"اهم اقدامات صورت گرفته برای تعالی بیش از پیش زنان در جامعه" شب گذشته (30 فروردین ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "شهیندخت مولاوردی" معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، "اهم اقدامات صورت گرفته برای تعالی بیش از پیش زنان در جامعه" شب گذشته (30 فروردین ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "شهیندخت مولاوردی" معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مولاوردی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه زنان از چه جایگاهی در خانواده برخوردار هستند؟ گفت: زنان فرهیخته با مقام معظم رهبری دیدار داشتند به گونه‌ای که فرمایشات رهبر انقلاب در ادامه نقشه راهی بود که ایشان در سومین نشست راهبردی با موضوع زن و خانواده تاکید فرموده بودند.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اعتبار نهاد خانواده و جایگاه زن در این نهاد افزود: خانواده به عنوان سنگ زیرین بنای جامعه در آموزه‌های دینی همواره مورد تاکید قرار گرفته است.

*زن به عنوان رکن اصلی خانواده از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت و جایگاه ویژه زنان در خانواده ادامه داد: اعضای خانواده به ویژه زن به عنوان رکن اصلی خانواده از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به طوری که زنان همواره مورد تاکید بزرگان دین و نظام قرار گرفته‌اند.

مولاوردی با اشاره به اینکه زن باید از نظر جسمی، روحی و روانی از سلامت برخوردار باشد، خاطرنشان ساخت: زنان جامعه باید بتوانند سلامت خانواده را تامین کنند.

وی با اشاره به نقش خانواده در سلامت جامعه گفت: زن در خانواده از اهمیت زیادی برخوردار است.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برای تشکیل مرکز فراقوه‌ای در حوزه زنان چه باید کرد؟ افزود: مقام معظم رهبری به تشکیل مرکز مطالعاتی برای تدوین راهبردی صحیح در حوزه زنان و خانواده همواره تاکید فرموده‌اند.

مولاوردی با بیان اینکه مقام معظم رهبری برای دومین بار به تشکیل مرکز عالی و فراقوه‌ای در حوزه زنان و خانواده تاکید داشته‌اند، اظهار داشت: متاسفانه حوزه زنان و خانواده با چالش‌های متعددی روبرو است به گونه‌ای که تشکیل چنین مرکزی از ضروریات به نظر می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس به دنبال بررسی ساز و کارهای لازم برای تشکیل چنین مرکز عالی است، گفت: باید مقدمات کار را برای تشکیل این مرکز عالی فراهم کرد.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برای تشکیل این مرکز فراقوه‌ای چه فاکتورهایی نیاز است؟ گفت: هریک از قوا برای خود مرکز امور زنان و خانواده دارد به گونه‌ای که حتی مجمع تشخیص مصلحت نظام هم از این ساختار برخوردار است. هماهنگی، همگرایی و هم‌افزایی را متاسفانه میان مراکز کمتر شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه با تشکیل مرکز فراقوه‌ای شاهد هماهنگی، هم افزایی و همگرایی میان دستگاه‌های مختلف خواهیم بود، افزود: زن باید در جامعه از عزت، حرمت و کرامت انسانی برخوردار باشد.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری به رفع مظلومیت‌هایی که بعضا و احیانا در برخی از خانواده‌ها علیه زنان صورت می‌گیرد همواره تاکید فرموده‌اند، ادامه داد: زن باید از امنیت کاملی برخوردار باشد تا بتواند احساس کارآمدی و تاثیرگذاری در خانه داشته باشد.

*نقش پنهان زنان خانه‌دار در اقتصاد خانواده و اقتصاد جامعه همواره باید مورد محاسبه قرار بگیرد

مولاوردی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بر ارزش‌گذاری کار خانگی زنان همواره تاکید فرموده‌اند، گفت: نقش پنهان زنان خانه‌دار در اقتصاد خانواده و اقتصاد جامعه همواره باید مورد محاسبه قرار بگیرد به گونه‌ای که اگر این امر اتفاق بیافتد بسیاری از محاسبات به هم خواهد خورد و تعریف جدیدی از جایگاه زنان به دست خواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه گروه زنان بالغ بر 18 میلیون نفر در کشور هستند، افزود: باید زنان را به جایگاهی که در شانشان است، برسانیم.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه باید زنان بهتر و بیشتر به تربیت فرزندانشان بپردازند، خاطرنشان ساخت: زنان باید در فعالیت‌های اجتماعی- سیاسی جامعه با فراغت بال بیشتری حضور یابند.

*باید میان مسئولیت‌های متعدد زنان در جامعه تعادل و توازن ایجاد شود

مولاوردی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه زنان در کشور از چه جایگاهی‌ برخوردار هستند؟ اضافه کرد: باید میان مسئولیت‌های متعدد زنان در جامعه تعادل و توازن ایجاد شود زیرا در این صورت زنان هم در خانواده و هم در اجتماع می‌توانند در آرامش و امنیت کامل به سر ببرند.

وی با اشاره به اینکه زنان باید مسئولیت‌های خود را به نحو احسنت انجام دهند، خاطرنشان ساخت: باید پارادوکس‌ها و تناقض‌هایی که میان مسئولیت‌های خانوادگی و اجتماعی زنان وجود دارد، مورد حل و فصل قرار گیرد.

*زنان نیازمند حمایت دولت و حاکمیت هستند

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اینکه باید از فشارهای مضاعفی که به زنان شاغل تحمیل شده کاسته شود، گفت: زنان نیازمند حمایت دولت و حاکمیت هستند.

مولاوردی اظهار داشت: ضرورت دارد زندگی زنان را با عزم ملی در جنبه‌های مختلف به تعادل برسانیم به گونه‌ای که حمایت دولت وجود داشته باشد تا توازن و تعادل میان حضور زنان در جامعه و خانواده ایجاد شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه زنان چگونه باید نقش همسری و فرزندی خود را به خوبی مدیریت کنند؟ گفت: جمع بین این دو مسئولیت هنر می‌خواهد، بانوان کشور هنرمندان بزرگی هستند که می‌توانند نقش همسری و فرزندی خود را به خوبی مدیریت کنند.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اینکه زنان فشار مضاعفی را متحمل می‌شوند، خاطرنشان ساخت: علاوه بر مسئولیت‌های اجتماعی، مسئولیت‌های خانوادگی و تربیت‌ زنان هم نیز برعهده زنان است.

مولاوردی با بیان اینکه تربیت فرزندان نیازمند حمایت و تسهیلات مورد نیاز است، ادامه داد: مسئولیت‌های مختلف قطعا فشارهای زیادی را به زنان در حوزه‌های مختلف وارد کرده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه اقداماتی تاکنون در حوزه زنان صورت گرفته است؟ گفت: از نظر تئوری و مطالعاتی اقدامات بسیار زیادی در حوزه زنان شده است به طوری که اکنون این اقدامات برای اجرا آماده است.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه این مطالعات نیازمند آسیب‌شناسی است، خاطرنشان ساخت: ضرورت دارد تا به گفتمان‌سازی در حوزه زنان بپردازیم به گونه‌ای که این گفتمان‌سازی را به مرحله اجرا برسانیم اما باید گفت متاسفانه این امر تاکنون اتفاق نیفتاده است.

*موضوع زن و خانواده از اولویت‌های گفتمانی نظام است

مولاوردی با اشاره به اینکه موضوع زن و خانواده از اولویت‌های گفتمانی نظام است، افزود: باید شاهد تغییر و بهبود وضعیت زنان در جامعه باشیم اما این در حالی است که متاسفانه شاهد آسیب‌های جدی در کانون خانواده‌ها هستیم.

وی با اشاره به بسته اجرایی برنامه‌های جامعه توسعه امور زنان و خانواده گفت: در حوزه زنان ابتدا شروع به گزارش‌گیری از دستگاه‌های اجرایی کرده‌ایم.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به ماده 230 قانون برنامه 5 توسعه افزود: این ماده به تصویب هیئت وزیران رسیده است اما هیچ یک از پیشنهادات و برنامه‌هایی که در بسته‌های اجرایی لحاظ شده توسط دستگاه‌های اجرایی به مرحله عمل نرسیده است.

مولاوردی گفت: براساس محورهای 14 گانه‌ای که در ماده 230 قانون برنامه پنجم توسعه مطرح شده شروع به تعریف وظیفه و عمل کرده‌ایم.

*امضای 6 تفاهم‌نامه در اواخر سال 92، با حدود 6 الی 8 وزارتخانه

وی با اشاره به اینکه در اواخر سال 92، 6 تفاهم‌نامه را با حدود 6 الی 8 وزارتخانه به امضا رسانده‌ایم، بیان کرد: باید از زنان سرپرست خانوار حمایت‌های زیادی صورت گیرد.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به تفاهم نامه‌ای که با وزارت کار پیرامون زنان بهبود یافته منعقد شده است، گفت: با وزارتخانه‌های کار، کشور، بهداشت، آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر تفاهم‌نامه‌هایی را به امضا رسانده‌ایم.

مولاوردی گفت: از ابتدای شروع مسئولیتم در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهور در جلب مشارکت مردمی همواره تاکید بسیار زیادی داشته‌ایم زیرا دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به سازمان‌های غیر دولتی، سازمان‌های مردم نهاد و نهادهای مدنی دارد.

وی با بیان اینکه در طی این مدت اقدام به شناسایی سازمان‌های مردم نهاد در حوزه زنان و خانواده کرده‌ایم، گفت: از پروژه‌ها و برنامه‌های سازمان‌ها، نهادها و خیریه‌ها در حوزه زنان و خانواده حمایت خواهیم کرد.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اینکه این تفاهم‌نامه‌ها در کل کشور به صورت ملی انجام خواهد شد، افزود: این تفاهم‌نامه‌ها به صورت پایلوت در 6 استان به اجرا درآمده است.

مولاوردی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه زنان چگونه باید از تفکرات کهنه و نخ‌نما دوری کنند، ادامه داد: با وقوع انقلاب اسلامی زنان در جامعه با پیشرفت‌های خوبی روبرو شدند.زنان را باید از افراط و تفریط به دور کردبدون اتصال و تهجر به فعالیت‌های خود بپردازند.

زنان را باید از افراط و تفریط به دور کرد، گفت: زنان باید بدون اتصال و تهجر به فعالیت‌های خود بپردازند.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه باید مرجعیت فرهنگ غربی را که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است را کنار بگذاریم، افزود: باید الگوی چهره دینی از زندگی به زنان مسلمان جهان را نشان دهیم.

مولاوردی با اشاره به ضرورت مراجعه به اصول اصیل اسلامی ادامه داد: ضرورت دارد تا چهره دین را از زنگارها و آداب و رسوم غلط بزداییم. نباید به نام دین چهره زن را مکدر کنیم و به تجدید نظر در مبانی اشتباه احکام بپردازیم.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اینکه باید اخلاقیات و شریعت را به طور اعم قرار دهیم، افزود: ضرورت دارد تا به مباحث فقهی و حقوقی حوزه زنان توجه اساسی شود.

مولاوردی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چگونه رفع‌های موجود در حوزه زنان را کاهش دهیم؟ اظهار داشت: نیازهای زنان را در جامعه در نظر بگیریم به گونه‌ای که در عمل بتوانیم ثابت کنیم که دین در حوزه زنان از پویایی لازم برخوردار است.

وی با بیان اینکه باید ساز و کارهای لازم در بحث اجرا فراهم شود، خاطرنشان ساخت: معاونتی که در قوه مجریه تشکیل شده طبق اصل 124 قانون اساسی فاقد سازمان و سازو کارهای لازم برای تحقق اهداف مورد نظر براساس اسناد بالادستی است.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: متاسفانه ساختار تشکیلاتی مناسب و تاثیرگذاری را در دستگاه‌های اجرایی به عنوان بازوان اجرایی کشور نداریم.

مولاوردی با اشاره به اینکه متاسفانه در ارزیابی و پایش آنچه که مربوط به برنامه امور زنان و خانواده است با مشکل مواجه هستیم، ادامه داد: مقام معظم رهبری به تشکیل مرکز فراقوه‌ای تاکید بسیاری داشته‌اند.

*تشکیل مرکز فراقوه‌ای نیازمند هم‌فکری قواست

وی با اشاره به اینکه تشکیل مرکز فراقوه‌ای نیازمند هم‌فکری وهمکاری قوا است، گفت: باید هریک از قوا سهم خود را در این رابطه به خوبی ایفا کنند.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به ضرورت تقسیم کار میان متولیان امر در این حوزه اظهار داشت: متاسفانه زمان را در حوزه زنان از دست داده‌ایم به گونه‌ای که این فرصت‌سوزی سبب متضرر شدن کل جامعه شده است.

مولاوردی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه معاونت امور زنان ریاست جمهوری برای اولین قدم چه برنامه‌هایی برای تشکیل مرکز فراقوه‌ای دارد؟ گفت: معاونت زنان ریاست جمهوری در این امر ابتکار عمل را به دست خواهد گرفت به گونه‌ای که پس از کارشناسی اقدامات موردنیاز انجام خواهد شد.

*پیش نویس لایحه بیمه زنان خانه دار آماده ارائه به دولت است

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه خبر خوشی برای بانوان کشور دارید؟ اظهار داشت: قبل از بزرگداشت زن در هفته گذشته طی نشست خبری از تدوین لایحه جدید بیمه زنان خانه‌دار خبر داده‌ بودم به گونه‌ای که باید گفت پیش‌نویس این لایحه آماده ارائه به دولت است.

مولاوردی با اشاره به ایراداتی که شورای نگهبان به قانون بودجه 93 گرفت، گفت: شورای نگهبان مطرح کرده بود که موضوع بیمه زنان خانه‌دار نباید در این قانون باشد بلکه باید این مسئله به صورت قانون بیمه دائمی درآید.

وی با اشاره به مذاکرات معاونت امور زنان ریاست جمهوری با فراکسیون زنان مجلس ادامه داد: طی جلسات برگزار شده مقرر شد تا دولت در این رابطه لایحه دهد.

*افزایش مرخصی زایمان نیازمند اختیارات وزارت بهداشت در راستای افزایش جمعیت است

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به افزایش مرخصی زایمان زنان گفت: با مصوبه‌ای که کمیسیون اجتماعی دولت اتخاذ کرد به این نتیجه رسیدیم که این موضوع نیاز به مصوبه، تصویب‌نامه و قانون ندارد بلکه باید از اختیارات وزارت بهداشت در خصوص افزایش جمعیت استفاده کرد.

*با مدیریت جهادی از زنان مظلوم ایران و جهان دفاع خواهیم کرد

در ادامه برنامه "کبری خزعلی" عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئول شورای فرهنگی طی گفتگوی زنده تلفنی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برای حمایت از حقوق زنان و خانواده چه برنامه‌هایی را در دستور کار دارید؟ گفت: با مدیریت جهادی از زنان مظلوم جهان و بالاخص زنان مظلوم ایران حمایت خواهیم کرد.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: حمایت واقعی زمانی خواهد بود که زنان مسلمان در عرصه‌های مختلف به پیشرفت دست یابند.

وی با بیان اینکه زنان باید همواره مورد تکریم قرار بگیرند، خاطرنشان ساخت: زنان باید احساس کنند که اگر کوچک‌ترین مشکلی داشته باشند از حامی برخوردار هستند.

خزعلی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری پیرامون نقش و جایگاه زنان در جامعه ادامه داد: ضرورت دارد تا حمایت‌های حقوقی و قضایی از زنان صورت گیرد.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر ضرورت پاسخگویی به نیاز زنان مسلمان و مومن در جامعه گفت: رشد و پیشرفت زنان در کشور باید مورد ستایش قرار بگیرد.

وی با اشاره به توانایی‌های خوب زنان و پیشرفت‌های آنها پس از پیروزی انقلاب اسلامی خاطرنشان ساخت: یکی از اقدامات خوبی که تاکنون در حوزه زنان صورت گرفته است مباحث مرتبط با مهندسی فرهنگی است.

خزعلی با اشاره به ضرورت ایمن‌سازی خانواده گفت: باید سیاست‌هایی را به منظور تشکیل و تحکیم خانواده اتخاذ کرد تا خانواده‌ها از آسیب‌های پیش رو ایمن بمانند، برنامه جامع تحکیم خانواده تمام ابعاد مورد نظر را در مورد زنان دارد.

وی با اشاره به اینکه این برنامه‌ها باید به مرحله عمل برسد، افزود: ضرورت برنامه‌ریزی صحیح و همه‌جانبه پیرامون تحکیم خانواده وجود دارد.

*الگوهای کلیشه‌ای غرب ارزش خانواده را مورد تخریب قرار داده است

خزعلی با اشاره به اینکه باید از الگوهای کلیشه‌ای غرب جلوگیری کرد، اظهار داشت: الگوهای کلیشه‌ای غرب ارزش خانواده را مورد تخریب قرار داده است این در حالی است که در غرب آمار طلاق و فساد بیداد می‌کند.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید به جهانیان نشان داد که دفاع از زن در چه مرحله‌ای قرار دارد به گونه‌ای که باید نتیجه نگاه زنان را در جامعه مورد ارزیابی قرار دهیم.

*تشکیل مرکز فراقوه‌ای نیازمند همراهی دستگاه‌های مختلف است

در ادامه برنامه "شهلا میرگلوی" نائب‌رئیس فراکسیون زنان بیات طی گفتگوی زنده تلفنی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه مجلس چه برنامه‌هایی برای حمایت از حقوق واقعی زنان در دستور کار دارد؟ گفت: مجلس قوانین بسیار خوبی را در ارتباط با مسئولیت‌های زنان تصویب کرده است به گونه‌ای که این قوانین شامل اصل 10، 19، 20، 21، 31 و 43 قانون اساسی است.

نائب‌رئیس فراکسیون زنان با اشاره به اینکه سند چشم‌انداز 20 ساله آینده کشور را مشخص کرده است، افزود: ماده 230 و 227 قانون برنامه پنجم توسعه در برخی از موارد به خوبی اجرایی قوانین اجرایی شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه مجلس چه ساز و کارهایی برای قوانین اجرا نشده دارد؟ افزود: مجلس تاکنون نقش نظارتی خود را به خوبی ایفا کرده است این در حالی است که باید اعتراف کرد که نقش اصلی در رابطه با قوانین با دولت است.

بیات با اشاره به اینکه تاکنون نتوانستیم نظارت خود را بر مراکز مردم نهاد به خوبی داشته باشیم، گفت: مقام معظم رهبری تاکید بسیاری بر تشکیل مرکز فراقوه‌ای داشته‌اند زیرا این مرکز نظارت کافی و لازم را بر امور خواهد داشت.

نائب‌رئیس فراکسیون زنان با بیان اینکه اکنون وقت مطالعه و پژوهش نیست، خاطرنشان ساخت: حقوق زنان از دیدگاه اسلام کاملا مشخص است.

وی با اشاره به ضرورت تشکیل مرکز فراقوه‌ای ادامه داد: تشکیل این مرکز نیازمند همکاری و همراهی سایر دستگاه‌های مختلف است.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار