به گزارش
حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، علیرضا حاجیانزاده در نخستین روز کاری کانون در سال 1393، ارتباطهای فرانهادی و تعامل با سایر نهادها و تشکلهای فرهنگیهنری فعال و موثر در حوزهی کودک ونوجوان را برای کانون ضروری دانست و یادآور شد که تلاش کانون بر این است که خود را به عنوان رقیب مطرح نکند و همه احساس کنند که از آنها - از سوی مجموعهای که در این حوزه از مرجعیت برخوردار است - حمایت میشود. آن گاه آنان نیز از کانون تاثیر خواهند گرفت.
وی در این نشست که روز 16 فروردین در مرکز آفرینشهای فرهنگی، هنری کانون تهران برگزار شد، رویکردهای جدید کانون در سال پیش روی را در ده بند تشریح کرد و در بخشی از این سخنان «حرکت به سمت گسترش پوشش مخاطبان» را از دیگر رویکردهای کانون برشمرد و افزود: هنوز تعداد زیادی از مخاطبان کودک و نوجوان در کشور از امکانات و توانمندیهای کانون بیبهرهاند و باید به این سمت حرکت کنیم که تمامی مدارس از کتابها و محصولات کانون بهرهمند شوند در عین حال در یک چهارچوب زمانبندی شده و مشخص باید به دنبال این باشیم که دانشآموزان از فعالیتهای کانون استفاده کنند از این راه میتوانیم شمار بیشتری از آنان را جذب کنیم و سطح کیفی و کمی اعضای کانون را بالا ببریم.
«انسجام بخشی بین برنامهها، فعالیتهای مراکز فرهنگی، هنری و جشنوارهها و پرهیز از موازیکاری و ازهم گسستگی و ایجاد ارتباط معنیدار بین بخشها»، «تبیین محتوای محصولات و تولیدات مبتنی بر ارزشهای انقلاب با تاکید بر ایجاد جذابیت، نوآوری متناسب با روحیهی مخاطبان و شکوفایی استعدادهای آنان در کنار تقویت توان تفکر، روحیهی پرسشگری، آموزش مهارتهای زندگی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی و مراقبت از رخنه و نفوذ فرهنگی غرب»، «توجه به تولید و ارزشگذاری محصولات فرهنگیهنری در دو سطح حرفهای و فاخر و مبتنی بر ابتکارها و خلاقیتهای اعضا» از دیگر رویکردهایی بود که حاجیانزاده در این مراسم به آن اشاره کرد.
تحلیل زوایای پیام رهبری در کانون وی در ابتدای سخنرانی خود با اشاره به نامگذاری سال 1393 از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» تاکید کرد که کانون باید در تحقق منویات رهبر انقلاب در این زمینه به صورت جدی تلاش کند.
حاجیانزاده یادآور شد که این نامگذاری تنها بیان یک شعار نیست و باید تمامی زوایای آن در کانون مورد تحلیل و ارزیابی قرار بگیرد ما این مساله را در برنامههای سال 1393 که تا یک ماه آینده ابلاغ می شود، مورد توجه قرار خواهیم داد.
وی اظهار امیدواری کرد که با تدوین نظام برنامهریزی و مدیریت در کانون از نگاه دقیق رهبر معظم انقلاب پیروی کنیم و مدیریت در کانون به واقع مدیریت جهادی باشد.
معرفی کانون در افکار عمومی، گسترش ارتباطهای جهانی مدیرعامل کانون همچنین در بند دیگری از سخنان خود، «معرفی کانون در افکار عمومی را متناسب با حضور مثبت و تاثیرگذار در حوزهی کودک و نوجوان» امری مهم و ضروری عنوان کرد و گفت حضور رسانهای و تبلیغاتی برای جلب اعتماد عمومی باید با حضور کیفی و مفهومی تولیدات در عرصهی رسانهی ملی و رسانههای دیگر همراه باشد.
وی در همین حال «حضور در عرصههای بین المللی و فعالسازی ارتباطهای جهانی» را با اهمیت دانست و خاطر نشان کرد که از این طریق فرهنگ ایرانی و اسلامی و توانمندیهای کانون به مجامع بینالمللی عرضه میشود.
تقویت بنیهی اقتصادی و تدوین نظام برنامهریزی و مدیریت سه بخش دیگر از رویکردهایی که وی در این مراسم به آن اشاره کرد به مساله «تقویت بنیه و مقاومسازی اقتصاد کانون با مدیریت بر هزینهها، بهینهسازی مصرف بودجه و حذف هزینههای غیر ضروری»، «ساماندهی نظام برنامهریزی و مدیریت در کانون» و «مسالهی نیروی انسانی» اختصاص داشت.
حاجیانزاده نظام برنامهریزی و مدیریت کانون را مبتنی بر نهادینهسازی برنامهها و پرهیز از تصمیمگیریهای مقطعی و سلیقهای خواند و تاکید کرد که این رویکرد بر اساس نگاهی جامع به مسایل جامعه و نیازهای مخاطبان و با تکیه بر بهرهگیری از خرد جمعی و پژوهش در تصمیمسازیها و نگاهی کارشناسانه و منتقدانه به امور طراحی شده است و بر این اساس به واقع معتقدیم که باید با مشارکت جمعی کارها را دنبال کنیم و بدانیم که نقد منصفانه، کانون را ارتقا خواهد داد و این موضوع به عزمی عمومی نیاز دارد.
در مراسم نخستین روز کاری سال 1392 کانون، دو سرود توسط اعضای مرکز شماره 40 و چند قطعه موسیقی توسط دو عضو نابینای مرکز فراگیر شماره 21 کانون تهران اجرا شد.
اجرای قصهگویی توسط مهدی محمدیان با موضوع مرزداران غیور ایرانی به بهانهی اسارت آنان در دستان گروههای تروریستی و ادای احترام به گروهبان شهید «جمشید داناییفر» و نمایش نماهنگی با عنوان «نگاه نو» بخشهای دیگری از این آیین بود.
انتهای پیام/ اس