاور نیروی دریایی آمریکا مخرب باشد زیرا ایرانیان ذات جنگجویی دارند و تمام چیزهایی که ما تدریس میکنیم رو خود در میدان نبرد کشف و اجرا میکند.سرفراز نژاد کوروش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
بمولا که سلطان خودشونن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۱۸ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
مهمترین ویژگیه این عملیات دقت درزمانبندی ومخفیانه بودنشه وصدالبته شجاعته خلبانهامون
Iran (Islamic Republic of)
امین
۲۳:۰۹ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
درود بر خلبانان ایران زمین که همیشه موجبات سربلندی این مرز و بوم رو فراهم کردن.
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۱۸:۱۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
زنده باد فانتوم سواران غیور ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۰۵ مهر ۱۳۹۶
واقعا اگه نیروی هوای وخلبانان شجاع وطن پرست نبود عاقبت جنگ چی میشد
Iran (Islamic Republic of)
محمود عابدینی
۰۲:۳۴ ۰۵ مهر ۱۳۹۶
باورتان نمی شود فیلم حمله به اچ ۳ را ۱۰۰ بار دیدم لذت می برم و وقتی اینا را می بینم موی بدنم سیخ م شود و درود بر شرف با غیرتان غیور ایرانی و وطن پرست دمتون گرم
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۵:۵۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۶
درود و سلام بر امام بزوگوار و شهدا درود بر عقابان تیز پرواز که از ۱۹ بهمن ۵۷ خداوند به شما عزت داد و مردانه و حسین وار در مقابل کفر ایستادید.
ان شاءالله همه شما ای عقابان تیز پرواز با امام خمینی و امام حسین محشور شوید .
یا علی
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۳:۰۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
درود خداوند بر تیزپروازان و شیردلان نیروی هوایی ارتش. واقعا غرورآفرین بودند تمام شهیدان 8سال دفاع از این مرز و بوم. جانم فدای میهنم
Iran (Islamic Republic of)
محمدعباس
۱۳:۴۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۶
درود بر شرفتان
احساس غرور کردم

زنده باد ایران...
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۲:۵۳ ۱۸ شهريور ۱۳۹۶
درود بیکران بر تیز پروازان ارتش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۲۸ مرداد ۱۳۹۶
درود بر شرف غیرت و مردانگیشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۲۸ مرداد ۱۳۹۶
درود بر شرف غیرت و مردانگیشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۲۸ مرداد ۱۳۹۶
درود بر شرف غیرت و مردانگیشون
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen.yasshekaste
۲۳:۴۲ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
عالی عالی درود بر شرافت و مردانگی غیورمندان ۸سال دفاع مقدس

واقعاً این امنیتی که با تمام وجود حس میکنیم حاصل زحمت شهداء و جانبازان گرامی میباشد.کاش با ظهور امام زمان (عج) همه از زمرهء رستگاران باشیم ن.اللهم عجل الولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen.yasshekaste
۲۳:۴۱ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
عالی عالی درود بر شرافت و مردانگی غیورمندان ۸سال دفاع مقدس

واقعاً این امنیتی که با تمام وجود حس میکنیم حاصل زحمت شهداء و جانبازان گرامی میباشد.کاش با ظهور امام زمان (عج) همه از زمرهء رستگاران باشیم.اللهم عجل الولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
مهران اهتمام
۱۶:۱۳ ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
عالیییی ...
دورد بر شرف و شجاعت بی مثالشون ...
احساس غرور میکنم ...
Iran (Islamic Republic of)
روح الله
۱۶:۱۴ ۰۸ تير ۱۳۹۶
درود برارتش جمهوری اسلامی ایران
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی صادقی
۲۲:۱۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
بی نظرترین حمله هوایی دنیا. درود بر غیرت و شجاعتتون
Iran (Islamic Republic of)
هاشم
۱۲:۰۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
باعث افتخار ایران درود بر شرفشان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
پرویز
۰۶:۳۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
درود بر مردان خدا
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۲:۵۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
ب ایرانی بودنم افتخار میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
درود بر شما جان بر کفان ارتش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۳ ۱۶ فروردين ۱۳۹۶
دمشون گرم ای ولا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۱۸ بهمن ۱۳۹۵
درودخداوندبرهمه شهیدان....
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۲۱:۳۱ ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
بغض گلویم را گرفته و اشک در چشام جمع شده .جانم فدای میهنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
واقعا کارشون عالیه درود بر عقابان ایران زمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
واقعا کارشون عالیه درود بر عقابان ایران زمین
United States of America
امیر
۱۷:۲۸ ۱۲ آذر ۱۳۹۵
یکی از ویزگیهای ایرانیان شجاع بودنشان است . که این تیز پروازا ایران زمین ان را به جهان نشان دادند. خصوصا به دشمنان ایران. وهمه ایرانیان انجام این عملیات احساس غرور میکنن. اگر زنده هستند خدا سلامتشان کند . اگه از دنیا رفته اند روحشان شاد.
Iran (Islamic Republic of)
بیژن فراهانی
۰۱:۵۶ ۰۸ آذر ۱۳۹۵
افرین و درود بر شما
Finland
ناشناس
۰۷:۲۹ ۱۱ مهر ۱۳۹۵
واقعا مدیون اونها هستیم بزگترین عملیات هوایی که صدام اون را غیر ممکن دانست وامریکا اون رو غیر ممکن دانست ولی خلبانان ما اون را ممکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۵
درود بر عقاب های تیز پرواز ایران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۵
درود بر عقاب های تیز پرواز ایران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۱۴ شهريور ۱۳۹۵
عشقم وطنم وشیرمردانش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
مردان با عزت و باغیرت ایران زمین
درود بر شما
Germany
abas
۱۰:۴۰ ۰۴ شهريور ۱۳۹۴
احساس غرور میکنم .