به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، "محمد الموسی" کارشناس امور حقوق بین الملل از امان در گفتگو با شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی در پاسخ به اینکه آیا کشور میزبان می تواند نماینده یک کشور دیگر را از طریق ندادن اجازه ورود به آن رد کند، گفت : نه در واقع ، کشوری که میزبان یک سازمان بین المللی است، نمی تواند دست به چنین کاری بزند. در این خصوص همواره توافقنامه ی بین سازمان های بین المللی و کشور میزبان امضا می شود. درباره این موضوعی که رخ داده است توافقنامه ای در سال 1947 بین آمریکا و سازمان ملل متحد امضا شده است که بر اساس بخش پانزدهم به روشنی آمریکا بدون درنظر گرفتن روابط خود با کشوری که نماینده خود را معرفی می کند، ملزم به صدور روادید است و در این حال آمریکا نیز پذیرفته که باید همه امتیازهای مشخص شده را به اعضای هیئت های دیپلماتیک و نمایندگان دائم کشورها در سازمان ملل متحد ارائه کند. برای همین درباره این رفتار واشنگتن می توان گفت که نقض پایبندی آمریکا به توافقنامه سال 1947 به عنوان یک کشور میزبان به شمار می آید.
مجری بی بی سی عربی گفت : ایران گفته است از طریق مسیرهای قانونی در سازمان ملل متحد با این تصمیم آمریکا مقابله خواهد کرد ، اقدامات عملی که ایران می تواند اتخاذ کند چیست، آیا تهران می تواند این موضع آمریکا را تغییر دهد؟
دکتر محمد الموسی گفت : در این خصوص چند راه وجود دارد ، راه اول این است که ایران می تواند این موضوع را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح و درخواست رای مشورتی کند. درباره مسئولیت آمریکا در این موضوع نیز ایران می تواند این درخواست را به دیوان عدالت بین المللی ارجاع دهد و صدور رای مشورتی را درخواست کند. تهران همچنین می تواند از آنچه در گذشته درباره یاسر عرفات رخ داد استفاده کند. در کنگره آمریکا قانونی به تصویب رسیده بود که به نماینده سازمان آزادی بخش فلسطین اجازه دریافت روادید را نمی داد و در نهایت این مسئله با انتقال نشستهای مجمع عمومی به ژنو حل شد. ما در حال حاضر برابر موضوع متفاوتی قرار گرفته ایم چرا که مسئله امروز مربوط به نماینده دائم یک کشور است و فکر می کنم ایران این موضوع را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح خواهد کرد و شاید رای مشورتی درخواست کند.
مجری بی بی سی عربی پرسید: توجیهات آمریکا برای اتخاذ این اقدام این است که می گوید ابوطالبی با حمله ای که به سفارت آمریکا در تهران در سال هفتاد و نه رخ داد مرتبط است ، آیا این توجیهات از نظر حقوقی برای اینکه روادید به این شخص ندهد،کافی است؟
الموسی گفت : نه ، باید بین این دو موضوع تفاوت قائل شد ، آمریکا اگر اتهام های مشخصی وارد کند می تواند از ورود به ایالتهای مختلف و خاک خود به دلایل امنیتی جلوگیری کند، اما زمانی که این شخص نماینده دیپلماتیک باشد، این حق را ندارد که به طور مشخص از ورود او به منطقه سازمان ملل متحد و مقر آن جلوگیری کند. بین ارائه روادید عادی برای ورود به خاک آمریکا و روادید ورود به نماینده دیپلماتیکی که در چارچوب سازمان ملل متحد فعالیت می کند، باید تفاوت قائل شد. برای همین می توانیم بگوییم این توجیهات آمریکا قابل قبول نیست. همچنین باید یادآور شوم که روسای برخی کشورها مانند، فیدل کاسترو که اختلافات زیادی با واشنگتن داشتند، وارد آمریکا شدند و واشنگتن نتوانست از ارائه روادید به وی خودداری کند، چراکه نماینده کشوری بود که در فعالیت های سازمان ملل متحد شرکت داشت. برای همین توجیهات آمریکا در این خصوص و جلوگیری از ورود او به عنوان نماینده در سازمان ملل متحد بر اساس حقوق بین الملل هیچ پایه و اساسی ندارد.
مجری پرسید : چرا آمریکا به این اقدام متوسل شد؟ آیا تنها جنبه اعتراض دارد و می خواهد چهره این شخص را نشان دهد یا اینکه عملا برای این ادعای خود توجیه قانونی هم دارد؟
کارشناس عرب پاسخ داد : این اقدام آمریکا در چارچوب سیستم حقوقی این کشور صورت می گیرد ، گاهی اوقات در چارچوب سیستم حقوقی آمریکا قوانینی تصویب می شود که این کشور به خوبی می داند شاید این قوانین با تعهدات بین المللی هماهنگی نداشته باشد، اما این مسئله روشن است که جایگاه حقوق بین الملل در سیستم حقوقی آمریکا همانند دیگر کشورها نیست. آنها در سیستم حقوقی خود تعریف ویژه ای از حقوق بین الملل دارند و در واقع این درک ویژه آمریکا از حقوق بین الملل و سیستم حقوقی آن است، که گاهی اوقات اشکالاتی به وجود می آورد. اما من پیش بینی می کنم آمریکا مسئله را ادامه ندهد، چراکه آنها می دانند شاید این موضوع مسئولیت بین المللی متوجه واشنگتن کند.
انتهای پیام/