خواص درمانی میوه‌ها و سبزیجات بر سلامت بدن انکار ناپذیر است، اما برخی رنگدانه‌ها در میوه‌‌ها اثری باور نکردنی بر سلامت یکی از اعضای بدن به نام چشم می‌گذارند.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛ پژوهشگران برای حفظ سلامت چشم‌ها مصرف برخی از انواع سبزیجات را توصیه می‌نمایند.

گفتنی است، از جمله این سبزی‌ها، سبزی‌های با رنگدانه‌ی زرد می‌باشند که دارای ترکیبات خاص مانند بتا، لوتئین و zeaxanthin می‌باشند که نقش محافظتی برای چشم دارند، به ویژه اثر محافظتی خاصی در خصوص ابتلا به بیماری "آب مروارید" دارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، ترکیب خاص منحصر به فرد دیگری در میوه‌های زرد به نام بتاکاروتن وجود دارد که می‌تواند سبب محافظت چشم از ابتلا به بیماری‌های مختلف و همینطور بروز پیر چشمی شود.
از جمله این میوه‌های محافظت کننده چشم می‌توان میوه‌هایی مانند هویج، کلم پیچ، شلغم تازه، کدو، نخود سبز، کلم بروکلی، توت، ذغال اخته، کرفس و نعناع را نام برد.

در کنار میوه‌ها، برخی دیگر از مواد پروتئینی مانند زرده‌ی تخم مرغ و همینطور خوردن ماهی نیز می‌تواند سبب محافظت از "غشای سلولی چشم‌ها" و افزایش سلامت آن‌ها شود.

این میوه‌ها بهتر است به صورت خام مصرف شوند، اما می‌توان در صورت تمایل آن‌ها را به صورت بخار پز و یا نیمه سرخ شده با میزان کم روغن زیتون در حرارت پایین نیز مصرف نمود.

این نوع روش پخت به آنتی اکسیدان‌های موجود در این میوه‌ها آسیب وارد نمی‌کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: چشم ، آب مروارید ، پیرچشمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار