دکترهوشنگ مهرپرور، دانشیار گروه طب کار و مرکز تحقیقات بیماریهای ناشی از صنعت، دانشگاه علوم پزشکی یزد، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: از مهمترین اهداف ارگونومی شناختی، افزایش کارایی فرد شاغل و کاهش خطاهای انسانی است و هر دو جنبه ذکر شده در عملکرد کارکنان خدمات سلامت اهمیت بسزایی دارد و توجه به جنبههای ارگونومی شناختی در طراحی و به کارگیری تجهیزات و ابزارهای تشخیصی درمانی و همچنین فضاها و ایستگاههای کاری کارکنان خدمات سلامت تاثیر چشمگیری در عملکرد این دسته از شاغلان دارد، زیرا این مشاغل به دلیل مواجهات روانشناختی موجود شامل نوبت کاری و به ویژه شیفتهای طولانی مدت، استرس شغلی، کارهای پرمسئولیت و تصمیمگیریهای مهم و دشوار، در معرض خطاهای انسانی هستند که برخی از آنها ممکن است جبران ناپذیر شود.
وی با بیان اینکه این جنبه از ارگونومی به متناسب سازی انسان با شغل نیز میپردازد تاکید کرد: هر دو جنبه آموزشی نیروی انسانی و همچنین انتخاب فرد با صلاحیت برای انجام فعالیتهای دارای بارشناختی آن در نظر گرفته میشود و از نمونههای توجه به جنبهشناختی ارگونومی در طراحی میتوان به طرحی ایستگاههای پرستاری مدرن، تجهیزات پرتونگاری پرتابل، انتخاب رنگ لباس کارکنان اتاق عمل، انتخاب آلارم مناسب در بخشهای پرتونگاری و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.
امیرهوشنگ مهرپرور در پایان ادامه داد: در دنیا به بررسی جنبههای مختلف ارگونومی شناختی و همچنین خطاهای انسانی کارکنان خدمات سلامت پرداختهاند و پژوهشهای مداخلهای در بسیاری از موارد، کاهش قابل توجه خطاهای انسانی را با توجه به جنبههای توانمندیها و نقصهای شناختی انسان و به کارگیری اصول ارگونومی شناختی به اثبات رساندهاند.
انتهای پیام/