جانشین فرمانده کل ارتش گفت: روحیه نابغه پروری و نیز توجه به حوائج مردمی خصوصیتی از مدیریت جهادی شهید صیاد شیرازی بود.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران ؛امیرسرتیپ سیدعبدالرحیم موسوی جانشین فرمانده کل ارتش در آیین بزرگداشت پانزدهمین سالگشت عروج امیر سرافراز ارتش اسلام شهید سپهبد علی صیاد شیرازی که با حضور خانوده معظم شهدا و جمعی از مسئولان ارتش در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد ،اظهار داشت: در مورد شهید صیاد شیرازی یک سوال به ذهن همه می رسد و در اکثر سخنرانی ها و خاطره ها و بیاناتی که در مجالس ایشان یا مصاحبه ها می شنویم رمز و راز این محبت در قلب های آحاد مردم از شهید صیاد شیرازی است که رمز و راز این ماندگاری و جاودانگی چیست؟
 
وی افزود: ما شهیدان بزرگی داشته ایم که این ملت قدرشناس برای همه آن ها قدرشناسی می کنند، ما شهید صیاد شیرازی یک چیز دیگر و یک جور دیگری است.
 
امیر موسوی تصریح کرد: آن مراسمی که در تشییع پیکر این شهید در یک روز غیرتعطیل و بین هفته بدون پیش بینی های معمول انجام شد و تاریخی و به یاد ماندنی بود به عنوان یک نقطه روشن نورانی باقی مانده که در نوع خود بی نظیر بود و آن چه صاحب نظران می گویند فقط بعد از تشییع پیکر مطهر حضرت امام خمینی(ره) چنین مراسم باشکوهی دیده شده است .

جانشین فرمانده کل ارتش افزود: امروز که 15 سال از آن روز تلخ گذشته هنوز می بینیم صدها مسجد و پایگاه و مراکز فرهنگی و محافل و جمع هایی در سراسر ایران در این ایام به یاد "شهید صیاد شیرازی" برنامه بزرگداشت برگزار می کنند که از تعداد دعوت هایی که از تهران و شهرستان ها از خودم می شود وقتی آن را تعمیم می دهم به عدد صدها می رسیم که تقریبا اکثر آن ها خودجوش و مردمی است.
 
وی اظهار داشت: وقتی متولیان این مراسم را می بینیم فقط عشق به اخلاق و رفتار شهید صیاد آن ها را برانگیخته است.  
 
امیرموسوی تصریح کرد: سه سال پیش در یکی از استان های دور افتاده که ظاهرا نباید هیچ دستگاه رسمی اطلاع رسانی که در شهرهای بزرگ استان های مرزی وجود دارد در یک روستای دور افتاده وجود داشته باشد یک مدرسه ای به نام شهید صیاد شیرازی دیدم که برایمان بسیار جالب بود.
 
وی افزود: این غیر از آن نیست که محبت خالصانه مردم آن جا یا متولیان آموزش و پرورش همین قسمت به این شهید بزرگوار وجود داشته و این اتفاق در جای جای ایران اسلامی وجود داشته است.  
 
جانشین فرمانده کل ارتش اظهار داشت: معمولا پاسخ این سوال رمز و راز ماندگاری و محبت به شهید صیاد راه ها و درهای بسیاری به سوی سعادت و رستگاری برای جوانان وجود دارد و آن تدین و تشرع و ولایت مداری و خصوصیات اخلاقی و به ویژه اخلاص این شهید بزرگوار است.
 
وی افزود: نور این خصوصیات اخلاقی شهید صیاد آنقدر درخشنده است که بعضی خصوصیات برجسته ایشان را تحت الشعاع خود قرار داده از جمله خصوصیات مدیریتی و فرماندهی شهید صیاد که به خصوص در سال جاری و ان شالله تا روزی که لازم باشد و بحث مدیریت جهادی توسط مقام معظم مطرح شده تفحص و دقت در این خصوصیات ویژه مدیریت و فرماندهی شهید صیاد شیرازی که الگو و نمونه بارز مدیریت جهادی بود بسیار لازم و شناخت آن ها بسیار ضروری است.  
 
امیر موسوی گفت: همه خوب می دانید که" شهید صیاد" فرماندهی عملیات های بزرگ دوران دفاع مقدس از جمله طریق القدس، آزادسازی بستان، عملیات های فتح المبین، الی بیت المقدس،آزادسازی خرمشهر عزیز، عملیات مرصاد و قبل از شروع دوران جنگ عملیات مقابله با گروهک ها در شمال غرب کشور را به عهده داشت.  
 
وی افزود: این فرماندهی نه فقط فرماندهی زمان عملیات ،بلکه بخش عمده از مدیریت و فرماندهی قبل و بعد از آن مدت تعیین شده برای عملیات بود و فرماندهی همه این بخش ها از جمله انتخاب محل برای عملیات که بسیار مهم است، طراحی عملیات، تهیه ها و آمادگی ها و انتخاب یگان های عمل کننده و پای کار آوردن آن ها و هدایت و نگه داری اهدافی که تامین یا تصرف شده به عهده شخص شهید صیاد شیرازی قرار داشت. 
 
وی افزود: بزرگترها و پیشکسوتهایی که در عملیات ها حضور داشتند و در این مجلس حاضرند؛ می دانند که بسیاری ارتش بعثی را ارتش پاتک می دانستند اگر چه شکستن خطوط و خاکریزها مشکل است اما نگه داشتن آن ها مشکل تر است لذا فرماندهی و مدیریت در این شرایط بسیار مشکل و پیچیده است.
 
جانشین فرمانده کل ارتش تصریح کرد: انگیزه قوی وصف ناشدنی در میان رزمندگان وجود دارد که خطوط را بشکنند و به اهداف دست یابند اما نگه داشتن آن ها مهمتر بوده است.
 
وی افزود: امروز شهید صیاد شیرازی به عنوان موفق ترین و پرافتخارترین فرمانده دوران دفاع مقدس شناخته شده که به جز از یک مدیر جهادی و فرماندهی که مدیریت جهادی داشت برنمی آمد و برنخواهد آمد.
 
امیرموسوی اظهار داشت: من 14 خصوصیت مدیریت و فرماندهی شهید صیاد را به عنوان خصوصیات مدیریت جهادی که ضرورت و لازمه امروز ما برای مدیریت در کشور و مسئولیت های سنگینی است که جوانان در آینده به عهده می گیرند ؛می خواستم شرح بدهم اما فرصت اندک است و در این مراسم برنامه های بسیار خوبی شاهد بودیم لذا فقط به یکی دو مورد اکتفا می کنم.
 
جانشین فرمانده کل ارتش تصریح کرد: در مدیریت شهید صیاد شیرازی رعایت سهم دقت و توکل به خدا و بی اعتنایی به امور مادی را با هم می بینیم آیا با همه آن امکاناتی که می توانیم پای کار بیاوریم موفقیتی شامل حال ما خواهد شد قطعا خیر اگر بخواهیم مدیریت و فرماندهی را یک امری بدانیم که هر آن چه از هر طرف می شنویم مورد ملاحظه قرار دهیم ما را به موفقیت می رساند قطعا خیر، و این که همه آن چه که داریم پای کار بیاوریم بدون توکل قوی و این که از خداوند متعال بخواهیم چشم دشمنان را کور کند و نقاط قوت ما را به دشمن برساند و نقاط ضعف را از ما دور کند ممکن است قطعا خیر.
 
وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شهید صیاد شیرازی از همان ابتدا در" پایگاه صلوات آباد" 20کیلومتری سنندج برای مقابله با ضد انقلاب تا روزی که عملیات مرصاد را هدایت کرد در لحظه لحظه فرماندهی خود این دقت و توکل به خدا و بی اعتنایی به امور مادی را داشت.
 
امیرموسوی تصریح کرد: شهید صیاد شیرازی استاد کم نظیر علوم نظامی بود اما به اذن خود اکتفا نمی کرد البته اساتید برجسته را با خود می بردند و در مشاوره از نظر هر کسی استقبال می کرد و این شهید بزرگ روح بلندی داشت.
 
وی افزود: یک بار که برای ادای تکلیف مطلبی را خدمت ایشان نوشتم و اصلا انتظار نداشتم آن را بخواند خوانده بود و درباره آن نظراتی ارائه کرد.
 
جانشین فرمانده کل ارتش اظهار داشت: یکی از صحنه های جالب که شاهدآن بودیم آن بود که جوانی بزرگوار از برجستگان دوران دفاع مقدس نقشه وضعیت عملیات را برای او توضیح می داد و ایشان گوش می دهد و آن جوان گفته بود که هیچ یک از فرماندهان حاضر نیست حرف مرا گوش کند اما شهید صیاد گفته بود من خودم می آیم و بعد همه فرماندهان می آیند و گوش می دهند.  
 
وی افزود: این روحیه نابغه پروری از کسی بود که خودش از نابغه های کشور و نظام ماست و همه این جوانان را پای کار می آورد و استفاده می کرد.  
 
وی گفت: طراحی ها با دقت تمام و ده ها دفترچه یادداشت با ریز جزییات که تمام اتفاقات را نوشته و چه دقت و ریزبینی برای انجام ماموریت ها داشته از جمله خصوصیات شهید صیاد شیرازی است.
 
وی افزود: شهید صیاد شیرازی هیچ گاه به ملامت سرزنش کنندگان اعتنایی نمی کرد و این بی اعتنایی از خصوصیات ویژه او بود.  
 
جانشین فرمانده کل ارتش در پایان با اشاره به خاطره ای از سلوک مدیریتی شهید صیاد شیرازی تصریح کرد: 19 فروردین 78 در مشهد به من زنگ زد و گفت لباس شخصی بپوش و به فلکه امام خمینی(ره) بیا قرار ما ساعت 12 و 30 بود و خودش رانندگی می کردو آمد و گفت برویم مسجد ملا حیدر و برویم پشت سر حاج آقا مروارید نماز بخوانیم.
 
وی افزود: جوانی 21، 22 ساله دور صف نماز می چرخید و پس از پایان نماز جلوی شهید صیاد شیرازی نشست و گویا شکایتی یا گزارشی یا درخواستی داشت شهید صیاد شیرازی هم که گویی هیچ کاری ندارد جز این که حرف این جوان و حوائج مردمی را برآورده کند ،در حالی که برای عیادت مادر خود شهید صیاد که به شدت مریض بود و در بیمارستان بستری شده بود و از اهداف مسافرت شهید صیاد به مشهد بود. شهید صیاد شیرازی با این جوان آنقدر صحبت کرد تا این که ما ماندیم و خادم مسجد که آمد و گفت نماز تمام شده و شهید صیاد لبخندی زد که گویی دیگر وقت ما تام شده است.
وی خاطر نشان کرد:این خصوصیتی از یک مدیر جهادی است که باید به حوائج مردمی توجه کرد.
 
انتهای پیام /
برچسب ها: شهید ، صیاد ، شیرازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار