آمریکا به روسیه هشدار داد فعالانه در تدارک تحریم‌های جدید ضد روسیه است و در صورتی که مذاکرات حساس اوکراین با دادن امتیاز از سوی مسکو همراه نباشد، این تحریم‌ها را بر روسیه اعمال خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران خبرگزاری فرانسه در گزارشی به قلم استیون کالینسون نوشت، آمریکا به روسیه هشدار داد فعالانه در تدارک تحریم‌های جدید ضد روسیه است  و در صورتی که مذاکرات حساس اوکراین با دادن امتیاز از سوی مسکو همراه نباشد، این تحریم‌ها را بر روسیه اعمال خواهد کرد.  

مسئولان آمریکایی در محافل خصوصی اعلام کرده‌اند امید کمی به پیشرفت در مذاکرات ژنو میان روسیه، اوکراین، اتحادیه اروپا و واشنگتن دارند. 

آنها همچنین اعلام کردند شدیدترین تحریم‌های در دسترس یعنی تحریم بخش‌های مهم اقتصاد روسیه تنها در صورت حمله نظامی تمام عیار روسیه به اوکراین اجرایی خواهد شد. 

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در همین حال به طور مشخص مسکو را به حمایت فعالانه از شبه نظامیان جدایی طلب در جنوب و شرق اوکراین متهم کرد و ادعا کرد این اقدامات موجب شده است دولت کیف نیروهای نظامی خود را به منطقه اعزام کند. با این حال حضور این نیروها تاثیر کمی داشته است. 

همزمان با سفر جان کری وزیر خارجه آمریکا به ژنو، کاخ سفید اعلام کرد نیازمند نشانه‌های روشن درباره این مسئله است که روسیه تنش‌های شرق اوکراین را کاهش خواهد داد. 

"جی کارنی" سخنگوی کاخ سفید گفت: ما فعالانه در تلاش برای تدارک تحریم‌های جدید هستیم. ما در نشست آتی به دنبال مشاهده نشانه‌هایی درباره این مسئله هستیم که آیا روسیه قصد دارد تنش‌ها را کاهش دهد یا خیر. 

یک مسئول بلندپایه آمریکا که به همراه کری به اروپا سفر کرده است نگفت روسیه باید تمایل خود را به توقف کمک به جدایی طلبان نشان دهد و نیروهای خود را از اوکراین عقب بکشد. 

وی گفت: درباره تحریم‌ها، رییس جمهور موضعی کاملا روشن داشته است اینکه اگر روسیه از فرصت برای کاهش تنش ها استفاده نکند، هزینه ها بالا خواهد رفت. 
با این حال زمان بندی این تحریم‌ها مشخص نیست، افزایش تحریم‌های روسیه فرای تحریم‌های کنونی برضد مسئولان بلندپایه مسکو و کریمه نامشخص است. 

اوباما در گفتگو با سی بی اس نیوز گفت: هر زمان که روسیه اقداماتی برای بی ثبات کردن اوکراین و نقض حاکمیت این کشور بر دارد پیامدهایی در انتظار این کشور خواهد بود. 
مسئولان بلند پایه آمریکایی اعلام کرده‌اند همزمان برای حداکثر تاثیر بر روسیه تحریم‌هایی از سوی اتحادیه اروپا ضد این کشور اعمال خواهد شد که مناسبات اقدصادی نزدیکتری از آمریکا با روسیه دارد. 

این مسئولان آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشوند با این حال اعتراف کردند که اجرای تحریم‌ها توسط بیست و هشت عضو اتحادیه اروپا بسیار زمان بر خواهد بود. 

آنها همچنین تصریح کردند شدیدترین تحریم‌هایی که تاکنون مطرح شده است و بخشهای حساس اقتصاد روسیه از جمله معادن و انرژی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به هیچ وجه قریب الوقوع نیستند. 

واشنگتن این تحریم‌ها تنبیه نهایی حمله نظامی به اوکراین در نظر گرفته است و بر این باور است که می‌تواند هر چه زودتر اروپا را در این باره همراه خود سازد اگرچه در واقع این اقتصاد اروپا است که آسیب می بیند.  یک مقام مسئول گفت واشنگتن در حال بررسی هزینه‌ای است که ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه باید برای تحریک جدایی طلبان در اوکراین بپردازد.

آمریکا همچنین در حال بررسی اوکراین برای دریافت کمک های دفاعی از واشنگتن است. 
با این حال مقامات مسئول به صراحت اعلام کرده اند مسلح کردن دولت کیف گزینه مد نظر واشنگتن نیست زیرا در وهله نخست هیچ محموله تسلیحاتی نمی تواند تعادل توان نظامی را به نفع اوکراین تغییر دهد و نمی تواند به هیچ وجه این کشور را از درگیری غیرمستقیم با مسکو مصون کند.  

آمریکا از حق کیف برای سرکوب اعتراضات جدایی طلبان اوکراین که از شبه جزیره کریمه به مناطق دیگر اوکراین گسترش یافته است حمایت کرده اند و مزینه را برای ایجاد شدیدترین شکاف در مناسبات روسیه و غرب از زمان جنگ سرد فراهم کرده است. 

پوتین هر گونه ارتباط با گروههای جدایی طلب در اوکراین و تلاش برای تجزیه این کشور را تکذیب کرده است با این حال اوباما با وی موافق نیست.  اوباما گفت: آنچه روسیه انجام داده است دستکم حمایت از شبه نظامیان مخالف دولت در جنوب و شرق اوکراین بوده است. 

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا همچنین حادثه روزهای اخیر و پرواز جنگنده های روسیه بر فراز یک کشتی نظامی آمریکایی در دریای سیاه را کم اهمیت توصیف کرد و گفت 
روسیه علاقه ای به رویارویی نظامی با آمریکا ندارد و گفت نیروهای غیرهسته ای آمریکا برتری محسوسی نسبت به روسیه دارد. 

وی گفت ما به جنگ نیازی نداریم. ما به آنچه نیاز داریم به رسمیت شناختن این است که کشورهایی مانند اوکراین بتوانند با کل منطقه، با همسایگانشان رابطه داشته باشد و هیچکس نمی تواند در این باره برایشان تصمیم بگیرد. 

اد رویس رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت :چندین نماینده کنگره آمریکا روز دوشنبه برای نشان دادن حمایت از اوکراین و ارزیابی تعامل دولت اوباما با این کشور به کیف سفر خواهند کرد. 

وی گفت اوکراین در شرایط کنونی در بحران قرار دارد و آمریکا باید هر آنچه در توان دارد برای تقویت دولت اوکراین برای مقابله با تجاوز روسیه صورت دهد. جو بایدن معاون رییس جمهور آمریکا نیز هفته آینده به کیف خواهد رفت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار