ابراهیم حاتمیکیا اظهار داشت: من اهل اینقدر صحبت کردن نیستم ولی وضعیت موجود و اصرار دوستان باعث شده است که من حرفهایی را بزنم که فحشهایی را هم در رسانهها داشته است.
کارگردان فیلم سینمایی «چ» گفت: یادم هست که هشت سال پیش بود که سفری به کرمان داشتم و صحبتهایی خصوصی را در یک جمع معدود بیان کردم و فکر نمیکردم از این جمع 8نفری حرفهای من به بیرون برود اما وقتی به تهران رسیدم دیدم که حرفهای من تیتر روزنامهها شده است و یادم است انتقادی را که من به مرحوم ایرج قادری داشتم در روزنامههای آن روز منعکس کردند.
کارگردان فیلم «چ» اضافه کرد: من خیلی دوست ندارم که در سایتها دیده شوم ولی وقتی میبینم که کاری نمیشود چارهای ندارم و باید این فضا را حفظ کرد و این حرفها را باید گفت که ما از کجا آمدهایم و برای چه آمدهایم و چه میخواهیم بگوییم و اینکه چه میخواهیم بگوییم همان چیزی است که برای بچه های هنرجوی سینما مهم است.
وی با اشاره به نقدهایی که راجع به فیلم «چ» شده است، گفت: در این نقدها کمتر دیدم که بهزبان دلسوزانه ارزشی حرف بزنند و بیشتر بر تکنیک تکیه میکنند که هم بهخاطر درگیر شدن با ظرف موضوع است که البته در جای خود اهمیت دارد ولی اینکه برای چه آمدهایم مهم است که باید در نقدها آن را در نظر گرفت.
حاتمیکیا افزود: من البته به بچههایی که تازه وارد این فضا میشوند حق میدهم، چون زمانی که من وارد فضای سینما شدم زمان جنگ بود و صراحتاً جای ما معلوم بود و فضای ما بهنظر آسانتر میآمد. اما حضور بچهها در این دوره در حوزه سینما مانند حضور بچهها در روایت فتح در دوره پس از جنگی است که آقامرتضی وارد آن فضا شد و تا حدی سراغ بچههایی که در جنگ بودند رفت و مستندهای خوبی ساخته شد. اما بعد از یک دورهای یک غم نوستالژیک ما را گرفت و دیگر انگار به آینده و حال فکر نمیکنیم و یکجور دخمهوار به زمان حال فکر نکردیم.
این کارگردان باسابقهی کشور با اشاره به برنامه روایت فتح در سالهای پس از شهادت سیدمرتضی آوینی گفت: من در جایی به بچههای روایت فتح معترض بودم که باید وارد بحث روز شوند و حرفهای نسل جنگ را با همان شاخصهای زمان خود تعریف کنند. از جاهایی خط قرمزها و ممیزیها مطرح شد و فرود روایت فتح هم شروع شد بهگونهای که الآن اصلاً آن را تعقیب نمیکنم.
حاتمیکیا تصریح کرد: برای هنرجویانی که میخواهند به عرصه سینما ورود کنند کمی سخت است و باید هم اینطور باشد که اگر آسان بود همهکس به این حوزه ورود میکردند. مدرسان عزیزی هم که میخواهند درس بدهند باید جهت را مشخص کنند که هنرجو را برای جشنوارهها تربیت میکنیم یا برای ایران اسلامی خودمان. البته همه اینها به جایی برمیگردد که زیرساختها چگونه شکل میگیرد و آن نسلی که باید از اینجا شکل بگیرد باید پای یکسری حرفها بایستند و از هجمهای که هستند نترسند.
وی ادامه داد: آنچیزی که در سایتهای مختلف دیده میشود اینکه فحش میشنود و آدم با خود میگوید که چقدر منفور شده است و سروصدا و هیاهو هم هست ولی وقتی که به جامعه برمیگردی میبینی این خبرها هم که در این سایتها میبینی نیست.
حاتمیکیا اظهار داشت: دهنمکی کتکخورش در این چیزها ملس است ولی من تازه وارد اینگونه فضا شدم. واقعاً هم اینطور است چون گمراه میکند. این لازم است که ما گمراه نشویم از این جماعت پای مانیتورنشین دست به کیبوردها که هرلحظه نظر میدهند، اینها سپاهشان بزرگ نیست و جنجالهایشان بزرگ به نظر میآید ولی وقتی وارد جامعه میشوی میبینید که اینها در جامعه چندان بزرگ نیستند.
وی افزود: این تشکیلاتی که مربوط به فضای اینترنتی هست شبیه یک خانه تیمی شده است که در ارتباطشان با هم قوی شدهاند و گمان میکنند آنچه فکر میکنند در جامعه هم به این صورت است.
کارگردان فیلم سینمایی "چ" خاطرنشان کرد: واکنشهایی که مردم در انتخاباتی که در ایران رخ داد، نشان میدهند نشان میدهد که خیلی نمیتوان به این شکل سایتها توجه کرد و ما باید حواسمان باشد که خیلی گمراه نشویم و از آنچیزی که باید مصرّ به گفتنش باشیم دست نکشیم.
انتهای پیام/