شاخص قیمت تولیدکننده (شاخص هزینه تولید) در بخش صنایع آمریکا در ماه مارس آنچنان افزایش یافت که در 9 ماه گذشته چنین افزایشی سابقه نداشته است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز ، شاخص قیمت تولیدکننده (شاخص هزینه تولید) در بخش صنایع آمریکا که در واقع شاخص تورم در بخش عمده فروشی کشورها و مناطق اقتصادی به شمار می آید، ماه مارس آنچنان افزایش یافت که در 9 ماه گذشته چنین افزایشی سابقه نداشته است.

بر این اساس،افزایش یا کاهش این شاخص که سیر تغییر قیمت کالاهای تولیدی به فروش رفته صنایع در بازار و به طور خلاصه قیمت عمده فروشی در بازار را اندازه گیری می کند، پیش در آمدی برای افزایش یا کاهش شاخص قیمت کالاهای مصرفی، یعنی تورم است.

بر اساس اعلام کارشناسان مسائل مالی و اقتصادی، علت اصلی افزایش این شاخص، افزایش قیمت مواد خام و غذایی بوده است.

بر اساس آمار و ارقام تعدیل فصلی شده ای که وزارت کار آمریکا در پایگاه اینترنتی خود در این باره منتشر کرده است، این شاخص که نوسان بهای عمده فروشی کالاها را بدون در نظر گرفتن هزینه بخش خدمات در نظر می گیرد، ماه مارس 0.5 درصد افزایش یافت.

این در حالی است که رقم این شاخص در ماه فوریه 0.1 درصد کاهش یافته بود. از ماه ژوئن گذشته تاکنون سابقه نداشته است که هزینه تولید در آمریکا تا این حد افزایش یابد.

کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرده بودند هزینه تولید در آمریکا در ماه مارس در مقیاس ماهانه 0.1 درصد افزایش داشته باشد.

بر اساس این گزارش ، قیمت مواد غذایی ماه مارس 1.1 درصد افزایش یافت که بالاین رقم افزایش از ماه مه تاکنون بوده است. رقم این شاخص در ماه فوریه نیز 0.6 درصد افزایش یافته بود. 

قیمت انرژی در عوض در ماه مارس 1.2 درصد کاهش یافت که بیشترین میزان کاهش از یک سال پیش تاکنون بوده است.

در بخش خدمات میزان افزایش حدود 0.7 درصد بوده است که این میزان افزایش برای این بخش نیز از ژانویه سال 2010 تاکنون سابقه نداشته است. در ماه فوریه رقم این شاخص 0.3 درصد کاهش یافته بود. 

رقم این شاخص، بدون در نظر گرفتن مولفه ها و اجزایی که در محاسبات شاخص هزینه تولید، ممکن است در برخی از ماه های سال نوسان زیادی داشته باشند، مانند قیمت حامل های انرژی و مواد غذایی، در ماه گذشته 0.6 درصد افزایش را نشان می دهد.

از این نظر نیز از ماه مارس سال 2011 تاکنون سابقه نداشته است رقم این شاخص تا این حد افزایش داشته باشد. 

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، افزایش ، صنایع ، شاخص ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار