آنکارا روز شنبه اتهامات روسیه را درباره اجازه دادن ترکیه به ناوهای جنگی آمریکایی برای حضور طولانی‌تر از زمان مجاز مطابق قوانین بین‌المللی در دریای سیاه رد کرد و آن را «غیرممکن» دانست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری فرانسه؛ در بحبوحه ادامه تنش‌ها بین مسکو و غرب، روسیه اعلام کرده است کشتی‌های جنگی آمریکایی بیشتر از 21 روز مجاز مطابق با پیمانی بین‌المللی، در دریای سیاه مانده‌اند.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هفته گذشته اعلام کرد کشتی‌های آمریکایی «چندین بار» بیشتر از 21 روز در این آب‌ها مانده‌اند که این مسئله، کنوانسیون مونترو سال 1936 را نقض می‌کند.
خبرگزاری دولتی ریانووستی به نقل از لاوروف اعلام کرد: «ما این مسئله را به اطلاع طرف آمریکایی و البته ترکیه که کشور میزبان این تنگه است، رساندیم».
این در حالی است که وزارت امور خارجه ترکیه با رد پافشاری روسیه بر این کنوانسیون، آن را «عجیب» توصیف کرد.
این پیمان، مدت ماندن ناوهای جنگی کشورهایی را که با دریای سیاه هم‌مرز نیستند، محدود می‌کند.
یک دیپلمات روس روز جمعه به وزارت امور خارجه ترکیه دعوت شد تا در جریان دیدگاه‌های این کشور در خصوص این مسئله قرار گیرد.
براساس گزارش رسانه‌های روسیه، کشتی «یو اس اس تیلور» به این بهانه که به تعمیراتی در بندر سامسون ترکیه نیاز دارد، مدت بسیار طولانی در آب‌های دریای سیاه ماند.
خبرگزاری دولتی ایتارتاس گزارش داد یک کشتی دیگر آمریکایی یعنی ناوشکن «یو اس اس تراکستون» ماه گذشته برای شرکت در رزمایش‌های دریایی از بنادر رومانی و بلغارستان بازدید کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار