این روزها اتاق جنگ مدرن آمریکا شکل دیگری به خود گرفته است، اتاقی که در آن ساعت‌ها زمان در شهرهای تهران، کابل و بوگوتا را نشان می‌دهد و افرادی که دار این اتاق حضور دارند همگی جوان هستند و درباره اهداف مورد نظر با هم بحث می‌کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری "رویترز" در گزارش خود در این زمینه آورده است: اما نکته در اینجاست که این اتاق جنگ متعلق به پنتاگون نیست، بلکه به وزارت خزانه‌داری آمریکا تعلق دارد، جایی که در آن سلاح‌ها نه پهپاد و موشک کروز، بلکه تحریم‌های اقتصادی است. در روزهای اخیر نیز در این اتاق درباره مسئله تحریم روسیه به دلیل اقدام این کشور در الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک خود تصمیم‌گیری می‌شود.

البته در واقع این تحریم‌ها به نوعی نمادین هستند و بیش از آنکه با هدف آسیب رساندن به اقتصاد روسیه طراحی شوند، به منظور ارسال پیامی به مقامات ارشد این کشور وضع شده‌اند. اکنون واضح نیست که آیا این تحریم‌ها برای فشار بر پوتین به منظور توقف اقدامات مسکو در این زمینه کافی خواهد بود یا خیر.

"سامانتا پاور"، نماینده آمریکا در سازمان ملل چند روز پیش تاکید کرد که واشنگتن آماده اعمال تحریم‌ها علیه روسیه در صورت ادامه اقدامات این کشور در شرق اوکراین است، با توجه به این مسئله به نظر می‌رسد "باراک اوباما" در حال تقویت سیاست "جرج بوش" مبنی بر استفاده روزافزون از تحریم درباره بحران‌های مختلف از جمله مسئله کره شمالی، ایران و سوریه، به جای استفاده از گزینه نظامی است.

به همین دلیل است که دفتر وزارت خزانه‌داری آمریکا تبدیل به خط مقدم جبهه واشنگتن و متحدانش برای مقابله با این بحران‌ها شده است. به طوری که این مرکز و دفاتر مخفی آن نقشی کلیدی در اعمال تحریم‌ها علیه ایران داشتند. واحد تحریم این وزارت‌خانه متشکل از 170 نفر است که دارای قدرت و اختیارات فوق‌العاده‌ای هستند و اختیار ایجاد اخلال در روند انجام معاملات تجاری با دلار را در سطح بین‌المللی دارند.

به گفته برخی کارشناسان این نهاد که نام آن "مرکز کنترل دارایی‌های خارجی " است، هم‌اکنون به یکی از قدرتمندترین نهادهای دولتی آمریکا تبدیل شده است، این در شرایطی است که سیاست تحریم درباره همه کشورها به طور مطلوبی نتیجه‌بخش نبوده است. برای مثال کشور کوبا 54 سال است که تحت تحریک آمریکا قرار دارد، اما سیاست ضد آمریکایی این کشور تغییری نکرده است. 

با وجود این وزارت خزانه‌داری آمریکا در کنار کنگره و اتحادیه اروپا اجازه ابراز تردید درباره احتمال شکست خوردن این سیاست در قبال ایران را نداده‌اند. اکنون نیز به اعتقاد کارشناسان آمریکا در مسیر ایجاد درگیری‌های اقتصادی در دنیا با دو چالش عمده مواجه است. مسئله اول بحث زمان است، زیرا واشنگتن سال‌های زیادی را صرف کرد تا جامعه بین‌المللی را برای اعمال تحریم علیه ایران با خود همراه سازد و اعمال تحریم‌ها نیز چند مرحله به طول انجامید. اکنون نیز در صورت موفقیت مذاکرات هسته‌ای، برداشتن تحریم‌ها روند پیچیده‌تری خواهد داشت. 

از سوی دیگر کارشناسان بر این باورند که در صورت اعمال این تحریم‌ها از سوی آمریکا علیه رقبای خود، دیگر کشورها از جمله چین و روسیه هم می‌توانند همین رویه را در قبال واشنگتن در پیش گیرند. این در شرایطی است که یک چالش مهم دیگر نیز نیاز بسیار به صرف انرژی‌ و وقت فوق‌العاده برای نظارت بر اجرای تحریم‌ها است. 

در بخش پایانی این گزارش آمده است: این مرکز کنترل با بودجه سالیانه 30.9 میلیون دلار تاثیر بسیاری در سیاست‌های آمریکا در قبال رقبای خود برای تنبیه(!)  آنها بدون نیاز به جنگ رودررو دارد و این در حالی است که کارکنان این مرکز به کمبود نیرو و بودجه برای اجرای اقدامات خود اعتراض زیادی داشته‌اند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار