شما می توانید با دانلود این نرم افزار مشکلات ناشی از بر هم خوردن ریتم شبانه روزی بدن که در اثر پرواز های هوایی انجام می شود را برطرف کنید.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران ؛ یکی از اصلی‌ترین مشکلات کسانی که به صورت دائم به کشورهای دوردست سفر می‌کنند، وفق دادن بدنشان به شرایط زمانی تازه است.
در زمان‌هایی که پروازهای هوایی با سرعت بالا معمول نبود، چنین مشکلی وجود نداشت، اما حالا به یاری هواپیماهای تندرو مسافران خیلی سریع وارد نواحی زمانی متفاوت می‌شوند.
به این مشکل اصطلاحا Jet lag گفته می‌شود. علایم این مشکل ، ناشی از بر هم خوردن ریتم شبانه‌روزی بدن هستند و می‌توانند شامل اختلال خواب، کم شدن توجه و تمرکز، سردرد و تحریک‌پذیری باشند.



پیداست که برای ورزشکاران و کسانی که برای مقاصد کاری و تجاری مرتب سفر می‌کنند، Jet lag می‌تواند بسیار زیان‌آور باشد.
معمولا سفر به سمت شرق، علایم شدیدتری در بردارد، چون بدن عادت ندارد ناگهان ساعت خود را جلو بکشد. اما سفر به سمت غرب، معمولا بهتر تحمل می‌شود. (اگر توجه کرده باشید، در ابتدای بهار زمانی که ساعت رسمی کشور، یک ساعت جلو کشیده می‌شود، تطابق ما دشوارتر است. اما در پاییز ما خیلی راحت با یک ساعت عقب کشیده شدن ساعت، کنار می‌آییم!)



حالا سؤال این است که چگونه می‌شود با Jet lag مقابله کرد. یک راه این است که بدن را به تدریج آموخته کنیم و مثلا با پرهیز از نور در ساعات مشخصی، به آهستگی ساعت درونی بدن خودمان را با ساعت مقصدمان، هماهنگ کنیم. راه دیگر استفاده از قرص ملاتونین است که البته این یکی زیاد توصیه نمی‌شود، به ویژه اگر ورزشکار باشید، این دارو طبق قوانین غیرمجاز است و دوپینگ تشخیص داده می‌شود.
اما به تازگی یک اپلیکیشن جالب برای iOS توسط دو ریاضی‌دان نوشته شده است. این اپلیکیشن Entrain نام دارد و کارش این است که هماهنگ کردن ساعت درونی بدن با ساعت مقصد است.


Entrain ابتدا با سؤالاتی درمی‌یابد که ساعت بدن شما روی چه ساعتی تنظیم شده، بعد مقصد شما را می‌پرسد و در نهایت یک برنامه به شما می‌دهد و از شما می‌خواهد که در ساعات مشخصی میزان نور محیطی پیرامون خود را با شدت‌های مشخصی، تنظیم کنید.





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.