به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران محمد حقانی در جلسه کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان این مطلب گفت:تصمیمات گذشته نشان می دهد همه چیز در خمت اتومبیل قرار گرفته و آدم ها از یاد رفته اند. ولی واقعا در یک شهر قرار نیست خودرو به راحتی ویراژ دهد، بلکه باید آدمها بتوانند در شهر زندگی کنند.
رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر پایتخت در مشترک خود با مدیران سازمان فاضلاب تهران نظر خود را درباره گسترش بیشتر سواره راه ها اینطور بیان کرد: امروزه نیاز مدیریت شهری در تهران، بازگشت به طبیعت این شهر است، حتی با وجود این همه خودرو که در سطح شهر تردد می کنند، بزرگراه های متعد نیز با این روش زندگی هماهنگ نیست و دیگر پاسخ نمی دهد، باید با طبیعت تهران همراه باشیم. این درست است که در سطح تهران کارهای اساسی زیادی انجام شده ولی تصور می کنم برای احیای طبیعت شهر تهران باید تلاش کنیم.
او با انتقاد از توسعه معابر تهران که این روزها از ماشین و موتورسیکلت پر شده است، گفت: متاسفانه هر روز دنبال این هستیم که از عرض جوی ها کم کنیم و جهت روان شدن راهبندانی که هر روز سنگین تر می شود، به عرض خیابانها اضافه کنیم. باید بازگشت به طبیعت تهران را ولو در حد سالانه یک ناحیه، انجام دهیم. چون اگر بتوانیم بخش کوچکی از شهر به اندازه یک ناحیه را در یک سال به دامان طبیعت زیبای تهران برگردانیم، دست کم 100 سال دیگر شهر تهران محل زندگی می شود. در گذشته متاسفانه فقط به دنبال حرکت سریع و راحت ماشین ها در تهران بودیم و این نگاه باعث شد پیاده روهای ما هم به خیابان تبدیل شود.
*باران هایی که شهر را تعطیل می کندحقانی همچنین درباره باران ها و آبهای سطحی تهران گفت:متاسفانه در روزهای بارانی، شهر جای تردد نیست، چون با کوچکترین باران، خیابانها اسیر راهبندان می شود.
رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره مشکلات روزهای بارانی تهران که ریشه در مدیریت شهری دارند، گفت:اگر برای مدیریت آبهای سطحی، شهر را دست میرآبهای قدیم می دادیم بهتر عمل می کردند تا چیزی که الان موجود است. مشخص نیست چرا در تقاطع یک خیابان، حتی یک جوی طراحی نشده که آب نهر مقابل در نهر پایین دست این تقاطع وارد شود. یعنی می شود گفت این شهر مطالعه ندارد و بی حساب و کتاب عمل شده و این مشکل از گذشته تا اکنون وجود دارد.
حقانی درباره رودهای سطح شهر تهران نیز گفت:از ابتدا با پوشاندن روی رودها در سطح شهر مخالف بودم. ولی اکنون می بینیم شهرداری مناطق به راحتی بخشی از نهر و جوی سطح شهر را برای عریض کردن خیابان خها اختصاص می دهند و در کنار آن هم 3 تابلو توقف ممنوع و حمل با جرثقیل می زنند، ولی کسی توجه نمی کند و مسیرهای آبرو در تهران، پارکینگ خودروها شده. وقتی هم می پرسی چرا این کار انجام می شود، جواب منطقی نمی دهند. مثلا وقتی روی نهر بلوار شهرزاد را پوشاندند، از شهرداری منطقه پرسیدم چرا این کار را انجام دادید؟ گفتند چون آب در این قسمت بو می دهد. گفتم چرا جلوی بو گظرفتن آب را نمی گیرید؟ چرا مردم را از دیدن آب محروم می کنید؟
او همچنین پیشنهاد کرد بخشی از بزرگراه های شمالی-جنوبی تهران که در گذشته رودخانه و مسیل بوده، به عبور آب های سطحی اختصاص یابد. به گفته او بزرگراه های امام علی (ع) و یادگار امام در گذشته، نهر و مسیل بوده اند و مدیران شهری بد نیست بخشی از این بزرگراه ها را برای عبور آبهای سطحی اختصاص دهند تا مردم با دیدن آب روان، روحیه تازه ای پیدا کنند.
رویه اشتباه تعطیلی کارها در نوروز امسال شکسته شددر ادامه این نشست، مشکلات انتقال و استفاده از آب های سطحی، مورد بررسی قرار گرفت. اصغر ریاضتی، مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران درباره مشکلات انتقال و دفع فاضلاب در مناطق مختلف شهر توضیح داد.
به گفته مدیران شرکت فاضلاب، نوروز امسال، پس از سالها، یک رویداد استثنایی در زمینه توسعه شبکه فاضلاب اتفاق افتاد، زیرا شهرداری تهران در مناطق مختلف، مجوز کار و حفاری داد.
ریاضتی، مدیرعامل سازمان فاضلاب در این باره گفت:با تعامل مهندس حقانی با شهرداران مناطق، این رویه اشتباه که در روزهای تعطیلات نوروز مجوز کار و حفاری به ما نمی دادند، شکسته شد و به جاست از زحمات او تقدیر شود. استدلال مهندس حقانی هم ساده بود، او به شهرداران مناطق گفت در تعطیلات نوروز، تردد کم است و تهران خلوت تر از سایر روزهاست، برای همین، بهتر می توان کار خدماتی و حفاری انجام داد. ما نیز در روزهای تعطیل نوروز از پنجم فروردین ماه، مجوز حفاری دریافت کردیم و بجاست از این عضو شورای شهر تقدیر شود."
او درباره توسعه حفاری فاضلاب در سال 93 گفت:در سال جاری، 800 کیلومتر به مسیر فاضلاب اضافه خواهیم کرد. منتهی مشکل ما اینجاست که شهرداری مناطق برای توسعه فاضلاب همکاری نمی کنند و حتی مشاهده شده است برخی پیمانکاران شهرداری، شبکه آبهای سطحی را به طرف فاضلاب هدایت می کنند. به طور مثال، این اتفاق در منطقه 11 تهران افتاد و حدود 360 میلیون تومان به شبکه فاضلاب تهران، خسارت وارد شد و هنوز ما درگیر مسایل حقوقی این تخلفات هستیم.
انتهایپیام/