نوش‌آبادی گفت: هفته آینده هیاتی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ژنو خواهند رفت و ما به زودی به "کنوانسیون روم" ملحق می‌شویم.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، حاضر در نشست مطبوعاتی چهارمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط که در شورای فرهنگ عمومی وزارت ارشاد برگزار شد، حسین نوش آبادی معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز لادن حیدری مدیر کل امور حقوقی و مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حاضر شدند تا در خصوص این همایش با خبرنگاران گفتگو کنند.

در ادامه این نشست حسین نوش‌آبادی ضمن تبریک سال نو به اصحاب رسانه و مطبوعات گفت: به نظر می‌آید که امسال با توجه به سال اقتصاد و فرهنگ و با شعار عزم ملی و مدیریت جهادی اهداف خود را به گونه‌ای دیگر پیش ببریم و وظیفه نمایندگان خبری در این حوزه سنگین‌تر شده است.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگ سهم قابل توجهی را برای رسانه‌ها قائل هستیم و شما باید بسترساز حرکت فرهنگی باشید و زمینه پیشرفت و توسعه کشور در این حوزه را گسترش دهید.

نو‌ش‌آبادی تصریح کرد: ما معتقدیم که مطبوعات و رسانه‌ها رکن چهارم دموکراسی محسوب می‌شوند و برای اینکه در سال 93 بتوانیم در حوزه فرهنگ و اقتصاد موفق شویم نیاز به کار فرهنگی و عزم ملی و مدیریت جهادی داریم ، معتقدم کارهای بزرگ با انسان‌های بزرگ به نتیجه خواهد رسید و اصحاب قلم سهم ارزشمندی را در این راستا خواهند داشت.

وی با اشاره به هیئتی که در هفته آینده به ژنو خواهند رفت گفت: هفته آینده هیئتی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ژنو خواهند رفت و ما به زودی به کنوانسیون برن ملحق می‌شویم.

نوش‌آبادی ضمن ابراز امیدواری از فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امیدورام "وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی" که جزئی از فرهنگ کشور به حساب می‌آید، خود متولی فرهنگ باشد و در کنار آن باید تمامی نهادها و دستگاه‌های دولتی در حوزه‌های علمی و اجتماعی فعال می‌شوند.

وی ادامه داد: از جمله این دستگاه‌ها وزارت آموزش عالی و مراکز دولتی و غیردولتی همه موظف به حرکتی جدی در عرصه فرهنگ هستند تا امسال سالی پربار برای فرهنگ کشورمان در مسیر حرکت سبز زندگی ایرانی - اسلامی باشد.

نوش‌آبادی با اشاره به وظیفه جامعه خبری تصریح کرد: معتقدم جامعه خبرنگاران و اصحاب مطبوعات می‌تواند در معرفی سبک زندگی ایرانی – اسلامی نقش بارز و فعالی را ایفا کنند و گسترش آن در گرو تلاش مطبوعات است و ما معتقدیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای موفق شدن اصحاب رسانه باید آنها را به لحاظ مادی و معنوی تامین کنند.

معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آزادی بیان مطبوعات گفت: در نشر فرهنگی ایرانی – اسلامی و طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نشریات در بیان مطالب آزاد هستند ولی باید طبق  قوانین اسلامی پیش روند تا خدایی نکرده حرکت آنها در تضاد با چهارچوب قوانین ما نباشد و آسیبی به حقوق مردم وارد نشود.

*آزادی بیان مطبوعات

نوش‌آبادی ادامه داد: شما اصحاب رسانه صدای مردم هستید و از طرفی باید در تبلیغ ارزش‌های نظام تلاش کنید چرا که دسترسی به اطلاعات آزاد یک حق عمومی و بنیادی بشری است که در اسناد بین‌المللی نیز به آن پرداخته شده و هر شهروندی حق دارد از طریق رسانه به درست‌ترین اخبار جهانی دست‌ یابد و شما عزیزان که در عرصه خبرنگاری فعال هستید باید نیز به لحاظ اقتصادی تامین باشید.

*مرتفع شدن مشکلات اقتصادی خبرنگاران

وی اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نهایت سعی خود را در خصوص مرتفع شدن مشکلات اقتصادی سایت‌ها می‌کنند تا فعالان این عرصه بیش از پیش بتوانند با توجه به شعار سال اهداف نظام را پیش برند.

*6 اردیبهشت ماه در تالار وحدت

نوش‌آبادی با اشاره به روز جهانی کتاب و مالکیت فکری گفت: 6 اردیبهشت ماه که روز جهانی کتاب و مالکیت فکری است، چهارمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی و هنری برگزار خواهد شد و شعار امسال ما با توجه به رویکرد سازمانهای جمعی عزم ملی خواهد بود و این فرصت بهترین زمان برای حرکت مولفان برای رسیدن به حقوق معنوی و مادی آنها است.

وی ادامه داد: حق مالکیت معنوی کمتر در جامعه شناخته شده است و اگر این حق توسعه یابد یک گام جدی در جهت توسعه کشور به لحاظ فرهنگی برداشته‌ایم و زمانی یک هدف خوب معنوی گسترش پیدا می‌کند که به درستی از آن دفاع شده تا غفلت‌ها جبران شود.

نوش‌آبادی ابراز داشت: با برگزاری این گونه جلسات می‌خواهیم بستر فرهنگی را تقویت کنیم، چرا که ایران کشوری رو به رشد بوده و صاحبان فرهنگی همیشه نگران حرکت کند فرهنگی در کشور هستند، بنابراین تمام مسئولان و قوای کشور مسئولیت دارند تا به یاری خالقان فرهنگی و هنری بیایند.

وی تصریح کرد: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که عضو دولت هستیم، باید از حقوق مالکیت و معنوی کشورمان تلاش کنیم و جامعه نیز باید نسبت به این حق آگاهی بیشتری پیدا کند و برای ترویج این حقوق اصحاب رسانه باید تلاش بیشتری کنند. ما از کمک همه دستگاه‌های ذی‌نقش بهره‌مند خواهیم شد تا بستر رشد در حوزه فرهنگ، هنر و ادب بیشتر شود و این امر زمانی در جامعه گسترش خواهد یافت که از حق اصحاب رسانه دفاع شود.

نوش‌آبادی درباره حمایت از خالقان آثار هنری و ادبی گفت: با حمایت از خالقان اثر هنری، ادبی و علمی می‌توانیم شاهد خلاقیت در جامعه ایرانی – اسلامی خود باشیم و تاکنون سه همایش در این راستا برگزار شده است و امیدواریم در چهارمین همایش ملی حقوق مالکیت، ادبی، هنری و حقوق مرتبط اتفاقات شایان توجهی بیافتد.

وی با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید تصریح کرد: زمان زیادی از روی کار آمدن دولت جدید نمی‌گذرد و ما توانستیم در این حوزه با شعارها و رویکردهای متفاوتی گام‌های مثبتی در این راستا برداریم و 6 اردیبهشت هم شاهد رویداد بزرگ علمی و فرهنگی با حضور شما خواهیم بود و لایحه‌ای در این حوزه تدوین شده که ما در راستای آن توانسته‌ایم 160 جلسه را برگزار کنیم، امیدواریم لایحه جامعه حقوق مالکیت ادبی – هنری که به مجلس رفته تصویب شود.

نوش‌آبادی با اشاره به آثار رسیده به این همایش گفت: 6 هزار اثر فرهنگی را به ثبت رسانده‌ایم که در این حوزه ایجاد بسترهای اجرایی و قانون دفاع از حقوق مالکیت و ایجاد فرهنگ بومی و اسلامی و نیز بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی از دیگر اهداف چهارمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی هنری  است.

*بسیاری از مؤلفان با حقوق خود آشنا نیستند


بنابراین گزارش؛ لادن حیدری مدیر کل امور حقوقی و مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: چهارمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی هنری در 6 اردیبهشت ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود که یکی از مهم‌ترین هدف ما فرهنگ سازی در این حوزه است.

وی ادامه داد: بسیاری از مؤلفان با حقوق خودشان آشنا نیستند و گاه تمام حقوق خود را برای همیشه واگذار می‌کنند، هدف دیگر ما آشنا کردن مردم با  حقوق مؤلفان است.

وی‌ گفت: امسال  مدیریت ما سازمان مدیریت جمعی است و آنها وابستگی به دولت ندارند ولی زیر نظر دولت فعالیت می‌کنند که با تشکیل این مؤسسه‌ها حقوق پدید آورندگان نیز در نظر گرفته می‌شود.

حیدری تصریح کرد: نظام جامع حقوق فکری به زودی به تصویب می‌رسد تا گام بزرگی در خصوص حق مولف برداشته شود. برای این همایش فراخوانی داده شده که در آن دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها شرکت کنند و به زودی معاون دبیر کل سازمان جهانی مالکیت فکری به کشور ما خواهد آمد.

در گذشته "کلارک" به ایران سفر کرد و در چهارمین همایش همه‌ی ما شاهد حضور مقامات عالی کشور هستیم.

* پاسخ نوش آبادی به سوال خبرنگاران

نوش آبادی در پاسخ به این سوال که بسیاری از آثار مولفان بدون در نظر گرفتن حقوقی دانلود می‌شود، گفت: به زودی لایحه‌ای تصویب می‌شود که در آن قانون مالکیت حقوق ادبی و هنری در نظر گرفته خواهد شد تا از آثار مولفان در فضای مجازی سوء استفاده نشود.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر فایده‌ی برگزاری این همایش تصریح کرد: هدف از برگزاری این همایش‌ها یک اطلاع رسانی و آگاهی بخشی کلی به جامعه است تا بستر اجرای قانون فراهم شود و به دنبال آن فضایی برای خالقان اثر به وجود آید.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود متولی دفاع از حقوق مالکیت ادبی و هنری است که در سال 65 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و پیوستن ما به کنوانسیون برن از دیگر گام‌های بزرگ این همایش خواهد بود.

نوش آبادی در پاسخ به این سوال که پیوستن به کنوانسیون برن چه نتایجی برای ما به ارمغان خواهد داشت، اظهار داشت: با پیوستن به کنوانسیون برن در واقع ما به سازمان تجارت جهانی پیوسته‌ایم که این خود بسیاری از مشکلات را مرتفع می‌کند.

*بند مجازات حبس برای روزنامه‌ نگاران

وی در پاسخ به این سوال که چه لایحه‌ای برای نبود مجازات روزنامه نگاران تصویب شده، گفت: در دولت لایحه‌ای تنظیم شده تا به این مسئله رسیدگی شود. این لایحه در حال تدوین بوده و ما سعی می‌کنیم امسال پیش نویس نهایی آن را کامل کنیم.

نوش آبادی در پاسخ به این سوال که چرا ناشران آثار تجسمی به حقوقشان نمی‌رسند گفت: قراردادی فی مابین این ناشران با دولت بسته نشده است و ما در این مسئله پیگیری‌های خود را انجام خواهیم داد و از حقوق آن‌ها حمایت خواهیم کرد.

وی با اشاره به حق کپی رایت و جلساتی که در ژنو برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: جلساتی که در ژنو برگزار خواهد شد، به طور دوره‌ای و روتین و با برنامه‌هایی از پیش تعیین شده است و در اجلاسی که در پیش رو داریم، همه‌ی کارشناسان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه دستگاه‌های متولی آرشیو مربوطه را بررسی می‌کنند.


انتهای پیام/

برچسب ها: فرهنگ ، ژنو ، کنوانسیون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
اسدالله باقركاظمي
۰۰:۱۵ ۲۷ فروردين ۱۳۹۳
با سلام من با قانون كپي رايت موافقم و نبايد عده اي سودجو سرمايه ديگران را به يغما ببرند .
آخرین اخبار