12 کشوری که تلاش می‌کنند تسلیحات هسته‌ای را در جهان برچینند، روز شنبه در پایان نشستی در هیروشیما با انتقاد از برنامه اتمی کره شمالی، اعلام کردند این برنامه، ثبات جهانی را به خطر می‌اندازد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، 12 کشوری که تلاش می‌کنند تسلیحات هسته‌ای را در جهان برچینند، روز شنبه در پایان نشستی در هیروشیما با انتقاد از برنامه اتمی کره شمالی، اعلام کردند این برنامه، ثبات جهانی را به خطر می‌اندازد.

 گروه موسوم به "ابتکار خلع‌ سلاح و منع اشاعه" از برنامه موشکی و هسته‌ای کره شمالی انتقاد کرد و از این کشور منزوی خواست بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بپذیرد و مجددا به پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی) بپیوندد.

این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما برنامه‌ موشک‌های بالستیک و برنامه هسته‌ای کره شمالی که ان پی تی و رژیم جهانی منع اشاعه را تضعیف می‌کند و تهدیدی بزرگ برای صلح و ثبات جهانی و منطقه‌ به وجود می‌آورد، قویا محکوم می‌کنیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما قویا از کره شمالی می‌خواهیم همه تسلیحات هسته‌ای و طرح‌های هسته‌ای فعلی خود را کنار بگذارد و مجددا به توافقنامه پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ان پی تی عمل کند.

این گروه که در سال 2010 تشکیل شد، متشکل از استرالیا، کانادا، شیلی، آلمان، ژاپن، مکزیک، هلند، نیجریه، فیلیپین، لهستان، ترکیه و امارات عربی متحده است.

این گروه همچنین از سران کشورهای مجهز به تسلیحات هسته‌ای خواست از هیروشیما و ناگازاکی (دو شهر ژاپن که در بمباران اتمی توسط آمریکا در جنگ جهانی دوم ویران شد) بازدید کنند تا با چشمان خود شاهد تبعات باشند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار