روزنامه آمریکایی "‌هرالد ریویو"‌ در مقاله ای با اشاره به سابقه آمریکا در مداخلات نظامی در کشورهای مختلف انتخاب گزینه نظامی در اوکراین را برای واشنگتن فاجعه ساز دانست .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛‌این روزنامه آمریکایی در ادامه مقاله خود نوشت : ایالات متحده سابقه ای طولانی در مداخله نظامی در امور سایر کشورهای دنیا دارد ، بر همین اساس پس از حضور نظامی روسیه در کریمه برخی از سیاستمداران پیش بینی کردند که اوباما در پاسخ به این اقدام پوتین از گزینه نظامی در اوکراین استفاده خواهد کرد . سناتور " جان مک کین "  یکی از افرادی است که در این باره اظهار نظر کرده و گفته است :‌ واشنگتن هرگز در اوکراین از توان نظامی خود استفاده نخواهد کرد . 

سخن این سناتور آمریکایی کاملا مضحکانه است چراکه هنوز هم نشانه های فراوانی در کشورهای دنیا وجود دارد که حکایت از علاقمندی واشنگتن به استفاده از اسلحه و تانک علیه مردم سایر کشورها به بهانه تحقق آزادی برای آنان دارد . همان افرادی که طبل جنگ علیه عراق را می کوبیدند و برای گشودن آتش به سمت ایران تلاش می کنند اکنون سخن از استفاده از گزینه نظامی در اوکراین را می گویند .

نویسنده در ادامه تاکید کرد : آنها ادعای تازه خود را این گونه مطرح می کنند که زندگی انسان ها _‌ البته بطور اختصاصی آمریکایی ها _‌ در شهرهای اوکراین در خطر است و به همین دلیل باید از قوه قهریه استفاده نمود ! 

نکته قابل توجه و تامل در این باره این است که ایالات متحده تعهدی به مداخله نظامی و کمک به مردم اوکراین از سوی قوانین داخلی یا بین المللی ندارد . آمریکا که یکی از کشورهای عضو ناتوست و تنها متعهد به کمک نظامی در 27 کشور دیگر عضو این سازمان می باشد . اوکراین از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نیست . اما واشنگتن ظاهرا تمایل دارد برخلاف میل مردم اوکراین و بدون توجه به قوانین بین المللی حمله نظامی خود را در قالب به اصطلاح کمک به دولت این کشور به خاک اوکراین سرازیر سازد .  

لسلی گلب ، یکی از افسران بازنشسته آمریکایی که در دولت کارتر مشغول به خدمت در ارتش بوده است در این باره می گوید : زمانی که اوباما جنگنده های خود را به لهستان منتقل می کند تا در صورت نفوذ بیشتر روسیهدر اوکراین از آنها استفاده کند بخوبی می توان دریافت که سیاست کلی کاخ سفید در قبال امور جهانی تغییر چندانی نکرده است . همچنان خشونت وکشتار با استفاده از تانک و اسلحه انتخاب ارشد مقامات آمریکایی است . 

توماس دونلی ،‌تحلیلگر امور دفاعی نیز در بخشی از مقاله خود که در نشریه " استاندارد ویکلی "‌ منتشر شده است ،‌می  نویسد : شکست سیاستمداران آمریکایی در اعمال سیاست " گزینه نظامی "‌ همواره با شکست مواجه بوده و اگر در مورد اوکراین نیز اعمال شود با تشدید بیشتر و در نهایت فلج کننده همراه خواهد بود . 

در ادامه این مقاله آمده است : اقدامات نظامی آمریکا علاوه بر کشتار و تباهی در خارج از کشور ،‌نشان دهنده بی اهمیت بودن سرمایه های مالی و انسانی داخلی این کشور نیز در نظر مقامات دولتی آن می باشد . در سالهای گذشته هنگامی که انگلیس از دولت وقت فرانسه خواست برای حمله به خاک آلمان به لندن کمک کند ،‌ پاریس این پاسخ را به مقامات انگلیسی داد :‌ "‌هر سرباز فرانسوی یک انسان است و سرمایه کشور محسوب می شود بنابراین نمی توان به راحتی جان آنان را در هر جنگی به خطر انداخت " . 

افرادی که در دولت و کنگره آمریکا طالب جنگ در اوکراین هستند ظاهرا پیش بینی خاصی برای احتمال شکست در تحقق اهداف خود انجام نداده اند . در صورت شکست ، واشنگتن خود را درگیر با ابرقدرتی به نام " روسیه "‌ خواهد یافت ؛ وضعیتی که بطور حتم نه حامیان جنگ و نه مخالفان آن نمی خواهند رخ دهد . چنانچه پوتین برای محافظت از امنیت روسیه جنگ با آمریکا را آغاز کند دیگر " اوباما "‌نمی تواند بلوف های همیشگی خود را در مورد قدرت نمایی نظامی در سایر کشورها داشته باشد . 


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار