مدیران عالی حوزه فرهنگی کشور عراق خواستار همکاری مشترک با ایران در زمینه تهیه پرونده ثبت جهانی همچون قبرستان وادی‌السلام هستند.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران ،محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی در مراسم امضاء تفاهم نامه همکاری بین ستاد بازسازی "عتبات عالیات" کشور و "سازمان میراث‌فرهنگی"، صنایع‌دستی و گردشگری که عصر امروز در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد گفت: مدیران عالی حوزه فرهنگی کشور عراق خواستار همکاری مشترک در زمینه تهیه پرونده ثبت جهانی قبرستان وادی‌السلام هستند.

محمدحسن طالبیان افزود: کارشناسان میراث فرهنگی ایران از هیچ گونه همکاری در این زمینه دریغ نخواهد کرد.

محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول تاریخی سازمان میراث فرهنگی در ادامه این مراسم گفت: تهدیدی که برای آثار تاریخی در "عتبات عالیات" وجود دارد مربوط به بازسازی غلط و برداشتن آثار ایرانی از اماکن مقدس است.

وی افزود: برای اینکه تهدیدها را به حداقل برسانیم باید مستندات قوی همچون چاپ بروشور با متن‌های قوی با سه زبان عربی، فارسی و انگلیسی و فیلم‌های مستند از این اماکن تهیه کنیم تا این مستندات در شبکه‌های معتبر جهانی پخش شود.

کارگر تصریح کرد: این اقدامات موجب می‌شود همواره مستندات موجود در آرشیوها به عنوان یک مرجع باقی بماند.

مدیرکل امور موزه‌ها اظهار داشت: باید از این پس سهم و نظارت ایران بر روی هرگونه تغییرات در آثار موجود درعتبات عالیات به عنوان میراث مشترک دینی در نظر گرفته شود.

وی افزود: باید موزه ای برای کتیبه های ایرانی و کاشی های شکسته که بر روی بناها نمی تواند نصب شود راه اندازی و نشان فرهنگ ایرانی در موزه قرار گیرد.


انتهای پیام/

برچسب ها: میراث ، فرهنگی ، قبرستان ، حوزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار